Ministerul Educației: Copiii mici nu ar trebui să aibă acces la telefoane sau tablete

Ministerul Educației a lansat un proiect inovator privind accesul copiilor la tehnologie, atât în mediul școlar, cât și acasă. Documentul vizează utilizarea dispozitivelor digitale într-un mod controlat și educativ, cu recomandări specifice pentru diferite grupe de vârstă.

Ministrul Educației subliniază că cei mai mici de 2 ani nu ar trebui să aibă acces la telefoane sau tablete, cu excepția apelurilor video pentru a comunica cu rudele aflate la distanță. Aceasta măsură urmărește să protejeze dezvoltarea cognitivă și emoțională a celor mici.

Pentru copiii cu vârste între 2 și 5 ani, specialiștii recomandă un timp maxim de expunere la ecrane de o oră pe zi, sub supravegherea unui părinte sau educator. Utilizarea tehnologiei trebuie să fie limitată la activități educative.

În multe grădinițe nu se folosește excesiv tehnologia

La grădinițe, tehnologia este folosită la minim, preferându-se utilizarea videoproiectorului pentru prezentarea materialelor educative sub îndrumarea educatorului.

„Aici la grădiniță nu folosesc telefon deloc, folosesc video proiectorul asistat de educator și sub îndrumarea lor și doar pentru prezentarea unor materiale educaționale.

Pregătirea noastră este una care ne-a determinat să nu folosim excesiv tehnologia în activitățile desfășurate, dar e foarte important și pentru părinți să înțeleagă că timpul pe care îl petrec în fața ecranelor este nociv”, a declarat Ioana Popa, directorul educațional al unei grădinițe.

Copiii din această grupă de vârstă ar trebui să folosească tehnologia în mod moderat și sub supravegherea unui adult, transmite Ministerul Educației. Ei ar trebui să fie familiarizați cu dispozitive precum radio, cameră foto, imprimantă, mouse sau căști. Părinții și educatorii sunt încurajați să utilizeze tastatura și calculatorul pentru dezvoltarea abilităților de scriere și aplicații creative, cum ar fi Paint.

copii folosind telefoane mobile
SURSA FOTO: Dreamstime

Folosirea telefoanelor și tabletelor nu echivalează cu dobândirea competențelor digitale

România se află sub media europeană în ceea ce privește competențele digitale, atât în rândul copiilor, cât și al adulților. În prezent, competențele digitale sunt predate abia din clasa a V-a, deși ar trebui introduse încă din școala primară.

Ministerul Educației spune că este esențial ca elevii să învețe să folosească un calculator, să redacteze un text sau să trimită un e-mail încă de la o vârstă fragedă. Folosirea telefoanelor și tabletelor nu echivalează cu dobândirea competențelor digitale necesare.

Ordinul de ministru care reglementează aceste măsuri urmează să fie aplicat începând cu următorul an școlar, din toamnă.