Cele mai multe conexiuni afectate de aceste incidente au fost cele de telefonie mobilă (aproape 10 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de internet mobil (peste 7,5 milioane de conexiuni afectate), serviciile de telefonie fixă (peste 2,3 milioane de conexiuni afectate), internet fix şi retransmisia programelor audiovizuale (mai puţin de un milion de conexiuni afectate).

Potrivit datelor raportate de furnizori către ANCOM, un incident cu impact semnificativ a afectat, în medie, aproximativ 80.000 de conexiuni, iar 80% dintre incidente au fost descoperite în momentul producerii lor.

Incidentul mediu a durat 5 ore, în timp ce durata totală a incidentelor raportate pe anul 2013 a fost de 1.218 ore.

Din datele ANCOM reiese faptul că aproape 40% dintre incidente au avut cauze interne furnizorilor de comunicaţii (erori de sistem software sau hardware, erori umane generate de configurarea şi operarea greşită a echipamentelor), majoritatea de peste 60% fiind, însă, determinate de factori externi (întreruperea alimentării cu energie electrică sau secţionarea accidentală a fibrei optice, fenomene naturale, furturi de cabluri etc.).

Pe de altă parte, trei sferturi (75%) din totalul incidentelor raportate în 2013 au fost provocate de fenomene naturale şi acţiuni rău-intenţionate. De asemenea, 89% dintre incidente ar fi putut împiedica sau perturba apelurile de urgenţă la numărul 112, dat fiind că cele mai multe dintre incidentele din 2013 au vizat serviciile de telefonie mobilă.

Raportul ANCOM a fost realizat pe baza informaţiilor raportate de către furnizori pentru anul trecut, în urma intrării în vigoare a Deciziei nr. 512/2013, prin care aceştia au obligaţia de a notifica Autoritatea cu privire la existenţa unui incident cu impact semnificativ asupra securităţii şi integrităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, adică a acelor incidente care au afectat un număr mai mare de 5.000 de conexiuni timp de cel puţin o oră.

Decizia ANCOM a fost adoptată în urma rapoartelor realizate de către arbitrul telecom în anii 2012 şi 2013 pe baza unor studii de piaţă, care au indicat necesitatea unei proceduri naţionale de raportare a incidentelor cu impact semnificativ. Sursa: Agerpres