Scăderea puternică a tarifelor atât la telefonia fixă, cât şi la serviciile de internet sau de televiziune poate trimite piaţa românească într-un război al tarifelor, benefic pentru clienţi, dar cu impact negativ asupra profitabilităţii companiilor. Iar aceasta va determina un nou val de consolidare a pieţei, prin achiziţii şi fuziuni.

Într-o comună din judeţul Călăraşi, un pensionar decide să renunţe la telefonul fix. Copiii îl sună oricum pe mobil, iar abonamentul la fix i se pare prea mare pentru pensia lui. Aşa că sună la Romtelecom, iar cei de la departamentul de relaţii cu clienţii încep să îl convingă să nu renunţe. Pensionarul nu vrea să plătească mai mult de 20 de lei pe lună dar, după mai multe minute de negociere, părţile se înţeleg. Va păstra un abonament de 22 de lei lunar şi va avea convorbiri gratuite în reţea după şase seara şi în weekend, graţie unui nou abonament introdus în urmă cu două săptămâni de fostul operator monopolist, care a şi redus tarifele la telefonie, pentru prima dată în istoria sa pe piaţa telecom românescă.

O asemenea negociere la telefon era de neconceput cu numai un an sau doi în urmă. „Se pare că sunt destul de disperaţi“, îşi spune pensionarul.

Realitatea pieţei e că, faţă de acum doi sau trei ani, tarifele pe piaţa comunicaţiilor fixe sau mobile s-au redus simţitor, chiar până la jumătate, dacă luăm în considerare raportul preţ pe lărgime de bandă (viteză) în cazul serviciilor de acces la internet. Iar acest lucru trebuie pus pe seama competiţiei.

Presaţi de dezvoltarea reţelelor de cartier, care au început să ofere nu doar internet ieftin, ci şi servicii de telefonie fixă, cabliştii şi ISP-iştii tradiţionali au redus tarifele. La rândul lor, societăţile de cablu TV şi-au dezvoltat divizii de telefonie fixă şi au presat Romtelecom cu tarife la limită. Acesta din urmă şi-a dezvoltat servicii de televiziune prin satelit şi au exercitat presiuni asupra CaTV-ului. În numai cinci luni, serviciul de DTH al Romtelecom a ajuns la 200.000 de clienţi.

„Pe măsură ce serviciile triple-play devin un «commodity», tarifele scad şi vor continua să scadă până la limita profitabilităţii. Iar odată scăzute, nu mai pot creşte“, spune Dinu Malacopol, director pentru internet şi date la UPC România. „După aceea, va urma o perioadă de consolidare a pieţei“.

Cum poate fi evitat un război al tarifelor

S-a ajuns atât de departe pe piaţa telecom românească, încât să vorbim despre iminenţa unui război al tarifelor, cu consecinţe favorabile asupra clienţilor, dar cu efecte nefaste asupra profitabilităţii industriei? Deja mulţi furnizori oferă servicii de telefonie fixă ca pe un bonus. „Numai că bonusurile au costurile lor“, avertizează Malacopol. „La noi, toate diviziile sunt profitabile, pentru că suntem la bursă şi aşa trebuie să fie un business, trebuie să dăm socoteală în faţa acţionarilor. Când mergi în pierdere cu o linie de business sau ceri acţionarului să vină cu bani de acasă, afacerea nu mai e în regulă“, adaugă acesta.

O situaţie similară s-a petrecut în momentul intrării Cosmote pe piaţa telefoniei mobile, când operatorul a atacat hotărât piaţa cu tarife mici, pentru a strânge cotă de piaţă. Dar războiul tarifelor a fost evitat. „Important este să identifici nevoile reale ale clientului şi să oferi serviciile împachetate în aşa fel încât să acoperi o plajă cât mai largă din aceste necesităţi“, spune Thierry Millet, directorul comercial al Orange România. „De aceea avem 45 de oameni în departamentul de marketing“.

Dar tarife mai scăzute decât media europeană se pot menţine doar cu costuri scăzute, şi nu doar ale forţei de muncă, explică Millet. „Suntem una dintre cele mai eficiente filiale France Telecom, din punctul de vedere al costurilor“.

Vor reuşi să evite războiul tarifelor la fel de elegant şi operatorii de pe piaţa comunicaţiilor fixe, aşa cum au făcut-o Vodafone şi Orange, care cu toată scăderea tarifelor îşi menţin o marjă de profit de aproape 50% din cifra de afaceri?

Nu se mai aleargă după cote de piaţă, ci după profit

„La ora actuală, astfel de procente sunt mai degrabă excepţia decât regula: doar cei doi mari operatori de telefonie mobilă înregistrează astfel de marje de profitabilitate. Este greu de spus cât timp vor putea fi acestea menţinute“, spune Cristina Popescu, directorul de relaţii publice al Romtelecom. „Fiecare operator îşi face o strategie, luând în considerare efectele politicii sale comerciale atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung. Este posibil ca un produs să nu aducă marje ridicate de profit pe termen scurt, dar să aibă un impact semnificativ pe termen lung. Un bun exemplu este şi serviciul de televiziune digitală al Romtelecom, Dolce“, argumentează ea.

Aşadar, care ar fi soluţia? Să mergi în pierdere cu un serviciu, cum ar fi telefonia fixă, şi să câştigi din împachetarea acestuia cu altele mai profitabile sau să încerci să menţii profitabilitatea fiecărei divizii de business prin eforturi de marketing şi eficientizare, eventual prin investiţii suplimentare în echipamente? „Noi suntem defazaţi faţă de piaţa internaţională; se întâmplă acum ceea ce s-a întâmplat în Occident în 2000, când companiilor telecom le creşteau acţiunile la bursă doar pentru că mai câştigau cotă de piaţă. Acum, nu se mai caută cotă de piaţă, ci profit“, încheie Dinu Malacopol.

46-3272-18_dinumalacopol_mb.jpgIreversibil

«Pe măsură ce serviciile triple-play devin un „commodity“, tarifele scad şi vor continua să scadă până la limita profitabilităţii. Iar odată scăzute, nu mai pot creşte.»

Dinu Malacopol, director pentru internet şi date UPC România

 

 

 

46-3274-18_logo_upc.jpg9 LEI/luna

Abonamentul standard la telefonie fixă de la UPC include convorbiri gratuite nelimitate în reţea. Apelurile locale în alte reţele fixe costă 0,07 lei pe minut, cele naţionale 0,14 iar pe mobil, 0,14 lei.

 

 

46-3273-18_logo_romtel.jpg6,9 EURO/luna

Tarifele în reţea pentru convorbirile din pachetul standard au fost reduse cu 30%. Pentru cele locale se percep 0,008 euro în timpul zilei şi 0,003 euro seara şi în weekend, iar la cele naţionale, 0,015, respectiv 0,012 euro.

46-3275-18_logorcs.jpg

Abonamentul standard e gratuit, are 100 de minute incluse în reţea şi 25 cu Romtelecom. Un apel în reţea costă 0,01 euro pe minut, către Romtelecom 0,02 sau 0,035 euro (naţional), iar unul către alte reţele fixe, 0,02 euro.