Un clasament oficial definitiv vom avea, evident, numai dupa ce OSAAR va publica Raportul anual privind evolutia pietei asigurarilor in 2000. Cu toate acestea, datele pe care vi le prezentam in acest material sunt foarte apropiate de cele finale, cel putin in ce priveste ordinea primelor zece companii de pe piata. Cele doua surse de documentare pe care le-am ales ne indreptatesc sa credem in cele afirmate mai sus.
Prima dintre ele se bazeaza pe estimarile organismului de supraveghere, estimari avand ca baza extrapolarea contributiei de 2% pe care companiile sunt obligate sa o achite lunar la Fondul de Protejare a Asiguratilor.
A doua sursa o reprezinta datele de bilant ale primelor zece companii, atat la total asigurari, cat si separat, la asigurarile de viata. Din aceasta ultima lista lipseste Asirom, compania avand mari carente la capitolul transparenta in relatiile cu presa. Comparand cifrele provenite din cele doua surse, se observa faptul ca, desi in anumite cazuri exista diferente, acestea nu pot fi considerate semnificative, din simplul motiv ca nu modifica radical cotele de piata ale companiilor si nici ierarhiile stabilite pe baza acestora.
In ce priveste evolutia pietei asigurarilor in 2000, ea se inscrie pe linia ascendenta a ultimilor ani. Fata de circa 279 milioane USD, cat au reprezentat incasarile pe total piata in 1999, pentru anul trecut acestea sunt estimate la 310 – 315 milioane USD. Privita in contextul evolutiei modeste a economiei romanesti, cresterea sectorului asigurarilor este de apreciat. In comparatie insa cu tarile din jur, incasarile de pe piata romaneasca a asigurarilor sunt printre cele mai modeste.
Fata de alti ani, in 2000 se remarca schimbari semnificative in clasamentul primelor 10 companii. Dupa ce multa vreme a fost cotata ca a doua companie de pe piata, Astra a pierdut in ultimul an trei pozitii in top si mai mult de doua procente din piata (9,94% in 1999, respectiv 7,5% in 2000). Motivele sunt de acum cunoscute. Compania cu capital majoritar de stat a fost subiectul mai multor scandaluri, cele mai importante fiind legate de privatizarea companiei si de greselile de management ale fostei conduceri.
Asirom, un lider care pierde teren
Liderul pietei ramane in continuare Asirom, desi in cifre reale compania a avut incasari mai mici fata de anul trecut. Asirom pierde an de an teren, lucru explicabil in parte prin patrunderea, in ultimii ani pe piata, a unor firme internationale de calibru. Pe de alta parte insa, judecand dupa cotele de piata, privatizarea nu pare sa fi fost cea mai buna solutie pentru fosta companie de stat. In 1998, de pilda, Asirom detinea un procentaj de 43,26% din total piata, pentru ca un an mai tarziu acesta sa scada la 34,99, iar la sfarsitul lui 2000 sa ajunga la circa 26%.
Este, credem, unul din motivele pentru care Asirom refuza cu obstinatie sa ofere presei datele de care aceasta are nevoie pentru informarea corecta a cititorilor.
Saltul cel mai spectaculos in 2000 apartine Grup AS, o companie care in 1999 nu figura intre primele zece, iar anul trecut a ajuns pe locul al saptelea. Pe de alta parte, in cautarea unui investitor strain, Ardaf isi mentine cota de piata de anul trecut, in timp ce AIG Romania iese din topul primelor zece companii.
Este necesar sa spunem cateva cuvinte si despre asigurarile de viata. Nederlanden si-a continuat si in 2000 ascensiunea, compania neavand parte de o concurenta reala in ultimul an, desi pe piata a existat cel putin un nume greu, AIG Life.
Obiectivul companiei olandeze pentru anul acesta este consolidarea pozitiei pe piata. In conditiile in care Commercial Union este la primul an de activitate, iar Allianz Tiriac va comercializa asigurari de viata abia din toamna, probabil ca acesta nu va fi foarte greu de atins.
Surprinde prezenta Lukoil Asito in clasamentul asiguratorilor de viata, putini fiind aceea care anticipau faptul ca incasarile acestei companii s-ar putea situa in 2000 la circa 10 miliarde lei. Nedumeriti am fost si noi, motiv pentru care am cerut explicatii. „Avem un singur produs de asigurari de viata, o polita de grup. In 2000 am comercializat acest produs in cadrul grupului Lukoil. Toate incasarile provin, de altfel, de la un singur client, o companie membra a grupului”, declara un oficial al Lukoil Asito.