Când ai mulţi bani, eşti primit şi tratat ca o vedetă şi la bancă. Separat de spaţiile destinate publicului larg, în birouri de lux, cu bancher dedicat şi condiţii preferenţiale la majoritatea produselor şi serviciilor accesate.

Lumea afacerilor este guvernată dintotdeauna de legea banilor care trebuie să facă alţi bani. Dacă ai investit în anii ‘90 într-un service auto care s-a dovedit foarte profitabil şi apoi l-ai vândut, banii rezultaţi trebuie trimişi să facă alţi bani. Dar unde? În depozite bancare, în titluri de stat, în acţiuni pe bursa internă sau pe bursa internaţională? Soluţia cea mai bună nu se află neapărat în instinctul investitorului, pentru că legea investiţiilor spune că „nu toate ouăle se depun în acelaşi coş“. Ca să ia cea mai bună decizie de plasare a unor sume mari de bani, omul de afaceri ar trebui să fie la curent cu tot ceea ce se întâmplă în lume, de la piaţă monetară şi valutară, la pieţele de capital, să cunoască evoluţii economice pe toate meridianele globului şi chiar evenimente geo-politice pe plan mondial. Soluţia le-au oferit-o tot băncile: serviciile de private banking permit unui astfel de client să aibă toate variantele de investiţii la îndemână, fără ca el să exceleze într-o multitudine de domenii ale vieţii economice. „În mod normal, clientul ar trebui să se adreseze cel puţin unui specialist al pieţelor bursiere, valutare şi de venit fix, de asemenea unui specialist în taxe şi impozite sau unui contabil. Optând pentru acest serviciu, clientul se va adresa unui singur private banker, pregătit să îi ofere consultanţă personalizată pentru toate aceste zone financiare“, spune Liliana Damianov, şefa diviziei de private banking din Bancpost.

În plus, clientul de private banking beneficiază de bancherul său personal şi de o discreţie absolută, chiar atunci când drumul la bancă este de neevitat. Majoritatea instituţiilor financiare şi-au construit o locaţie aparte pentru clienţii de top, unde nu intră orice persoană, şi care este situată în zone de lux sau foarte centrale. „Clienţii beneficiază de serviciile dedicate ale unui bancher personal, consilierul de clientelă, care are misiunea de a dezvolta relaţia bancă-client prin adaptarea unor soluţii globale de investiţii la particularităţile fiecărui client“, spune Dana Băjescu, director Grupul BRD Dorobanţi, unitate specializată în serviciile de private banking. În funcţie de profilul clientului şi de apetitul său pentru risc, banca îi oferă produse personalizate şi construieşte scheme investiţionale pentru fiecare individ din această categorie de clienţi.

O piaţă de peste un miliard de euro

Active de peste un miliard de euro beneficiază în România de un „tratament VIP“, fiind gestionate prin sistemele de private banking. Sunt activele deţinute de aproximativ 10.000 de români sau oameni de afaceri străini care îşi desfăşoară activitatea în România şi care sunt clienţii exclusivişti ai celor opt bănci ce oferă serviciul de private banking la noi (BCR, BRD Groupe Société Générale, ING, Bancpost, Raiffeisen şi, mai nou, Credit Europe şi Banca Transilvania). Numărul băncilor care oferă acest serviciu este în creştere, deoarece şi numărul potenţialilor clienţi de private banking creşte.

Acum trei ani, când a fost lansat pentru prima dată un astfel de produs, potenţialul pieţei era estimat la 50.000 de clienţi şi la o valoare a activelor gestionate de câteva miliarde de euro. Creşterea economică a extins însă aceste limite.

Pe de altă parte, şi avantajele oferite de private banking sunt în creştere. În afara bancherului personal şi a posibilităţii de a construi portofoliul investiţional în funcţie de propriul profil de risc, clientul de private banking beneficiază de comision zero pentru pachetul general, iar comisioanele pentru principalele operaţiuni bancare sunt diminuate faţă de tariful normal. Acest fapt este posibil tocmai pentru că băncile administrează volume mari de bani.

Datorită tendinţei de creştere a activelor, băncile se gândesc să extindă componentele portofoliului investiţional. Pe lângă investiţiile în instrumentele cu venit fix, cele valutare şi ale pieţei de capital, instituţiile financiare vor să introducă şi componenta imobiliară (finanţare pentru cumpărarea de imobile în New York, Londra, Spania şi Grecia, propusă de Bancpost), singura condiţie impusă fiind ca investitorul să aleagă un imobil de minimum un milion de euro.

74-7446-65_lilianadamianov_mb.jpg«Vom introduce şi finanţarea de proprietăţi la New York, Londra, în Spania sau Grecia»
Liliana Damianov, şef divizie private banking, Bancpost

Banking exclusivist

RAIFFEISEN

• Raiffeisen Exclusive se adresează clienţilor care au plasamente de peste 40.000 de euro
• valoarea activelor administrate prin private banking se ridica, la sfârşitul lunii septembrie, la 320 milioane euro
• numărul de clienţi era, la sfârşitul lunii septembrie, de peste 900 de persoane.

UNICREDIT ŢIRIAC BANK

• activele lichide ale clienţilor de private banking încep de la un prag minim de 75.000 de euro
• activele în administrarea băncii se situau, la finalul lunii iunie, peste nivelul de 150 milioane euro, numărul clienţilor depăşind pragul de 1.000.

BCR

• oferă servicii speciale de private banking clienţilor care dispun de peste 75.000 euro.

BRD

• suma minimă necesară pentru a putea avea acces la serviciile de private banking este de 100.000 de euro. Sunt analizate şi deţinerile patrimoniale ale clienţilor
• valoarea medie a unui portofoliu administrat este de aproximativ 650.000.

CREDIT EUROPE

• activele lichide ale clienţilor de private banking încep de la un prag minim de 100.000 de euro
• banca deţine 191 de clienţi de private banking, cu active administrate de 64 milioane de euro.

BANCPOST

• activele lichide ale clienţilor de private banking încep de la un prag minim de 250.000 de euro
• actualmente, banca deţine un număr de 300 de clienţi, cu active de peste 100.000 euro.