După apariţia smartphone-urilor şi odată cu scăderea tarifelor la internet, aparatele GPS au devenit inutile pentru majoritatea utilizatorilor, însă nu pentru toţi. Drept dovadă producătorii tradiţionali continuă să le fabrice, iar acestea se găsesc în număr mare, atât în magazinele tradiţionale de electronice, cât şi în magazinele online. Cei care achiziţionează aparate GPS şi le folosesc în continuare sunt pasionaţii de călătorii. Aceştia preferă să apeleze la un astfel de aparat atunci când pornesc în turul lor cu automobilul prin Europa, deoarece acestea includ hărţi cu toate ţările europene, ecranul aparatelor este mult mai mare, având astfel o vizibilitatea mai bună, nu au nevoie de o conexiune la internet şi protejează astfel acumulatorul telefonului. 

Unul dintre cei mai mari producători de aparate GPS din lume, Mio Technology, s-a reprofilat de ceva timp pe segmentul camerelor video auto. Pe acest segment compania a avut în 2017 o cotă de piață în creștere cu 15% mai mult față de 2016, în contextul în care interesul clienților pentru dispozitivele de asistență la bord a crescut. Astfel, pe lângă înregistrarea video a călătoriei, șoferii au la dispoziție sisteme avansate de asistență, precum avertizare în caz de părăsire involuntară a benzii de rulare, sistem de avertizare împotriva oboselii sau în caz de coliziune frontală. În ceea ce privește segmentul de echipamente GPS, interesul românilor pentru aceste dispozitive a scăzut pe fondul creșterii popularității aplicațiilor cu informații din trafic în timp real. Astfel, la nivelul întregii piețe, numărul dispozitivelor de navigaţie comercializate s-a diminuat cu 15%, la aproximativ 59.000 unităţi, ceea ce a condus și la o scădere a valorii pieței de profil cu 22%. Compania ținteşte o creștere la nivelul acestui segment prin lansarea unui GPS nou, al cărui preț de achiziție va fi mai mic, datorită implementării unor hărți cu specificații de bază. Astfel, Mio va intra pe segmentul produselor GPS entry-level, fără funcții avansate, care în prezent cumulează aproximativ 70% din întreaga piață de navigații auto.

GPS-uri româneşti

Un alt jucător important pe această piaţă este Navitel. Navitel este prezent pe piața sistemelor de navigare auto în Polonia, Cehia, Rusia, Ucraina și Belarus. Recent, și-a făcut intrarea și pe piața din România. Navitel a lansat pe piaţa locală modelul de navigator pentru automobile E500 Magnetic. Hărțile a 43 de țări europene, Rusia, Belarus, Kazahstan și Ucraina sunt preinstalate și gata de utilizare. Hărțile conțin cele mai recente date din rețeaua de drumuri și baza de date Speedcam actualizată, precum și un număr mare de puncte de interes. Cei care doresc hărţi suplimentare le pot achiziţiona şi instala cu ajutorul programului Navitel Navigator Update Center.

 

Un alt brand de aparate GPS care a rezistat pe piaţă este Smailo. Smailo este un brand al AROBS Transilvania Software, o companie cu acţionariat 100% românesc, specializată pe dezvoltarea de software pentru aplicaţii mobile, soluţii de localizare şi management al flotelor auto etc. Lansat în aprilie 2008, Smailo este primul brand românesc de sisteme de navigaţie GPS, apărut ca urmare a creşterii cererii consumatorilor pentru produse dedicate de navigaţie GPS. În prezent, sub brandul Smailo, Arobs Transilvania comercializează aparate GPS, camere video auto, car kit-uri, Radio şi MP3 playere auto. Aparatele companiei includ harţile a  48 de ţări, iar anumite modele includ actualizarea pe viaţă a hărţilor.

Smailo Joy
Ecran: 4,3 inci
Procesor: Mstar2531/800 Mhz
Memorie RAM: 128 MB
Card memorie: microSD până la 16 GB
Preţ: 170 lei

Navitel E500 Magnetic
Ecran: 5 inci
Procesor: Mstar MSB2521/800 Mhz
Memorie RAM: 128 MB
Card memorie: microSD până la 32 GB
Preţ: 400 lei

 

Mio Spirit 7500 LM
Ecran: 5 inci
Procesor: Mstar MSB2531/800 Mhz
Memorie RAM: 128 MB
Card memorie: microSD 
Preţ: 450 lei

Te-ar putea interesa și: