Anul 2003 va fi, conform asteptarilor oficialilor romani, anul de recuperare a scaderii, cu 13%, a produsului intern brut (PIB) din cei trei ani negri, cand economia romaneasca a pierdut aproape patru miliarde de dolari. Pentru anul in curs, autoritatile romane estimeaza o crestere a PIB de 5,2%, comparativ cu 2002. Agricultura va inregistra cel mai mare ritm de crestere, de 4,9%, fata de 2% anul trecut, industria aproape va stagna, constructiile vor castiga doua procente, fata de cresterea din acest an, asemenea investitiilor asteptate in economia romaneasca. In aceste conditii, este de asteptat ca rata somajului sa scada simultan cu o crestere a cererii interne (4,8%, fata de 3,3%, in 2002). Autoritatile romane estimeaza ca acest indicator ajunge la 8,9% in 2003, fata 9,2% cu un an in urma.
Procesul de dezinflatie va continua. Prognozele pentru 2003 anunta o crestere medie a preturilor de consum de 14%, fiind astfel create premisele pentru atingerea unei inflatii de o singura cifra in 2004. Ambitiile guvernantilor sunt mari si in ceea ce priveste deficitul bugetar, care pentru anul in curs este prognozat la 2,65% din PIB. Oficialii romani asteapta de la acest an incasari la bugetul statului cu 25,7% mai mari decat in 2002.
In planul politicii sociale, Guvernul si-a propus ca in 2003 sa majoreze salariul de baza minim brut la 2,5 milioane de lei si sa aloce aproape 4.700 miliarde lei pentru recorelarea pensiilor. Salariatii bugetari vor fi printre fericitii anului. Ei vor beneficia de doua indexari salariale in acest an: un plus de 6% in ianuarie si de 9% in octombrie, ambele depasind indicele prognozat al inflatiei din 2003.

Cifrele importante in 2003
Principalii indicatori ai anului 2003 prognozati de Guvern vor fi:

Cresterea PIB            5,2%
Inflatie                14%
Deficit bugetar        2,65% din PIB
Export                 14,2 mld. USD
Import                18,1 mld. USD    

APAPS isi propune sa vanda toate societatile din portofoliu

Agentia Romana pentru Investitii Straine (ARIS) anunta, recent, ca pentru 2003 estimeaza un volum al investitiilor straine de aproape doua miliarde de dolari, in crestere cu aproximativ 600 milioane de dolari, comparativ cu asteptarile pentru 2002. ARIS a ajuns la aceasta suma luand in calcul doua mari privatizari programate pentru 2003: Banca Comerciala Romana, pentru care ultimul termen de depunere a ofertelor ferme de cumparare a fost stabilit pentru data de 30 mai a.c., si SNP Petrom.
Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului (APAPS) isi propune, pentru acest an, sa finalizeze privatizarea societatilor comerciale pe care le are in portofoliu. APAPS mai detine pachete de actiuni la un numar de 350 de societati comerciale. Din acestea, 80 de societati mari si foarte mari (cu aproape 190.000 de salariati) au datorii de peste 2.800 miliarde lei numai catre furnizorii de utilitati publice, la aceasta suma adaugandu-se si obligatiile de plata catre institutiile bugetare. Din societatile ramase in portofoliul APAPS, 23 sunt prevazute in PSAL I, program incheiat cu Banca Mondiala. Incepand cu al doilea semestru al anului viitor, APAPS va lansa cel de-al doilea program incheiat cu Banca Mondiala, PSAL II.     

Privatizare si investitii

Ministerul Industriei si Resurselor nu mai poate amana privatizarea in sectorul energetic. Cel putin asa s-a angajat Guvernul in acordurile incheiate cu organismele financiare internationale. Primii pasi in acest sens au fost facuti in a doua jumatate a anului trecut, cand au fost pregatite pentru privatizare sucursalele de distributie a energiei electrice Banat si Dobrogea si cea mai mare companie petroliera din Romania – SNP Petrom. Pana la sfarsitul anului 2003, membrii cabinetului Nastase au sarcina de a privatiza cele trei companii. In sectorul gazelor naturale, strategia de privatizare a fost modificata de mai multe ori, ultima varianta neoficiala fiind cea a privatizarii in bloc a societatilor Distrigaz Nord si Distrigaz Sud. Varianta initiala, de spargere a societatilor Distrigaz in cate opt companii regionale, s-a dovedit nefezabila atat pentru actualul proprietar, statul roman, cat si pentru potentialii investitori. Tot in anul 2003, ministerul condus de Dan Ioan Popescu va trebui sa stabilesca strategia de aprovizionare cu resurse energetice, si in functie de acesta strategie sa defineasca sectoarele in care se vor realiza investitii: energie nucleara, minerit, energie hidro, depozite pentru gaze naturale. In prezent, importurile de petrol si gaze naturale se deruleaza in special prin intermediari, importurile fiind realizate din Rusia in proportie de 65-70%. Desi in anul 2002 a fost semnat un acord cu concernul rusesc Gazexport pentru importul direct de gaze naturale, necesarul de gaze pentru iarna 2002-2003 a fost realizat tot prin firma mixta ruso-germana Wintershall.
Restructurarea si privatizarea in sectorul energetic vor influenta si evolutia preturilor la principalele resurse de energie primara. Astfel, specialistii se asteapta la o usoara presiune pe majorarea tarifelor la energie electrica si energie termica.

