După primele trei luni ale acestui an, aproape 50% din polițele RCA valide erau încheiate pe o perioadă de doar șase luni și încă aproximativ 14% pe o perioadă de o lună, arată datele Autorității de Supraveghere Financiară. Costul relativ al poliței face, astfel, ca asigurarea RCA să se deosebească, încă o dată, de celelalte forme de asigurare, unde contractele se încheie, de cele mai multe ori, pe un an de zile.  Chiar și în aceste condiții, majoritatea firmelor de asigurare autorizate să vândă RCA îi „penalizează“ pe șoferii care decid să încheie o asigurare pe mai puțin de 12 luni. Concret, cu cât polița este pe perioade mai scurte, cu atât ea este mai costistitoare, raportat la valabilitatea ei.

Astfel, la multe dintre firmele din România, costul unei asigurări pe șase luni ajunge să fie similar cu cel al unei polițe pe un an. În cazul poliței pe o lună, lucrurile stau chiar mai rău pentru șoferi, deoarece majoritatea firmelor cotează la un nivel de trei ori mai ridicat, raportat la perioadă. Altfel spus, dacă cineva ar alege să își facă 12 polițe pe o lună ar plăti de trei ori mai mult decât dacă ar opta pentru o asigurare pe un an. 

Această strategie a firmelor de asigurare, deși este împotriva intereselor propriilor clienți, are o justificare tehnică. În cazul polițelor pe șase luni, costurile cu daunele sunt mai mari decât la cele pe o un, iar la polițele pe o lună, aceste costuri ajung să fie mai mult decât duble. În aceste condiții, spun asigurătorii, și prețul trebuie să fie mai mare pentru a le permite să achite despăgubirile. Prin măsurile pe care le iau, firmele de asigurare considerate mai prudente se exclud, însă din piață, având în vedere că în oferta altor societăți există și polițe la șase luni sau la o lună, la prețuri normale. 

Doar trei opțiuni avantajoase

Datele consultate de Capital arată că șoferii care aleg polițe pe mai puțin de 12 luni (aproape 50% din total) au, practic, doar trei opțiuni care să fie și avantajoase. Ei pot alege dintre oferte Asirom, City Insurance sau Euroins, singurele care, la polița pe șase luni, presupun un cost înjumătățit față de asigurarea pe un an. În rest, doar Omniasig are oferte la două treimi din prețul pe un, restul jucătorilor preferând să afișeze un preț prohibitiv.  În acest moment, pentru persoanele fizice, cele mai mici prețuri la asigurarea pe șase luni le au Asirom și City Insurance.

 

Concret, un tânăr de 22 de ani care conduce o mașină cu motor de sub 1,2 litri va plăti 498,5 lei pentru asigurarea pe șase luni, indiferent pe care dintre cele două firme le alege. Un șofer de 37 de ani la volanul unei mașini cu motor de 1,6 litri va avea de achitat 356 de lei, iar unul de 62 de ani care conduce un automobil cu motor de 1,9 litri va plăti 399 de lei. 

În cazul persoanelor juridice, prețurile sunt apropiate, iar opțiunile rămân aceleași două firme care au tarife similare. 
 Când vine vorba despre asigurare pe un an, opțiunile se diversifică. Intră în joc Omniasig și, pe anumite segmente și Generali. Astfel, tânărul de 22 ani cu mașină de 1,2 litri va plăti, pe un an, 997 de lei fie că alege Omniasig, City Insurance sau Asirom. Șoferul de 37 de ani cu motor de 1,6 litri va avea de achitat 712 lei și are de ales între Asirom, City, Omniasig sau Generali. 

Șoferul de peste 60 de ani cu automobil al cărui motor ajunge la 1,9 litri va plăti 798 de lei în cazul acelorași patru companii. În cazul polițelor pe o lună, singurele oferte de luat în seamă sunte cele ale City Insuance și Euroins, acolo unde costurile echivalează cu prețul pe un an împărțit la 12. 

Brokerul contează din ce în ce mai mult

Deși nu se află în topul prețurilor, compania care vinde în acest moment cel mai bine, spun brokerii, este Euroins. Această poziționare ține în primul rând de nivelul comisionului oferit intermediarilor, cel mai mare din România, și în al doilea rând de tarifele bune pentru polițe pe șase luni sau mai puțin. 

În condițiile în care în perioada de criză firmele de asigurare au renunțat la cea mai mare parte a agenților proprii, brokerii de asigurare au ajuns să controleze mai bine de 80% din piața RCA.

Prin felul în care prezintă clienților ofertele, intermediarii au posibilitatea de a influența, într-o anumită măsură, decizia acestora. Preferințele intermediarilor țin, în mod firesc, de comisionul primit, motiv pentru care oferta Euroins beneficiază de o mai bună expunere. În acest moment, Euroins acordă un maximum de 18% din primă intermediarilor, în condițiile în care aduc, în paralel cu RCA, și un anumit nivel de portofoliu de polițe facultative. Comisionul plătit de Euroins pleacă de la 13%. La 13% a decis, recent, să crească și Omniasig VIG, care arată și prin această mișcare că vrea să rămână în piața RCA, chiar dacă nu renunță la strategia bazată pe un portofoliu echilibrat între liniile de asigurare. Și Asirom a decis majorarea comisioanelor pentru RCA la 14% sau chiar 15%, față de 12% cât este în prezent. 

City Insurance plătește și ea tot 13%. Generali 12% și cotează și la nivelul minim al pieței, pe anumite categorii de clienți. Uniqa, Groupama și Allianz Țiriac au rămas cu aceleași comisioane fixate imediat după plafonarea tarifelor, adică 10%, 8% și, respectiv 5%.