În domeniul imobiliar „se anunţă mari scandaluri şi mari probleme în 2010“, avertizează Cristian Ionescu, preşedintele Asociaţiei de Management al Creanţelor Comerciale. Cei mai afectaţi vor fi dezvoltatorii, care nu mai au resurse pentru finalizarea unor proiecte de mare valoare. Pentru a se salva, aceştia vor proceda la divizarea patrimoniului.

Cinci sectoare vulnerabile

Piaţa rezidenţial-imobiliară, construcţiile şi sectoarele aferente, transporturile, industria textilă şi micii retaileri vor înregistra în acest an cele mai multe cazuri de întârzieri la plata creanţelor. Volumul creanţelor a crescut anul trecut cu 76%, până la un număr de 3,7 milioane de credite, în valoare de 1,1 miliarde de euro. Rata de succes în privinţa colectării a scăzut la 25% în 2009. Creanţele sunt vândute recuperatorilor la 8-10% din valoarea lor, dar uneori marja a coborât şi la 3%.

Călcând pe greblă

Penultima la absorbţia fondurilor comunitare, România (14%, în trei ani, faţă de media UE, de 27%, întrecută de toţi, de la Belgia, 61%, la Bulgaria, 20%, mai puţin de greci) a raportat la Bruxelles ce-o ţine-n loc. Dacă celelalte ţări au probleme (totuşi) cu lentoarea şi birocraţia CE ori cu restricţii legislative interne, de regulă, ale noastre se cheamă: distribuţia neclară a sarcinilor, lipsa capacităţii administrative, reorganizarea internă a administraţiilor publice. Săraci, fraieri, dar cinstiţi.

Poate, în 2018

Darea în exploatare a gazoductului paneuropean a fost amânată cu patru ani. Proiectul rămâne o prioritate a Uniunii, după cum au afirmat oficialităţile de la Bruxelles, dar ritmul lent în care progresează confirmă în aceeaşi măsură declaraţiile scepticilor, potrivit cărora Nabucco este mai curând o mare ambiţie politică decât o soluţie economică. Costul total al proiectului, pentru care Comisia Europeană a alocat decodamdată 200 de milioane de euro, este estimat la 7,9 miliarde de euro. În iulie, va avea loc o conferinţă a ţărilor partenere, iar decizia finală privind lansarea lucrărilor va fi luată probabil până la finele acestui an.

Roşu ca focul

205-50221-02_traianbasescu_14_mediafaxmica.jpgPrimul exemplar al noului model Duster ieşit de pe banda fabricii de la Mioveni a intrat, pe 8 aprilie, în posesia primului cetăţean al ţării, Traian Băsescu. Livrarea noului model către clienţii de rând va începe pe 17 aprilie. Preşedintele a optat pentru varianta de top a gamei, dispunând, de tracţiune integrală, 110 CP, ESP şi aer condiţionat. Preţul, achitat de prima doamnă, este de 17.220 de euro. Dusterul prezidenţial are culoarea „roşu de foc” şi va rămâne unicul exemplar vopsit în această nuanţă. După doar două manevre faţă-spate, preşedintele s-a declarat mulţumit de noua achiziţie.

Ministimulentul

România se plasează, alături de Letonia, Slovacia şi Irlanda, în grupul ţărilor din UE cu cel mult un program de încurajare a pieţei rezidenţiale prin măsuri fiscale sau fonduri de garantare, relevă Deloitte. Majoritatea ţărilor au implementat mai multe programe, îndeosebi Franţa, Germania, Marea Britanie şi Spania.

DECLARAȚIA SĂPTĂMÂNII

205-50223-02_mugurisarescu_14_rpdeclaratie.jpgS-au descărcat toţi gărgăunii din capul unora, cum că va ajunge cursul la cinci lei pentru un euro.
MUGUR ISĂRESCU, guvernatorul BNR

205-50222-02_banca_14_guliverafpfotograma.jpg50 de miliarde de euro ar rezulta dintr-o taxă de 0,15% aplicată băncilor din UE. Principalele puteri economice ale lumii sunt aproape de un acord global în acest sens.