Studiul de audienta furnizat de CSOP arata ca Pro TV, Antena 1, TV Rominia au pierdut fiecare i februarie cite un punct din cotele de vizionare iregistrate i prima luna a anului. Nu sunt pierderi dramatice, care sa prevesteasca o anumita uzura. Cele doua luni au reprezentat un fel de vacanta pentru televiziunile amintite, dupa eforturile facute de Revelion, si un timp pentru construirea cu grija a grilelor de primavara. Multe emisiuni ale celor trei posturi au fost i vacanta.
De aceasta odihna a profitat postul Acasa TV, care si-a lansat noua grila la jumatatea lunii februarie. si acest lucru se vede i masuratoarea CSOP. Postul gospodinelor, pigmentat cu transmisiuni ale meciurilor din campionatul italian, a atins o cota de vizionare de 10,2 procente i mediul urban. Fireste, lansarea grilei a atras curiozitatea publicului. in intervalul de maxima audienta (orele 19-23), Acasa a iregistrat o crestere a cotei de piata de la 8,2% i ianuarie, la 10,1% i februarie. Steaua acestui canal pare sa fie noua emisiune „De 3x femeie”, un program care seamana mai mult cu o birfulita pe scara blocului. Analistii media sustin ca audientele acestei emisiuni sunt peste asteptari.
TV Rominia 1 tinteste publicul tinar
Prima TV nu si-a schimbat grila i februarie, dar cota sa de piata a cistigat 1,5 procente, iar i prime-time (intervalul de maxima audienta) a reusit o crestere de 1,3 procente. in urma cu un an, i mediul urban postul avea o cota de piata de vreo trei procente.
Din momentul cind SBS Broadcasting a preluat postul, la Prima TV a iceput, icet-icet, sa se faca televiziune. Incontestabil, locomotiva programelor de la Prima este „Vrei sa fii miliardar?”. in luna ianuarie, potrivit lui Razvan Enache, directorul de programe de la Prima TV, programul a iregistrat o audienta medie i mediul urban de 7,6% (15 – 44 de ani) si 9,1% (populatie cu virste de peste 6 ani). in februarie, aceiasi indicatori au fost de 8,1% si 10,3%. Razvan Enache considera ca programul are potential de crestere, asta i ciuda faptul ca, icepind din martie, editia de simbata a Miliardarului are concurenti puternici pe celelalte televiziuni. Promovat cu insistenta, Iantu si al sau concurs au tras audienta si pentru filmele artistice (chiar daca au fost „fumate” pe alte posturi). Probabil ca rominii, i lipsa de alte distractii, se vad nevoiti sa revada filme de trei-patru ori (pe an). Prima TV pare sa aiba bune premise pentru a-si creste cota de piata i 2001 si de a deveni al treilea jucator redutabil i piata comerciala de televiziune. Publicul-tinta vizat de Prima este 15 – 44 ani, public pe care ar putea „sa-l captureze” i primul rind de la Pro TV, apoi de la Antena 1. Un public spre care tinjeste si TV Rominia 1. Luna trecuta, cele doua canale publice au avut o cota de piata de 14% i mediul urban. Investitiile, potentialul uman si material se situeaza cu mult peste aceste rezultate. Fireste, se spune (atunci cind se invoca scuze) ca audientele unei televiziuni publice nu pot fi comparate cu cele ale posturilor private.
in „Television 2000 – European Key Facts”, lucrare editata de IP Group, cotele de piata ale canalelor publice (ARD, ZDF, 3Sat) au atins 41,5 procente i anul 1999, i timp ce puternicele posturi private RTL, Pro7, Sat 1 au avut o cota totala de piata de 34,2.
in Italia, potrivit aceleiasi surse, posturile publice Rai 1, Rai 2 si Rai 3 au detinut i 1999 o cota de piata de 48,1%, tinind onorabil piept posturilor private. in Franta, France 2 si France 3 au avut o cota de piata de 39,7%. Unde vrem sa ajungem cu aceste exemple? La noi, cota de piata a celor doua posturi publice nu depaseste 20% i urban. in Rominia raportul televiziune publica – privata din piata este net i favoarea posturilor comerciale. SRTV, o institutie care functioneaza din banii publici, are doua canale care iregistreaza o audienta mediocra i mediul urban.