Scăpată de piedicile impuse întåi de legislaţie şi, mai apoi, de restricţiile finanţatorilor, piaţa vehiculelor pe două roţi din Romånia urcă vertiginos.

Zgomotul motocicletelor şi scuterelor devine o obişnuinţă nu numai în traficul marilor oraşe, ci şi pe drumurile de ţară. După ani buni în care piaţa moto a trăit mai mult din entuziasmul cåtorva întreprinzători, care vindeau laolaltă cel mult 1.000 de unităţi în 12 luni, anul trecut a marcat prima răbufnire serioasă. Majoritatea comercianţilor au raportat cel puţin dublări ale vånzărilor, iar numărul de motociclete şi scutere second-hand importate a crescut exponenţial, fără a putea fi cuantificat în primul rånd din cauza legislaţiei care permite înmatricularea celor sub 50 cmc la primării, dar şi a faptului că multe dintre ele circulă fără a fi înmatriculate.

Revenind la anul în curs, nu poate fi trecută cu vederea o cifră din raportul Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), singura entitate care elaborează un raport asupra acestei pieţe. Piaţa moto din semestrul I a crescut cu 381,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Această majorare incredibilă a vånzărilor este determinată de includerea în statistică a unuia dintre importatorii de scutere „made in China“, care a våndut nu mai puţin de 6.145 de unităţi din totalul de 8.251. „Rich Motors, care declară pentru prima dată vånzările, a comercializat cu succes şi anul trecut, însă nu a raportat datele la APIA. Din acest  motiv, creşterea de 381% nu este reală. Estimez o dublare a pieţei comparativ cu semestrul I din 2007, mai ales că alţi mari operatori – KIMCO, GO POP etc. – nu şi-au declarat vånzările“, ne-a declarat Petre Ştirbu, directorul Daperom, importatorul Peugeot Motocycles.

Ce cumpără romånii

119-17408-34_femeie_32.jpgÎn totalul pieţei moto, clasa cu cel mai mare succes la public este, conform importatorilor, cea a scuterelor. În prima jumătate a acestui an, peste 80% dintre unităţile våndute au făcut parte din acest segment. „Cred că în materie de scutere vånzările însumează deja 12.000 – 14.000 de unităţi, la care se adaugă circa 2.000 de second-handuri“, spune Petre Ştirbu. În proporţie covårşitoare, scuterele chinezeşti deţin supremaţia în acest segment. Motivul este legat de preţ şi de disponibilitate, unii comercianţi începånd să våndă astfel de vehicule prin marile lanţuri de hipermarketuri. Preţul de numai 2.000 de lei al unui astfel de scuter şi faptul că pentru utilizarea modelelor sub 50 cmc nu este necesară decåt înmatricularea la primărie explică de ce peste 95% dintre unităţile våndute fac parte din această clasă de cilindree. Vedetele pieţei din acest an sunt comercializate sub marca Rich Motors şi se numesc Dynamic, Jl şi Alien.

O altă clasă din topul preferinţelor este cea a mopedelor, acestea reprezentånd circa 10% din piaţa moto. Şi aici, liderul pieţei este tot Rich Motors, cu modelul SG.

Lăsånd deoparte segmentul scuterelor şi al mopedelor, unde chinezăriile fac legea, iar mărci cu o notorietate mult mai mare preum Peugeot, Piaggio sau Aprilia abia îşi fac loc în top, ajungem la o clasă a pieţei mult mai restrånsă ca dimensiune, dar mai interesantă. Motocicletele se împart şi ele în două categorii: de stradă şi off-road. Aici situaţia este mult diferită, cu clienţi mult mai avizaţi şi avånd bugete de achiziţie mai ridicate. În segmentul motocicletelor de stradă, liderul pieţei este, conform importatorilor, modelul Suzuki GSX, urmat de Honda CBR şi Yamaha YFZ. Clasa motocicletelor off-road este dominată în acest an, ca şi anul trecut, de KTM EXC, pe locul doi aflåndu-se Yamaha XT, iar pe trei, BMW R.

Preţ mic, fiabilitate pe măsură

Ca şi piaţa auto, şi cea a vehiculelor pe două roţi este dominată de preţ, însă achiziţionarea unui produs ieftin nu este întotdeauna cea mai bună afacere. Cumpărarea unui scuter cu 2.000 de lei este urmată adesea, în numai cåteva luni, de o cheltuială suplimentară pentru a repara vehiculul a cărui fiabilitate lasă de dorit. Mulţi comercianţi de scutere cu preţuri reduse nu asigură şi servicii postvånzare de calitate, astfel că piesele necesare trebuie achiziţionate tot de la reprezentanţii unor mărci mai prestigioase. „Preţul foarte scăzut determină populaţia cu venituri limitate să cumpere un astfel de scuter, care însă are o fiabilitate foarte scăzută, pe care clientul o constată după cumpărare“, consideră reprezentanţii Peugeot Motocycles. Mulţi comercianţi nu pot asigura nici piesele de schimb, ajungåndu-se astfel la situaţia ca un dealer serios, care vinde mai puţine unităţi decåt concurenţii cu produse asemănătoare, dar mult mai ieftine, să obţină profituri ridicate din comercializarea pieselor de schimb.

«Asaltul scuterelor chinezeşti este o realitate care nu poate fi stăvilită prea curånd. Acest fenomen are o singură explicaţie: preţul neverosimil de scăzut.»
Petre Ştirbu, director Daperom

14.000 de unităţi este estimarea unor importatori cu privire la dimensiunile pieţei moto în semestrul I din 2008. Valoarea este aproape dublă faţă de raportul APIA.

Înmatriculare fara stres

Motivele pentru care scuterele sub 50 cmc sunt vedetele pieţei moto autohtone sunt legate atåt de preţul redus, cåt şi de uşurinţa înregistrării. Pentru a putea circula cu un astfel de vehicul, nu este necesară decåt prezentarea următoarelor acte la primărie:

• Actul de identitate al solicitantului
• Actul de proprietate asupra vehiculului
• Dovada efectuării inspecţiei tehnice
• Cartea de identitate a vehiculului
• Dovada plăţii taxei de înregistrare
• Dovada plăţii contravalorii certificatului de înregistrare
• Dovada plăţii contravalorii plăcuţei cu numărul de înregistrare
• Dovada plăţii asigurării RCA pentru minimum şase luni