Deși are deja peste 25% dintre acțiuni, Renault a primit recent „o invitație care nu poate fi refuzată”, conform analiștilor auto. Dacă va reuși să își asigure pachetul majoritar, alianța franco-niponă va putea, în sfârșit, să concretizeze eforturile de a fi liderul uneia dintre cele mai mari piețe auto ale lumii.
„Este ultima lor șansă de a intra pe piețele emergente într-un mod care să conteze”, susține Erich Hauser, analist la biroul londonez al Credit Suisse in London.
„Dacă vor negocia corect cu Rusia, vor beneficia de o poziție puternică pe acestă piață”, continuă acesta, uitând totuși că, grație modelului Logan, care în Rusia poartă sigla Renault, grupul francez este deja unul dintre principalii actori ai pieței ruse. Cu toate acestea, este cert că alăturarea imensei capacități de producție a AvtoVAZ la numărul încă scăzut de modele Logan și Sandero asamblate la uzina Avtoframos de lângă Moscova poate însemna trecerea francezilor în postura de lideri absoluți al unei piețe estimată la patru milioane de mașini în 2015. La fel de important este și faptul că, dintre țările BRIC, considerate principalele zone de creștere pentru vânzările de mașini, doar în Rusia Renault mai poate emite pretenții clare la această poziție.
În China, Volkswagen deține daja controlul, în Brazilia, Fiat are o poziție privilegiată, iar în India, Suzuki, partenerul Volkswagen, nu are nici cea mai mică grijă că poate fi depășit la vânzări grație cotei de piață de 36%.
Ceea ce face Renault în Rusia este mai mult decât o afacere. Pe lângă controlul asupra uzinei AvtoVAZ din Togliatti, care produce acum peste 700.000 de mașini pe an, Carlos Ghosn pare să-și fi asigurat un puternic sprijin politic, element extreme de important când vorbim despre o piață emergentă. „Renault-Nissan se alege astfel cu sprijin politic, un puternic brand rusesc (n.n. – Lada) și, fără îndoială, cu o linie direct către dominarea acestei piețe”, spune Max Warburton, analist la Sanford C. Bernstein.
„Investiția inițială a lui Ghosn (n.n – în primele 25% dintre acțiunile AvtoVAZ) părea o «ruletă rusească», dar, în actualele condiții se poate dovedi extreme de profitabilă”, adaugă acesta.
Dacă mașinile produse la AvtoVAZ vor putea fi considerate ca făcând parte din grupul Renault, acesta ar putea controla nu mai puțin de 37% din piața rusă. Începând din 2012 la AvtoVAZ va demara producția unui nou model purtând sigla Lada, dar care va avea la bază actualul Logan. Tot atunci, uzinele Dacia pregătesc lansare unei noi generații a best-sellerului românesc, astfel încât, în Rusia va putea fi comercializată o nouă gamă Logan sub brand Renault și o serie de modele Lada pornite de la actuala platformă B0. Astfel, nu va exista pericolul „canibalizării” între modelele francezilor.

Te-ar putea interesa și: