Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) desfășoară, de la începutul lunii octombrie, o amplă serie de verificări la magazinele unuia dintre cele mai importante lanțuri de retail din România, Mega Image.

Peste 300 de magazine, verificate de ANPC

Acțiunile fac parte dintr-o tematică națională de control, care le urmează pe cele dedicate, de-a lungul anului, lanțurilor de magazine Lidl – unde au fost controlate 265 de locații, din peste 300, la noi în țară – și Penny – cu 256 de locații, din 306 existente în România.

Până în acest moment, în perioada 7-19 octombrie 2022, comisarii ANPC au controlat 305 magazine, din peste 800 deținute de Mega Image, în România, la care se adaugă și unul dintre depozitele lanțului, din județul Ilfov.

Ce sancțiuni au fost aplicate

În urma neregulilor constatate, au fost aplicate următoarele sancțiuni: amenzi contravenționale în cuantum de circa 5,5 milioane lei; oprirea definitivă de la comercializare a unor produse alimentare neconforme în valoare de aproximativ 170.000 lei; oprirea temporară de la comercializare pentru produse alimentare în valoare de 175.000 lei; propunerea închiderii temporare a unității pe o perioadă de cel mult 6 luni pentru 12 locații; propunerea închiderii temporare a unității pe o perioadă cuprinsă între 6-12 luni pentru 20 locații.

„Impactul social în viața consumatorilor, pe care îl are fiecare dintre marile lanțuri de magazine, ține, bineînțeles, de dimensiunea rețelei acestora.

Pentru a putea stabili dacă ne confruntăm sau nu cu o practică generalizată, am hotărât să verificăm cel puțin două treimi dintre punctele de lucru la nivelul fiecărui operator economic.

Nu înțeleg ce înseamnă obișnuit sau neobișnuit, atunci când se face referire la numărul acțiunilor de control. Deja două dintre lanțurile comerciale verificate se arată a fi mai tare vătămate de numărul acțiunilor decât de abaterile depistate.

Nu există nicio restricție legală legată de numărul controalelor. Mai mult, au fost verificate și depozitele acestor operatori economici unde, de asemenea, au fost depistate nereguli.

Am prefera ca cei sancționați să înțeleagă să pună produse de calitate la dispoziția consumatorilor, în locul celor neconforme, plecând de la legumele și fructele comercializate, până la produsele congelate cu prea multă gheață, comercializate la preț de produs normal.

Sunt convins că fiecare dintre consumatori înțelege că ceea ce facem este numai în interesul acestora, iar numărul mic al operatorilor economici în raport cu milioanele de cetățeni arată că așa trebuie să procedăm”, a declarat președintele ANPC, Horia Constantinescu.

Neregulile constatate de comisarii ANPC

Printre cele mai importante abateri de la lege constatate de comisarii ANPC, menționăm:

  • comercializarea de legume și fructe cu modificări organoleptice sau cu deficiențe de calibru
  • comercializarea unor produse alimentare cu modificări organoleptice
  • utilizarea unor vitrine sau lăzi frigorifice neigienizate sau deteriorate
  • cu rugină, insecte moarte, vopsea exfoliată, acumulări de apă și reziduuri, praf și grăsime sau cu strat gros de gheață,
  • cu chedere neigienizate cu strat evident de impurități, praf și resturi alimentare sau rupte și lipite cu bandă adezivă
  • cu geamul crăpat
  • cu balamale și șuruburi ruginite
  • comercializarea unor produse cu data durabilității minimala depășită
  • comercializarea unor produse cosmetice fără a avea înscris pe etichete informațiile obligatorii, conform legii, inclusiv traducerea acesteia în limba română
  • comercializarea unor produse alimentare congelate cu acumulare de gheață în interiorul ambalajului sau pe suprafață
  • lipsa, de pe etichetele de produs, a informării asupra alergenilor
  • nerespectarea, în zona gastro a regimului de temperatură pentru păstrarea preparatelor, în masa caldă, de minimum +600C
  • prezența fenomenului de mucegăire pe suprafața lădițelor din plastic în care erau depozitate produse alimentare preambalate, aflate în camera de frig
  • lipsa afișării prețurilor unor produse
  • comercializarea unor produse cu ambalaj deteriorat
  • expunerea la comercializare a unor produse din gama carne fără eticheta cu data deschiderii pentru a se putea stabili conformitatea produsului;
  • decongelarea produselor, în zona gastro, la temperatura mediului ambiant
  • utilizarea, în zona gastro, a ustensilelor de bucătărie neprofesionale și a bureților de sârmă
  • existența pavimentului deteriorat și cu acumulare de impurități, cu resturi de ambalaje, etichete, praf, zone cu mucegai
  • nerespectarea condițiilor de temperatură pentru păstrarea produselor alimentare indicate de producător
  • nerespectarea vecinătății produselor depozitate în lada de congelare din spațiul de comercializare
  • depozitarea produselor direct pe paviment.