Începând cu luna ianuarie, Qatar Airways, operatorul din statul arab cu același nume și una dintre companiile aeriene cu cea mai mare rată de dezvoltare din lume, va introduce zboruri din București către Doha, cu o frecvență de patru curse pe săptămână. Un bilet de avion va costa aproximativ 539 de euro, iar durata zborului este de patru ore și jumătate. În prezent, cea mai ieftină opțiune pentru Doha este o cursă operată de Turkish Airlines, cu escală la Istanbul, prețul biletului fiind de aproximativ 560 de euro, iar durata zborului, din cauza co­nexiunii, poate depăși și 12 ore. „Operarea Qatar de pe Otopeni va genera o creștere de 0,5% a traficului pe aeroport, inclusiv a traficului de tranzit, chiar dacă Bucureștiul nu este un punct important în acest sens (tranzitul anual direct este de ordinul miilor de pasagei – n.red.)“, declară Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al aeroportului internațional Henri Coandă. Potrivit acestuia, deși s-au agreat termenii de colaborare, contractul cu operatorul arab nu a fost semnat încă. Qatar Airways este în plin proces de recrutare a personalului pentru baza de la București. Tarom nu operează zboruri către Doha, însă Aman, Beirut sau Damasc, curse efectuate de că­tre compania aeriană națională, sunt orașe de legătură către destinații mai îndepărtate din Orientul Mijlociu, precum capitala Qatarului. Potrivit unui calcul al Capital, cele trei destinații însumează anual aproximativ 20.000 de pasageri din România.
Tot din luna ianuarie, Pegasus Airlines, o companie aeriană de origine turcă, va începe operarea cursei București-Istanbul (însă pe cel de-al doilea aeroport al orașului, Gokcen), devenind concurentul direct al Tarom și al Turkish Airlines. Potrivit unor surse din piață, un bilet de avion pe această rută va costa aproximativ 100 de euro, sub cel de 120 de euro, preț valabil pe cursele Tarom.
Cât de tentant este Bucureștiul?
Una dintre cele mai mari companii aeriene din lume, Emirates, analizează și ea intrarea pe piața românească. Surse din industria aviației au declarat pentru Capital că operatorul arab va introduce de la anul cursa Dubai-Budapesta, via Bu­curești, „furând“ astfel din traficul Tarom, care operează trei zboruri săptămânale către emiratul arab, și care, potrivit unui calcul al revistei Capital, transportă anual aproximativ 15.000 de pasageri către această destinație. „În primele nouă luni ale acestui an, în baza calculelor efec­tuate de Tarom, gradul de încărcare a aeronavelor pe ruta București-Dubai a fost de peste 66%“, declară reprezentanții companiei aeriene naționale. În prezent, cel mai mic tarif pentru un bilet dus-întors pe ruta Bucureşti – Dubai este de 216 euro, durata zborului fiind de aproximativ cinci ore. Însă, un bilet din Budapesta către Dubai costă circa 440 de euro, cu escală la Istanbul, și o durată a zborului de aproape zece ore. „Purtăm discuții de ani de zile cu Emirates, nu ne-au respins, însă analizează avantajele din punct de vedere comercial. Cursele operate de Emirates ar fi un aspect pozitiv pentru Otopeni“, spune Valentin Iordache. 
Un alt zbor către Orientul Mijlociu va fi operat de către Wataniya Airways, cel mai nou operator din Kuweit. Deși compania nu a contactat oficialii de la București, pe site-ul operatorului, Bucureștiul figurează în harta de operare alături de alte 29 de destinații. Ca și în cazul Emirates, este posibil ca România să fie doar o țară de tranzit.
35.000 de pasageri transportă anual Tarom către destinații din Orientul Mijlociu, potrivit unor calcule efectuate de revista Capital

Te-ar putea interesa și: