Bruxelles-ul este îngrijorat privind capacitatea României de a contracta și cheltui banii alocați în exercițiul bugetar 2013-2020. Vorbim despre miliarde de euro pe care i-am putea pierde dacă nu vom reuși să ne mobilizăm. Potrivit lui Anton Schrag, reprezentantul Comisarului European pentru Dezvoltare Regională la forumul ”Regenerarea Industrială a României”, care a avut loc la Bacău, România a atras până acum circa 700 milioane de euro din 20 de miliarde de euro. prin  urmare, rata de absorbție este mai mică de 4%, în timp ce Polonia anunță absorție de 25%, iar vecinii de la sud de Dunăre se mândresc cu o absorbție de 10% din banii europeni.
Vorbim aici de decontările făcute de către Comisia Europeană, deoarece potrivit legislației europene, trebuie să cheltuiești bani tăi și să trimiți la Bruxelles deconturile. Prin urmare discuția vizează doar plățile efective făcute de către autoritățile europene pe baza deconturilor primite din România
Bulgarii primesc bani. Cum stă România?
La 3 octombrie 2011, plățile efectuate de Bruxelles pe baza deconturilor primite de la Sofia privind proiectele de infrastructură de transport se ridicau la circa 17% din total de 2,23 miliarde de euro puse la dispoziția Bulgariei prin Programul Operațional de Transport 2007-2013. Sumele contractate reprezentau la acea dată 68,91% din totalul banilor alocați, potrivit Verei Markova, expert în direcția de monitorizare a fondurilor europene de la Sofia.
La nord de Dunăre lucrurile nu stau atât de bine. Deși ministrul transporturilor Anca Boagiu a declarat că s-a accelerat absorția de fonduri europene, în iulie, instituția pe care o conduce reușise să absoarbă doar 2,6% din banii europeni, de circa șase ori și jumătate mai puțin decât bulgarii. Boagiu a semnat contracte și a organizat licitații, dar Comisia a avut puține facturi pe care să le deconteze.
"În perioada septembrie 2010-septembrie 2011 am reușit să semnăm 89 de contracte cu finanțare europeană, în valoare de 1,6 miliarde de euro. În următoarele săptămâni vom semna alte 8 contracte în valoare de aproape 350 milioane de euro, ceea ce înseamnă că până la sfârșitul acestui an vom avea contractată întreaga alocare de 2 miliarde de euro pentru proiecte de infrastructură rutieră", a declarat ministrul transporturilor Anca Boagiu la începutul toamnei în cadrul unei întâlniri cu Johannes Hahn, comisarul european pentru dezvoltare regională.
Șefa de la Transporturi are, însă, planuri mari. La începutul acestei luni a declarat că 2,3 miliarde euro, alocaţi din fonduri europene pentru segmentul feroviar, modernizarea gărilor şi infrastructurii feroviare, vor fi contractaţi până la finele acestui an.
Astfel, potrivit declarațiilor sale, România ar trebui să aibă pe 31 decembrie 2011 contracte cel puțin 4,2 miliarde de euro.
Prin Programul Operațional de Transporturi, România are alocate pe exercițiul bugetar 2007-2013 circa 4,7 miliarde de euro, la care se adaugă și cofinanțarea de la bugetul de stat, respectiv încă circa un miliard de euro.
Cehii și polonezii ne fac de rușine
Chiar dacă bulgarii stau ceva mai bine decât România, niciuna dintre cele două state nu se poate compara cu Cehia sau Polonia, ca să nu mai vorbim de țările baltice, unde gradul de absorție trece de 30%.
Pentru dezvoltarea infrastructurii de transport cehii au avut alocat în perioada 2007-2013, circa 6,8 miliarde de euro. Până la finalul lunii martie, Cehia efectuase deja plăți către companiile de construcții în valoare de 3,9 miliarde de euro, respectiv 58% din totalul banilor alocați până în 2013. Din 2007 și până în primăvară, Praga trimisese la decontat la Bruxelles facturi în valoare de 3 miliarde de euro, cât reprezenta partea CE din suma de 3,9 miliarde de euro. Până pe 31 martie, Comisia le plătise cehilor deja 897 de milioane de euro, respectiv circa 15,5% din alocarea totală, și urma să  aprobe și achitarea diferenței.
Un alt exemplu despre cum se absorb bani europeni este Polonia, care din 2007 și până în prezent a determinat Comsia Europeană să-i deconteze facturi în valoare de 17,3 miliarde de euro, în condițiile în care alocarea totală, pe toate programele operaționale, se ridică la 67,3 miliarde de euro.
Doar pe proiectele de transport, polonezi au de cheltuit 19,42 miliarde de euro bani europeni. Cu aceste fonduri și-au propus să construiască 634 de kilometri de autostradă, să modernizeze 1.601 kilometri de drumuri naționale și regionale și să repare circa 6.038 de kilometri de drumuri locale. Au reușit deja să le fie decontate facturi pentru un sfert din acestă sumă.