Primele zece agenţii de turism au avut, în 2008, o cifră de afaceri cumulată de circa 300 de milioane de euro, reprezentând mai mult de un sfert din piaţa totală. Pentru 2009, aşteptările lor merg pe o creştere de câteva procente, în timp ce majoritatea jucătorilor din piaţă ar fi mulţumiţi şi cu o stagnare.

Deşi rezultatele ultimelor trei luni ale anului trecut nu au fost grozave, cele mai mari zece agenţii de turism de pe piaţa locală au înregistrat o creştere de peste 30% a veniturilor, cumulând o cifră de afaceri de aproximativ 293 de milioane de euro (comparativ cu cele 221,7 milioane consemnate la finele lui 2007). Însă, dacă leul nu s-ar fi depreciat atât de accentuat faţă de euro, creşterea faţă de 2007 ar fi fost mai semnificativă.

„Dacă socotim cifra de afaceri în lei, creşterea a fost de 20%, dar pentru că leul s-a devalorizat, procentajul este mai mic”, spune Mircea Vladu, director general al agenţiei Prestige, care a înregistrat în 2008 venituri de opt milioane de euro. „Este posibil ca şi în acest an să nu se vadă creşterea în euro, dar, dacă ne raportăm la leu, cu siguranţă cifra va urca”, adaugă acesta.

Ca şi în 2007, liderul agenţiilor de turism din punctul de vedere al cifrei de afaceri rămâne Happy Tour, aflată în portofoliul fondului spaniol de investiţii GED Capital Investment. În 2008, potrivit lui Gabriel Ionescu, directorul general al companiei, cifra de afaceri a fost de 51 de milioane de euro, în creştere cu circa cinci milioane de euro faţă de anul precedent.

În pofida unui an care se prefigurează extrem de dificil, Ionescu estimează că Happy Tour va reuşi să obţină o majorare de 5% a cifrei de afaceri. Pe aceeaşi creştere procentuală mizează şi Touring Europabus România, deţinută de omul de afaceri Dragoş Anastasiu. Compania a înregistrat, anul trecut, o cifră de afaceri de 24,8 milioane de euro, cu peste nouă milioane de euro peste cea din 2007, cea mai mare parte din această sumă fiind generată de vânzarea biletelor de avion.

„Cifra relevă strict activitatea din cele 42 de agenţii de turism din România. Nu se iau în calcul segmentul de real estate, vânzările de autocare, activitatea de transport cu autocarul etc., care măresc cifra de afaceri totală a companiei”, spune Anastasiu.

Mai bine mai rezervat decât prea optimist

La o creştere de 10% se aşteaptă şi agenţia Go Travel, care în 2008 a înregistrat un rulaj de 17 milioane de euro, în urcare cu 30% faţă de anul precedent. „Deşi companiile taie din cheltuieliile cu teambuildinguri, deplasări etc., există, totuşi, şi firme care sunt pe trend ascendent în această perioadă, astfel încât suntem încrezători că vom creşte şi în acest an”, spune Violeta Raţiu, reprezentantul agenţiei. Şi J’info Tours estimează un avans de 15% faţă de 2008, când compania a raportat o cifră de afaceri de 32 de milioane de euro, dublu faţă de anul precedent.

În timp ce primii zece jucători din piaţă contează pe o creştere de câteva procente, cei din partea a doua a clasamentului sunt rezervaţi şi afirmă că cel mai bun lucru care li s-ar putea întâmpla este o stagnare. „Sperăm să ne situăm tot în jurul a 40 de milioane de euro, cifră de afaceri”, spune Lucia Morariu, director al Eximtur, a doua agenţie de turism din România, după venituri.

Marshal şi CMB Travel ar fi satisfăcute şi ele cu menţinerea veniturilor la nivelul anului precedent, în timp ce Accent Travel & Events se arată pesimistă. „În cea mai optimistă prognoză, compania va înregistra o scădere de 5%. Acest lucru se întâmplă şi din cauza faptului că foarte multe corporaţii reduc bugetele de călătorii”, afirmă Lucian Boronea, directorul general al agenţiei. Chiar şi aşa, compania intenţionează să investească 150.000 de euro în dezvoltarea portalului online de rezervări de bilete de avion şi cazare. Paralela 45, potrivit Ministerului Finanţelor, a înregistrat în 2007 o cifră de afaceri de 7,6 milioane de euro.

Alin Burcea, acţionarul firmei, afirmă că această sumă reprezintă doar comisionul agenţiei. „În 2007, am înregistrat o cifră de afaceri de 38 de milioane de euro, iar în 2008, aceasta a crescut la 52 de milioane de euro”, declară acesta. Burcea precizează însă că în cifra declarată intră şi rulajul din tranzacţiile imobiliare.

«În cea mai optimistă prognoză, vom înregistra o scădere de 5%. Acest lucru se întâmplă şi din cauza faptului că foarte multe corporaţii reduc bugetele de călătorii.»
Lucian Boronea, director general Accent Travel & Events

700 mil. de euro este cifra de afaceri cumulată a agenţiilor de turism afiliate Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), în 2007.

142-24492-untitled1.jpg