Toți românii care au carduri la bancă trebuie să fie cu ochii-n patru. În ultima vreme sunt tot mai multe fraude pe acest segment. Trebuie subliniat că vorbim de trei tipuri de carduri. Cardul de debit  unde fondurile sunt ale posesorului. Card de debit cu overdraft sau descoperire de cont, unde fondurile sunt ale posesorului, dar există și o limită de creditare pusă la dispoziție de bancă. Mai există și cardurile de credit, unde fondurile sunt puse la dispoziție de bancă cu o dobândă și costuri aferente.

În unele situații, clienți ai băncilor posesori de carduri sunt sunați de către persoane care pretind a fi de la diverse instituții. Unele zic că sunt de la: Brigada Antifraudă, altele de la ANAF, DIICOT sau DNA.

Clienții s-au văzut în situația în care le-au fost cerute informații despre carduri. A fost cerut fie numărul de card, fie codul de securitate. După ce intră în posesia acestor informații, escrocii fac tranzacții pe internet, utilizând informațiile obținute prin telefon. Aceste tentativă poartă denumirea de „phishing”. Este o metodă prin care un utilizator neautorizat încearcă să intre în posesia datelor tale.

Sfaturi utile pentru toți cei care au carduri

Toți cei care au carduri nu trebuie sub nicio formă să dea informații despre cardul bancar, indiferent cine le solicită. Singura excepție este necesitatea de introducere a datelor cardului atunci când efectuezi plata online la comercianți prin mijloace sigure și autorizate.

Al doilea element important este să păstreze confidenţialitatea PIN-ului, codului de securitate CVV şi a parolei 3D-Secure şi să protejezi integritatea acestora.

În al treilea rând, pentru asigurarea securităţii tranzacţiilor efectuate prin internet, este indicat să fie  înrolat cardul în serviciul 3D-Secure. Aceastaoferă o siguranţă sporită în efectuarea tranzacţiilor prin internet.

Care sunt cele mai dese metode de fraudă

Cele mai des întâlnite tipuri de fraude în gestiunea cardurilor sunt însă skimming-ul și malware.

Skimming-ul este procesul de copiere a datelor stocate pe bandă magnetică a cardului. Se face folosind dispozitive electronice speciale. În principiu, această operațiune se poate realiza în două zone:

La ATM (bancomat), prin fixarea unui dispozitiv de copiere pe fanta de introducere a cardului, în vederea copierii informațiilor de pe bandă magnetică, și a unei tastaturi false sau a unei minicamere video pentru înregistrarea PIN-ului în momentul introducerii acestuia.

Atenție la POS-ul comercianților

În al doilea rând, la POS-ul comercianților. În momentul în care este efectuată plata, cardul este trecut suplimentar și printr-un alt dispozitiv pentru a copia informațiile de pe bandă magnetică. Pentru a evita tentativele de fraudă la comercianți, POS-ul trebuie să fie la vedere.

În cazul fraudelor de tip malware, acestea apar la online banking. Vorbim despre aplicații software care au rolul de a instala fără știința celui care are card, coduri malițioase pe calculator pentru colectarea de date, accesarea rețelei, interceptarea datelor transmise, obținerea de drepturi de administrare asupra stației de lucru sau rețelei de sisteme.

Dacă ai fost victima unei fraude, contactează imediat banca pentru blocarea cardului și sesizează autoritățile cu privire la incident.