Băncile au fost obligate să plătescă până acum despăgubiri totale de peste 800 de milioane de euro clienţilor care nu au putut beneficia de protecţia asigurării de credit pe care o achiziţionaseră“.
Acesta nu este leadul unei ştiri din România şi nici nu ar putea fi vreodată, dintr-un  motiv foarte simplu: dacă ar fi înşelaţi de bănci sau de compania de asigurări, clienţii nu ar avea unde să se plângă.
Reprezentanţii Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC),  s-au arătat uimiţi de întrebarea noastră privind numărul de reclamaţii primite de la clienţi ai băncilor care au o asigurare de credit.
Dacă ANPC a arătat că nu e de competenţa ei, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor se rezumă la a spune că nu a primit deocamdată nicio sesizare în acest sens. „Au existat câteva cazuri, de-a lungul timpului, referitoare la consumatori care au reclamat faptul că asigurătorul refuză să despăgubească banca şi să închidă creditul în urma decesului titularului de credit.  În general, aceste reclamaţii au fost neîntemeiate, decesul survenind în urma unor boli, şi nu ca urmare a unor accidente, conform condiţiilor contractuale“, spun reprezentanţii ANPC, în ciuda faptului că, potrivit propriilor lor afirmaţii, asigurările nu intră în domeniul lor de activitate.  

În alte ţări chiar ai drepturi
Dacă în România asigurările pentru credite de consum reprezintă un subiect mai degrabă exotic, în alte ţări europene situaţia diferă. Fraza cu care am început acest text este cuprinsă într-un comunicat al Financial Ombudsman Service (FOS), o organizaţie independentă din Marea Britanie, care intermediază relaţia client-bancă şi încearcă să rezolve pe cale amiabilă conflictele dintre cele două părţi.
Din cauza exploziei restanţelor (fenomen vizibil şi în România), s-a ajuns în situaţia ca pe tot parcursul anului trecut FOS să se ocupe aproape exlusiv cu rezolvarea cererilor venite dinspre clienţi care au cumpărat asigurări pentru creditele personale, dar care, din vina băncilor, nu au putut beneficia de protecţia acestor poliţe şi astfel au ajuns în situaţia de a fi executaţi silit.
Suma totală care va fi plătită de bănci depășește 800 de milioane de euro, iar despăgubirea medie se situează la aproximativ 3.500 de euro. Ca şi în cazul asigurărilor de credit din România, poliţele din Anglia sunt cesionate băncii şi plătite de către client. La fel ca în România, băncile britanice au obligat, la un moment dat, clienţii să încheie asigurări pentru credite. Situaţii asemănătoare sunt semnalate şi în Franţa și Germania.
Lipsa de interes faţă de aceste poliţe este cu atât mai gravă cu cât ele au ajuns să aducă pierderi şi asigurătorilor. Cu două excepţii, aceştia au încetat să mai vândă astfel de poliţe. Situaţia nu este deloc neglijabilă în condiţiile în care, potrivit estimărilor unor specialişti din piaţa asigurărilor, între 20.000 şi 30.000 de persoane plătesc încă prima pentru poliţe de credit.
 
Cum plăteşti pentru siguranţa altuia?
Practic, singurul „drept“ pe care clientul îl cumpără odată cu încheierea unei poliţe de credit este acela de a plăti prima anuală. „Poliţa este cesionată băncii. De fapt, nici nu vorbim despre o poliţă pentru fiecare client. Banca asigură portofolii întregi de credite. De aceea, doar banca poate decide când activează acestă poliţă. Clientul nu are niciun cuvânt de spus“, arată un specialist din piaţa asigurărilor.
Costurile unei astfel de poliţe nu sunt neglijabile, ajungând chiar la 4%-5% din valoarea creditului. Cât priveşte obligativitatea de a încheia o asigurare de credit, ea nu poate fi impusă decât prin lege, potrivit avocaţilor consultaţi de Capital. Cu toate acestea, ani la rând, băncile au condiţionat acordarea unui împrumut de încheierea unei asigurări. Şi o fac şi acum cel puţin în cazul descoperitului de cont.

Poliţa (de credit – n.red.) are rolul unei "garanţii" a executării de către client a obligaţiilor sale de plată conform contractului de creditare
, Ovidiu Ţibuleac, avocat, partener Boştină

Asigurările nu intră în domeniul nostru de activitate… Au existat câteva cazuri de-a lungul timpului, însă reclamaţiile au fost neîntemeiate, Departamentul Comunicare, ANPC

30 de lei pe lună este costul unei asigurări pentru un descoperit de cont în valoare de 7.000 de lei la o bancă din România. Asigurarea este cesionată integral băncii, singura care poate decide dacă cere sau nu plata daunei în cazul în  care creditul devine restant.