Deși a fost scrisă cu peste patruzeci de ani în urmă, „Ascensiunea într-o organizație“ rămâne în continuare o carte de mare actualitate, așa cum reiese și din cele mai bune recenzii făcute de-a lungul timpului. Specialiștii spun că volumul, un bestseller în topul cărților de afaceri, este indispensabil pentru formarea profesională a oricărui manager.
Robert Townsend, autorul cărții, este renumit pentru faptul că a revoluționat mentalitatea predominantă în lumea afacerilor corporatiste. În 1962, a devenit CEO al companiei Avis, falimentară pe vremea aceea, și a transformat-o într-o afacere cu adevărat profitabilă, făcând-o să rivalizeze cu cea mai mare companie din branșă.
În această carte, inspirată din expe­riența dobândită la Avis, Robert Townsend propune un model de conducere bazat pe umanizarea afacerilor – motiv pentru care, atunci când vorbește despre angajați, autorul folosește cu pre­ponderență termenul „oameni“.
Esența cărții constă în faptul că, indiferent de companie, personalul trebuie tratat omenește, susţinut pentru a-și îndeplini sarcinile şi, de asemenea, recompensat pe măsură și neapărat în mod echitabil. Townsend demitizează ideile preconcepute potrivit cărora oamenilor nu le place să muncească, ei îndeplinindu-și atribuțiile doar pentru că sunt obligați, împinși de la spate de șefii lor. Dar lucrurile stau exact invers, spune autorul.
Limbaj inspirat, mentalitate reformatoare, atitudine degajată, ironie fină, integritate – acestea, și multe altele, sunt ingredientele fundamentale la care apelează Townsend pentru promovarea mesajelor lui epatante. Concediază pe toată lumea din departamentul de relații publice, dă afară tot departamentul de resurse umane, renunță la vechea agenţie de publicitate, scapă de secretară și… formează, în schimb, o echipă care să asigure servicii pentru personal – iată câteva dintre formulele revo­luționare care i-au adus faimă autorului, așezându-l însă, așa cum era de așteptat, și în vizorul criticii.  

O carte care trebuie memorată
Textul cărţii e organizat în secțiuni mici, care tratează probleme mari – „Adjunctul care se face că muncește“, „Cum să-ți faci șeful să iasă la pensie“, „Insubordonarea și necesitatea ei“, „Contractele de angajare – argumente împotriva lor“, „Fără secretară“, „Corectitudine, dreptate și alte ciudățenii“. Cartea lui Townsend sparge tiparele, constituind un real îndemn de a nu ne bloca în acele „rutine organizaționale“ care sufocă angajații și gâtuie profiturile.
Orientată împotriva birocrației corporatiste și punând accent pe relațiile interumane, dar și pe reinventarea mediului de afaceri, „Ascensiunea
într-o orga­niza­ție“ reprezintă o lectură cuprinzătoare şi agreabilă, cartea fiind scrisă într-un stil dezinvolt și plin de duh. Robert Townsend este considerat a fi inventatorul a ceea ce numim astăzi „leadership“.
Prin gândirea lui radicală, a schimbat imaginea și rolul oamenilor care se poziţionează la conducerea unei companii. Townsend a fost un model pentru generații întregi de manageri corporatiști. Iar „Ascensiunea într-o organizație“ îi confirmă reputația, impunându-se ca un volum care, conform spuselor lui Tom ­Peters, „nu trebuie citit, ci memorat“.