Noile reglementări sunt de așteptat să crească siguranța aprovizionării cu energie electrică și gaze, să determine strategia în ceea ce privește transportul și depozitarea GNL, să consolideze poziția instituțiilor UE în procesul de încheiere a contractelor de gaze de către statele membre și să definească provocările asociate cu producerea de căldură și frig. Potrivit opiniei lui Marcin Bodio, directorul general al CEEP, așa-numitul pachet de iarnă este o reacție la problemele macroeconomice și geopolitice cu care se confruntă Uniunea Europeană

”Obiectivul comun al instituțiilor UE și al organizațiilor industriale este acela de a se asigura că toate țările membre ale UE să aibă oportunități egale pentru aprovizionarea cu GNL. Acest lucru necesită acordarea priorității corespunzătoare proiectelor de infrastructură, care vor rezulta în instalațiile pentru primirea și depozitarea GNL, precum și interconectorii și reversurii”, a spus Marcin Bodio.

Propunerile Comisiei Europene se înscriu în planurile Uniunii Energiei prezentate acum un an, în special, cele referitoare la integrarea piețelor energetice naționale. Scopul este de a crește securitatea aprovizionării cu materii prime strategice și reducerea diferențelor de prețuri care rezultă, printre altele, din tratamentul diferit al statelor membre de către furnizorii dominanți de petrol și gaze, potrivit unui comunicat de presă al CEEP. Este importanță și unificarea consecventă a sistemelor de energie în Europa. În timp ce partea de vest a Europei se integrează cu succes de mai bine de o jumătate de secol, multe state membre care au aderat la UE după 2004, nu au legături suficiente de infrastructură, nu numai cu partea de vest a continentului, dar, de asemenea, pe axa strategică nord-sud.

”În pachetul de iarnă, Uniunea Europeană se concentrează pe dezvoltarea coridoarelor integrate. Pentru de a asigura libera circulație a materiilor prime în toată Europa trebuie să acționăm împreună, și nu ca 28 de sisteme de energie separate. Acest lucru va unifica potențialul Europei de Vest, Europei Centrale și de Est. De importanță-cheie pentru acest plan este construirea Coridorului Nord-Sud, a cărui sarcină este de a integra componentele cheie de infrastructură – inclusiv terminalele GNL existente și planificate – de la Marea Baltică, Marea Adriatică până la Marea Neagră”, a mai spus Marcin Bodio.

Adoptarea principalelor prevederii ale așa-numitului pachet de iarnă va însemna o schimbare majoră pentru producătorii și consumatorii europeni de energie. Neschimbat va rămâne un aspect cheie care determină activitatea sectorului energetic și al industriilor – mari consumatoare de energie, și anume, sistemul de comercializare al emisiilor. Acest lucru este valabil în special pentru așa-numitele rezerve de stabilitate ale pieței (IAS), ceea ce implică menținerea unor prețuri ridicate pentru unitățile de emisii de CO2. Acest mecanism va intra în vigoare în Uniunea Europeană în 2019. Potrivit experților, acest lucru poate duce la o reducere suplimentară a competitivității economiei europene în comparație cu țări precum Statele Unite, Canada sau Australia, în care emisiile sunt de două ori mai mari decât în țările UE.