exemplu regional, este oaia neagra a grupului celor 10 state care au incheiat negocierile de aderare.In 2004, Polonia se asteapta la un deficit bugetar istoric (5% din PIB), la o datorie publica ce se apropie periculos atat de limita stabilita prin legea fundamentala a tarii, cat si de cea impusa prin criteriile Maastricht (60% din PIB). Rata somajului va ramane ridicata, 17,8%. In doar cativa ani, campioana reformelor din Europa Centrala si de Est a ajuns in situatia in care doar un program dur de austeritate fiscala o poate salva de sanctiunile Comisiei Europene. Inceputul anilor ’90 a marcat debutul reformelor poloneze. Principala provocare a constituit-o depasirea recesiunii mostenite in urma deceniilor de planificare centralizata. Poloniei i-au fost necesari doar doi ani de zile pentru a-si atinge obiectivul. A urmat cresterea economica, anul 1995 fiind unul de varf, cu un avant al economiei nationale de 7%. Trendul ascendent s-a frant in 1998 si in mare parte s-a datorat efectului devastator al crizei economice si financiare din Rusia. Economia poloneza nu si-a mai regasit ritmul de crestere. Scaderea cererii interne, recesiunea economiei mondiale, problemele Germaniei, principalul sau partener comercial, s-au reflectat in cresteri ale economiei de cel mult 2%.Comisia Europeana aplica Poloniei dusuri reciSituatia delicata a tarii pe plan intern se regaseste si pe plan extern, in relatiile cu Uniunea Europeana. Comisia Europeana pregateste primele rapoarte de evaluare ale performantelor statelor ce se vor alatura Uniunii in 2004 si, cu toata secretomania ce domneste la Bruxelles, Polonia a aflat ca, in ceea ce o priveste, concluziile sunt dure. Va fi nominalizata ca tara cu cele mai mari intarzieri in procesul de aliniere la legislatia economica si sociala europeana. Guvernul polonez, deja atentionat de Comisia Europeana prin doua avertismente serioase, se afla intre ciocan si nicovala. Trebuie sa impace interesele alegatorilor, care peste doi ani de zile vor fi chemati la urne, cu obligatiile ce revin in urma semnarii Tratatului de Aderare. Cele mai sensibile zone sunt politica pescuitului, aplicarea normelor fitosanitare si veterinare europene, reducerea subventiilor in agricultura. Intr-o tara in care rata somajului este cea mai ridicata din grupul candidatelor si in care agricultura continua sa constituie ocupatia de baza a populatiei, schimbarea regulilor jocului este extrem de dificila. „Suntem cu totii mobilizati pentru a indeplini conditiile Bruxelles-ului”, spune ministrul polonez al integrarii, Danuta HALbner. si primele directii ale mobilizarii au fost recent facute publice. Premierul Leszek Miller a anuntat adoptarea unui program de criza. Guvernul spera ca prin aplicarea acestuia sa reduca cheltuielile cu noua miliarde de dolari si sa determine o crestere economica de 5%. Pe termen scurt, primii loviti sunt functionarii publici, prea multi si prea bine platiti. Lor li se alatura muncitorii din industria otelului si cei din industria petroliera. Pe termen lung insa sacrificiile sunt singura solutie pentru ca Polonia sa poata face fata rigorilor zonei euro.Flagelul coruptiei macina Polonia Romania este, conform estimarii Transparency International, tara cu cel mai ridicat nivel al coruptiei din Europa. La numai o pozitie distanta se afla Polonia. A ratat pozitia fruntasa la nivel european, dar conduce detasat in cadrul grupului celor 10 state ce vor adera la Uniunea Europeana in 2004. Pe plan mondial, Polonia imparte cu Mexicul aceeasi pozitie in topul coruptiei (locul 64). Se pare ca tari ca Botswana (locul 30), Tunisia (locul 39) si Namibia (locul 41) reusesc sa faca fata flagelului cu mai mult succes decat cele doua state europene vecine, Polonia si Romania. In cazul amandorora, scandalurile de coruptie la nivel inalt tin primele pagini ale ziarelor. Numele premierului polonez, Leszek Miller, a fost amestecat in afacerea Rwyngate, o poveste despre comisioane uriase (17,5 milioane USD), licente de emisie si anchete parlamentare al caror verdict nu duc niciodata la demisia demnitarilor.Indiferent de formula de calcul, rata somajului este periculos de mareIndiferent de formula de calcul a ratei somajului, polonezii au cele mai mari probleme din Europa. In versiunea statisticii lor nationale, 18 polonezi din o suta nu au de lucru. In versiunea Uniunii Europene, 20 de polonezi se gasesc in aceasta situatie. Cauzele: restructurarea si privatizarea industriei, incapacitatea crearii de alternative la activitatile industriale restructurate, legislatia rigida a pietei muncii, nivelul ridicat al salariilor, comparativ cu productivitatea, intrarea pe piata muncii unor generatii foarte numeroase.Investitorii straini nu au scapat Polonia de povara industriei neprofitabileDupa un maxim istoric de 9,3 miliarde USD in 2000, investitiile straine directe au inregistrat un trend descendent. Situatia economiei mondiale, problemele zonei euro, prudenta crescuta a capitalului strain sunt doar cateva dintre cauze. Polonia inca mai cauta clienti pentru capacitatile sale de rafinare a petrolului si otelarii. Determinarea guvernului de la Varsovia nu este insa atat de mare incat sa aplice metoda romaneasca, de privatizare pe un euro.