a scris cu litere ingrosate: „Plecat la cautat hotii PSD, care dadeau salariile la timp“. Totul este incremenit. Asa arata televiziunea MTC-TV Constanta (detinuta de Ministerul Transporturilor), in conturile careia trei societati subordonate aceluiasi minister au varsat sase milioane de dolari, in vara anului 2001, in urma unui contract de asociere in participatiune. Televiziunea locala si-a castigat „celebritatea“ nationala tocmai prin acest contract. Cele sase milioane de dolari nu au ramas in conturile MTC-TV decat cateva zile, fiind virate catre firma Romanian Investment Development (RID), apartinand omului de afaceri Cristian Burci, pe atunci patronul Prima TV si un apropiat al ministrului Miron Mitrea. Dirijarea acestor bani catre RID s-a facut in baza unui alt contract de asociere in participatiune, dintre MTC-TV si Global Media, firma controlata de Burci. Afacerea MTC a fost dezvaluita in 2002 de Traian Basescu, care a acuzat ministerul condus de Mitrea ca a deturnat sume importante din trei societati cu capital de stat: Administratia Porturilor Maritime (APC), CRF Marfa si CFR. La timpul respectiv, Capital a scris pe larg despre aceste contracte si increngatura de interese din jurul lor. Fosta Opozitie a introdus fara succes si o motiune simpla in Parlament. Singurul gest public pe care l-a facut Miron Mitrea, obligat, probabil, de aceasta motiune, a fost acela de a-si asuma personal raspunderea pentru contractele de asociere. Apele nu s-au linistit nici in acest an, cand Laurentiu Mironescu, deputat PD, a facut o interpelare ministrului finantelor, solicitand un control la televiziunea din Constanta.De ce este atata liniste la MTC? Contractele de asociere cu Global Media, pe de o parte, si APC, CFR Marfa si CFR, pe de alta parte, s-au incheiat. La inceputul lunii martie 2005, oamenii de la Global Media au venit cu un camion si au incarcat echipamentele TV in valoare de aproximativ 300.000 de dolari. Tot ei le adusesera in urma cu patru ani, cand se lansase contractul. Au lasat antena de emisie, dar se pare ca nu pentru mult timp. Tot in martie, si-a facut bagajele si Aurora Manta, directorul postului, numita in functie de Miron Mitrea, cu patru ani in urma. Salariile celor 42 de angajati nu au fost platite de mai bine de doua luni. MTC este in deriva: angajatii vin cu calculatoarele de acasa, se lucreaza cu camere vechi, imprumutate, nu mai intra bani din contractele de publicitate, multi dintre angajati sunt in concediu. Nimic nu mai aminteste de vremea contractului cu Global Media, cand prin statie au trecut sume mari de bani dirijate de comenzile Ministerului Transportului. Angajatii pastreaza nostalgia acelor vremuri. Salariile erau de trei-patru ori mai mari decat la inceputul contractelor de asociere, erau platite la timp, nu lipseau nici primele, lucrau cu aparatura nou-nouta, dar aveau numai o ora si jumatate de emisie pe zi. Obiectivele prioritare din cele doua contracte de asociere in participatiune ale MTC, asa cum fusesera prevazute in urma cu patru ani, erau grandioase. Asociatii televiziunii, CFR Marfa, CFR si APC, pe de o parte, si Global Media, pe de alta parte, isi propuneau „ridicarea la standarde tehnice competitive a emisiei si a productiei TV“, „investitii in domeniul TV, emisii prin satelit, lanturi de radiorelee“ si, bomboana de pe coliva, sa faca din acest post „un minitrust media zonal“, ba, mai mult, sa-l si extinda! Praful s-a ales de acele prioritati! Dan Mihaescu, actualul director general al MTC, spune ca postul e aproape in stare de faliment. La data preluarii functiei, Mihaescu a gasit in conturile societatii 128 de milioane de lei si nici un contract de publicitate angajat in 2005 de catre fosta conducere. Mihaescu atrage atentia si asupra deplasarilor in strainatate din trecut, care nu s-au materializat in productii publicistice (Summitul NATO, targul de echipamente de la Las Vegas, un seminar la Istanbul). Cheltuielile lunare se ridica la un miliard de lei, din care 750 de milioane reprezinta fondul de salarii. In vremurile PSD, televiziunea a primit bugete de publicitate consistente din partea Administratiei Porturilor (12 miliarde de lei numai anul trecut), in afara contractului de asociere, bani cu care isi acoperea fara probleme costurile de functionare pentru cele doua ore de emisie pe zi. Noua conducere a APC nu mai este dispusa sa finanteze postul TV: „Am mari rezerve fata de aceasta reclama. Stiu ca MTC-TV nu are nici un impact, cota sa de piata fiind foarte mica in Constanta. Ar fi nedrept sa spun ca publicitatea nu isi are rostul ei, dar a-ti face publicitate in mass-media locale este putin probabil sa-ti aduca beneficiu“, spune Mircea Banias, directorul general al APC.Aurora Manta, fostul director MTC, considera ca si-a indeplinit mandatul. Ea spune ca, in timpul contractelor, televiziunea a functionat in conditii foarte bune. Cat priveste dezvoltarea „unui trust zonal“, Manta spune ca scandalul declansat la Bucuresti a stopat expansiunea televiziunii. Televiziunea este prinsa intr-un cerc vicios: pentru a functiona, are nevoie de bani din publicitate, dar nu-i poate obtine pentru ca se afla in criza financiara ce o impiedica sa produca emisiuni. O solutie viabila ar fi scoaterea la vanzare a postului. Alta, la care se gandeste actuala conducere, ar fi externalizarea productiilor postului. MTC-TV este un exemplu clasic de companie media intretinuta artificial. Atata timp cat a existat o finantare bazata pe comenzile politice (contracte de asociere initiate de Ministerul Transportului, publicitate de stat directionata) postul a functionat foarte bine. Cand contractele au expirat, Mitrea a plecat de la minister si interesele au disparut, televiziunea a ajuns in pragul falimentului.

Contractul dintre MTC si Global Media

Pe 26 iunie 2001, a fost parafat „Contractul de asociere pentru coproductii de televiziune, campanii de marketing si publicitate“ intre Maritime Trening Centre Television (MTC-TV) si Global Media, firma lui Cristian Burci, pe o durata de trei ani. Ulterior, printr-un act aditional, contractul a fost prelungit pana la sfarsitul anului 2004. Scopul asocierii: mediatizarea, la nivel national si international a activitatii MTC si a companiilor pe care le reprezinta, campanii de PR si de publicitate, realizari de investitii in domeniul televiziunii, infiintarea unui ministrust media zonal, precum si extinderea lui. MTC-TV urma sa verse in contul GM, in termen de trei zile de la semnare, suma de 6 milioane dolari. In realitate, MTC a varsat in contul firmei Romanian Investment Development (RID), firma a lui Cristian Burci si actionara la Prima TV.Contractul a fost semnat inainte cu o saptamana de parafarea contractului dintre MTC si CFR Marfa, CFR si Administratia Porturilor Maritime, prin care se facea, practic, rost de finantare. De remarcat ca cele doua contracte MTC-Global, respectiv MTC – cele trei companii de stat, sunt aproape identice. Global Media a avut deplina libertate sa utilizeze cele sase milioane de dolari.