Finantarile prin Sapard vor marca agricultura anului 2003

„De o importanta cruciala pentru agricultura sunt negocierile cu Uniunea Europeana, de acestea depinzand toate politicile agricole pe care le vom implementa in anii urmatori. Pana atunci, un element deosebit de important pentru agricultura in 2003 va fi reprezentat de inceperea finantarilor in baza programului Sapard”, considera Ilie Sarbu, ministrul Agriculturii. Potrivit estimarilor, in primele sapte, opt luni vor fi finalizate circa 60 de noi obiective pe baza finantarilor Sapard. Un alt aspect deosebit de important pentru agricultura anului 2003 va fi schimbarea sistemului de subventii. „Pana in toamna vom aplica actualul sistem, urmand ca pentru anul agricol 2003 – 2004 sa aducem o serie de schimbari. Este vorba de reintroducerea subventiei pe suprafata dupa modelul european. In acest sistem subventia va depinde de cultura. Urmarim, in perspectiva integrarii, extinderea unor culturi cu potential ridicat cum ar fi inul, canepa, soia, rapita, in detrimentul traditionalelor culturi cum sunt graul si porumbul”, afirma Valeriu Steriu, secretar de stat in Ministerul Agriculturii. „Un obiectiv cert il reprezinta continuarea cresterii in zootehnie, crestere care in 2002 a fost de opt la suta. Peste toate acestea trebuie subliniat ca politicile trasate de Ministerul Agriculturii se bazeaza pe realitatile pietei, trebuind sa ne orientam catre acele produse care au desfacere, si nu sa ajungem la cresteri artificiale”, subliniaza Ilie Sarbu.
Unul din obiectivele acestui an il reprezinta cresterea exportului. „Avem alocate 200 de miliarde de lei pentru sustinerea exporturilor de produse agricole. Urmeaza sa stabilim mecanismele de sustinere pentru a nu incalca acordurile internationale. Ne gandim la finantarea actiunilor de promovare la targuri si expozitii internationale”, spune Valeriu Steriu.    

Locuinte, sali de sport, corn si lapte
Conform programului social, in perioada 2002-2003 statul va construi 21.000 locuinte, in special apartamente mici, cu una sau doua camere, care vor fi date apoi spre administrare consiliilor locale. Numai in 2002 s-au cheltuit 3.372 miliarde de lei, din care 880 miliarde de la bugetul de stat, si restul din credite externe.
Un alt program de locuinte, pe care PSD il va lansa la sfarsitul anului viitor, este cel de creditare in sistem colectiv. Conform acestuia, statul ar acorda o subventie de 30% celor care isi vor depune economiile intr-un sistem de tip german, prin care trebuie sa astepte minimum trei ani pentru a obtine un credit avantajos. Un alt proiect mare consumator de bani este cel al salilor de sport. Fiecare sala de sport costa in medie zece miliarde de lei. Pana acum au fost finalizate doar noua sali, toate provenind din structuri neterminate, dar programul prevede a fi construite 400 pana la sfarsitul anului 2004.r
Reteaua de magazine economat, de unde pensionarii si categoriile defavorizate sa poata sa se aprovizioneze cu produse alimentare ieftine, nu se dovedeste fezabila. Preturile din aceste magazine nu difera fata de cele din supermarketuri, aspect sesizat chiar de catre initiatorul acestei actiuni, premierul Adrian Nastase. Pana la 30 iunie 2003, vor functiona la nivel national 833 de astfel de magazine, inca 300 de magazine urmand a fi infiintate in cursul anului viitor. Este prevazut ca pana in semestrul al doilea al anului viitor sa fie acoperite necesitatile a 75% din totalul persoanelor defavorizate.r
„Laptele si cornul” este una dintre piesele de rezistenta ale programului social. Finantarea acestui program se face anul acesta din Fondul de rezerva bugetara, aflat la dispozitia Guvernului, urmand ca din 2003, sa se faca de la bugetele locale. Tot in 2003 se are in vedere extinderea acestuia la ciclurile prescolare.