Liderii afacerilor cu automobile în 2010 sunt cei care au reuşit să depăşească recesiunea fără mari pierderi, având totodată grijă să nu pericliteze  viitorul companiilor pentru care lucrează.

În fiercare an, publicaţia Automotive News realizează un clasament al celor mai eficienţi lideri din industria auto. La nivel european, cel mai bun conducător de grup auto în 2010 a fost declarat Norbert Reithofer, CEO al BMW. Acesta a reuşit nu numai să păstreze bilanţul grupului german în zona pozitivă şi să-şi păstreze primul loc în segmentul premium al pieţei, ci şi să asigure un buget de cercetare prin care să poată produce, în curând, vehicule mai performante din punctul de vedere al emisiilor de noxe. Încă de la primele semne ale crizei, Reithofer a demarat un amplu program de tăiere a costurilor, implicând chiar şi retragerea mărcii din campionatul mondial de Formula 1. Rezultatul a fost menţinerea companiei pe profit, în ciuda prăbuşirii pieţei. BMW a raportat la finalul lui 2009 un profit net de 210 milioane de euro, în timp ce rivalii de la Daimler au avut o pierdere netă de 2,64 miliarde de euro. Pe lângă reorganizarea activităţilor companiei, şeful grupului bavarez a reuşit să asigure un buget de cercetare, cu ajutorul căruia sunt în curs de dezvoltare vehicule de dimensiuni reduse, cu tracţiune  pe puntea din faţă, care vor fi poziţionate sub actualele preţuri ale Seriei 1. De asemenea, BMW a reuşit să impună pe piaţă modele cu emisii de noxe mult mai reduse, fără să afecteze negativ sportivitatea. Reithofer a declarat recent că, deşi Audi se aşteaptă să devină lider al segmentului de piaţă, cu 1,5 milioane de unităţi comercializate în 2015, încă din 2012 BMW va comercializa circa 1,6 milioane de unităţi, iar în 2020 ar putea fi atins nivelul de două milioane, prin toate cele trei mărci ale grupului, BMW, Mini şi Rolls-Royce.

223-55315-capital_31_1.jpg

Un alt laureat al „Eurostars 2010“ este şeful diviziei premium din grupul Volkswagen. Rupert Stadler, CEO al Audi, are meritul de a fi propulsat marca sa de la nivelul de soră mai costisitoare a Volkswagen la cel de concurent direct al BMW şi Mercedes-Benz. În ciuda crizei, Stadler nu a apăsat frâna, aşa cum au făcut mulţi alţi şefi de branduri, ci a mizat pe dezvoltarea de noi produse pentru a se menţine în zona verde a bilanţului.
În domeniul financiar, cel mai performant lider a fost ales Hans Dieter Poetsch, de la Volkswagen. În ciuda presiunii imense care apasă finanţele grupului german în goana sa nebună de a depăşi Toyota în clasamentul vânzărilor mondiale, Poetsch a reuşit să menţină o balanţă pozitivă şi să asigure lichidităţile necesare dezvoltării. Şi nu a fost simplu, dat fiind faptul că VW a înghiţit Porsche, a preluat 20% din Suzuki şi a construit noi uzine în SUA, China şi India. Alături de Poetsch, un alt şef al VW a primit titlul de cel mai bun dezvoltator de produs: Ulrich Hackenberg. La capitolul design, Martin Smith de la Ford şi-a depăşit rivalii prin implementarea unei game cu un aspect coerent, în ciuda diversităţii ei, iar Mark Adams de la Toyota a fost desemnat cel mai bun director de achiziţii, pentru că nu şi-a sufocat furnizorii în goana pentru reducerea costurilor.

Succesul mărcii Hyundai în Europa nu mai este o surpriză. Lui Allan Rushforth, directorul de vânzări şi marketing, i se datorează creşterea impresionantă a mărcii coreene, care a avut la finalul lui 2009 o cotă de piaţă cu 0,6 puncte procentuale mai mare decât în 2008. Iar cel mai bun şef din branşa furnizorilor a fost ales Yann Delabriere de la Faurecia. Speculând momentul crizei, el a cumpărat, cu numai 35 de milioane de euro, două companii (Emcon şi Plastal), ale căror vânzări însumate ating 2,8 miliarde de euro.

223-55316-capital_31_2.jpg