Programul Rabla 2025. Voucherul pentru mașinile electrice va fi redus
Programul Rabla 2025. Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, a anunțat că programul Rabla va continua, însă cu schimbări semnificative în ceea ce privește valoarea voucherelor acordate pentru achiziția de mașini electrice.
Astfel, suma maximă acordată pentru un autovehicul electric va fi diminuată față de actualul prag de 37.000 de lei, însă o valoare exactă nu a fost încă stabilită oficial.
”Avem un calendar – pentru toate programele de la AFM urmează să fie luată o decizie și reglementată inclusiv în instrumentele juridice necesare cu pachetul al doilea de măsuri. După ce e adoptat, imediat urmează să pun ordinul în transparență cu noile valori de vouchere, voucherul pentru mașini electrice va fi modificat, apoi va fi imediat lansat în zilele după ce a fost pus în transparență. Platforma e deja funcțională, există deja, nu se modifică normele tehnice din spatele ei deci ar trebui să poată fi lansat imediat”

Decizia finală urmează să fie luată în perioada următoare
Potrivit declarațiilor ministrului, decizia privind noul cuantum al voucherului va fi luată în scurt timp, fiind necesară ajustarea datorită constrângerilor financiare ale bugetului.
Calendarul oficial pentru lansarea noului program este în pregătire, iar odată adoptate noile măsuri juridice și aprobate valorile ajustate ale voucherelor, lansarea va avea loc rapid.
Platforma digitală aferentă programului este deja funcțională și nu necesită modificări tehnice majore.

Programul Rabla 2025. Valoarea voucherelor pentru celelalte categorii rămâne neschimbată
Programul Rabla 2025. Pentru anul în curs, vor rămâne neschimbate cuantumurile voucherelor pentru alte categorii de vehicule: 10.000 de lei pentru autoturismele termice, 12.000 de lei pentru hibride și 15.000 de lei pentru hibride plug-in.
Reducerea se va aplica doar la segmentul vehiculelor electrice, fără a elimina complet acest tip de sprijin.
”La electrice, în mod expres, voucherul de 37.000 de lei va fi scăzut. Vom avea o decizie finală cu privire la valoare voucherului în perioada următoare. Este vorba pur și simplu de o ajustare – bugetul nu poate să acopere voucherul de 37.000 de lei. E unul dintre cele mai mari din Europa. Pur și simplu nu există banii anul acesta. Nu va fi scos de tot, va fi doar redus. Celelalte rămân.”
Posibilitatea condiționării pe criterii de venit, amânată pentru 2026
În ceea ce privește eventuale condiții suplimentare legate de veniturile beneficiarilor, ministrul a precizat că astfel de modificări nu pot fi implementate anul acesta, din cauza lipsei timpului necesar pentru adaptarea platformei și a reglementărilor.
Pentru 2026, există o intenție de a reorienta programele AFM astfel încât să aibă un impact real asupra problemelor de mediu, prin soluții mai țintite și eficiente.
”Pentru acest an pe ghidul dacă există, dacă facem aceste modificări va trebuie modificată și platforma, e imposibil să facem asta și să și lansăm anul acesta programul.
Anul acesta nu se vor adăuga criterii tehnice noi, nu e timp. Pentru anul viitor, eu am o perspectivă diferită pentru AFM.
Nu cred că a arunca cu zeci de mii de vouchere e un lucru bun pentru mediu, dar, din perspectiva mea, viziunea AFM ar trebuie să se schimbe. Noi avem nevoie de programe naționale care să rezolve probleme sistemice de mediu. Programul Rabla e legat mai ales de niște criterii și consecințe în industrie, în economie, or noi trebuie să ne uităm la programele care au impact pe mediu.”
Programul Rabla 2025. Discuții privind ecotaxa auto din PNRR
Programul Rabla 2025. Discuțiile guvernamentale sunt și pe tema introducerii unei noi ecotaxe pentru autovehicule, o măsură prevăzută în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Ministrul Mediului a amintit că în ultimii 15 ani România a avut mai multe încercări de taxare a mașinilor, care s-au soldat cu controverse și litigii, iar acum este nevoie urgentă de stimulente care să încurajeze înnoirea parcului auto, dat fiind că peste 75% dintre vehicule sunt cu norme de poluare Euro 4 sau mai vechi.
”Deci în 15 anide zile au fosdt multiple forme de taxare care mai de care care au dus la dezechilibre, la procese, bani dați înapoi. Din 2017 nu s-a mai pus niciun fel de taxă pe zona această și sigur că atunci a fost o măsură popular, îmbrățișată de oameni doar că noi suntem în situația acum de a avea peste 75 la sută din parcul auto cu euro 4 sau mai mult. Trebuie să avem o măsură de a impulsiona cetățenii să-și înnoiască parcul auto.
Această măsură va trebui propusă de Ministerul Transporturilor pentru că e jalon în PNNR.”
Implementarea acestei taxe rămâne în responsabilitatea Ministerului Transporturilor, iar termenul avansat este începutul anului 2026. Totuși, adoptarea depinde de îndeplinirea jaloanelor asumate în PNRR, altfel România riscă să piardă finanțări europene importante.
”Trebuie să vedem dacă e îndeplinit jalonul. Dacă nu, ministerul trebuie să vină cu o propunere pentru a îndeplini și această cerință, altfel riscăm să pierdem bani europeni”
Programul Rabla, între sprijin pentru mediu și sustenabilitatea bugetară
Astfel, programul Rabla continuă, dar adaptat la realitățile financiare și prioritățile de mediu ale țării, încercând să echilibreze sprijinul pentru vehiculele curate cu sustenabilitatea bugetară.