Chiar dacă lucrările liniei de metrou Eroilor-Drumul Taberei au demarat în 2011 şi oficialii guvernamentali au promis că, în trei ani, bucureştenii vor avea la dispoziţie încă 10 staţii de metrou, ultimul termen avansat de Ministerul Transporturilor pentru deschiderea Magistralei 5 este sfârşitul anului 2017. Cel mai important proiect de infrastructură din Capitală, linia de metrou care face legătura între centrul Bucureştiului şi cartierul Drumul Taberei, costă peste un miliard de euro. Ritmul în care înaintează lucrările la Magistrala 5 este însă unul de melc. Dacă în toamna anului trecut, lucrările pentru linia de metrou Eroilor-Drumul Taberei erau 70% finalizate, în această lună, Metrorex precizează că proiectul de structură este finalizat în proporţie de 85%.  În acest, ritm, termenul de finalizare este 2018.

În prezent, ultimul impediment invocat pentru întârzierea lucrărilor ar fi o conductă RADET. Primăria Capitalei a interzis oprirea căldurii în 111 blocuri pentru o zi, ca antreprenorii să lucreze la linia de metrou. Cu toate acestea, măsura este inevitabilă. „Cea mai mare lucrare de infrastructură din Capitală a fost întârziată din mai multe motive. Constructorii s-au împotmolit într-un canal RADET. Sperăm că nu va întârzia această lucrare până în primăvară din cauza unui robinet care trebuie închis 24 de ore. Mai sunt foarte multe lucrări de executat, echiparea staţiilor plus licitaţia pentru trenuri care trebuie reluată“, ne-au explicat specialişti din domeniu. 

Metrorex are nevoie de 13 trenuri pentru linia Eroilor-Drumul Taberei

Întrebată care este stadiul lucrărilor la Magistrala 5, conducerea companiei Metrorex a estimat că stadiul de realizare a lucrărilor de structură pentru linia de metrou Eroilor-Drumul Taberei sunt finalizate în proporţie de 85%. „Pentru Magistrala 5 de metrou, finanţată în cadrul Programului Operaţional Sectorial – Transport 2007-2013, stadiul de realizare a lucrărilor de finisaje și instalații este realizat în proporţie de 20%. Termenul estimat de finalizare a lucrărilor este sfârşitul anului 2017“, ne-a precizat directorul general al Metrorex, Marin ALDEA. Referitor la trenurile necesare liniei 5, oficialul a explicat că, pentru tronsonul Drumul Taberei-Iancului, sunt necesare 26 de garnituri de metrou: 13, pentru tronsonul Drumul Taberei – Eroilor, și 13, pentru tronsonul Eroilor-Iancului. „Metrorex dispune de trenuri pentru Magistrala 5. La punerea în funcțiune a liniei de metrou se vor utiliza trenuri din flota existentă. Nu există linie directă, călătorii ce vor dori să acceseze celelalte magistrale vor folosi stația Eroilor ca nod de legătură“, ne-a mai declarat Marin Aldea. 

O nouă licitaţie pentru trenuri de metrou

În timp ce procurorii DNA ţin blocată licitaţia pentru achiziţia a 51 de trenuri, directorul general al Metrorex a anunţat că demarează procedurile unei noi licitații, pentru achiziția garniturilor de metrou. „Pe noi ne interesează să facem un acord cadru pentru achiziţia a 26 de trenuri pentru zona Iancului – Drumul Taberei. Pentru Eroilor – Drumul Taberei, 13 trenuri şi Eroilor-Iancului, 13 trenului“, a mai explicat Aldea. 

Oficialul Metrorex a menţionat că, pentru tronsonul Drumul Taberei – Eroilor, s-a găsit soluția transportului cu trenuri Bombardier, care se află în funcţiune pe Magistralele 1 şi 3. „Am luat în calcul să echipăm trenuri Bombardier, trenuri pe care le avem în funcţiune pe Magistralele 1 şi 3, cu echipamente speciale care să fie compatibile cu sistemul de automatizare a traficului şi să putem funcţiona, la început, cu un număr de trenuri vechi, până rezolvăm problema legată de achiziţia celor noi“, a explicat oficialul Metrorex.

Noi proceduri la cererea ministrului

După ce ISU Bucureşti-Ilfov a efectuat controale inopinate, simultane, în toate staţiile de metrou, ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, promite îmbunătăţirea procedurilor de evacuare a călătorilor în cazul unor situaţii de urgenţă. „Acum câteva luni s-au făcut nişte simulări de accidente la metrou, chiar pe linie. Din nefericire, la un interval de două-trei luni am avut acele incidente cu acele femei care au leşinat în staţii, o situaţie neobişnuită, şi pe urmă am avut acea alertă de bombă. Vrem să folosim aceste evenimente pentru a putea îmbunătăţi situaţia şi evacuarea călătorilor“, preciza ministrul Transporturilor. 

Cine pe cine aruncă vina

Fostul director al Metrorex, Gheorghe Udrişte, în mandatul căruia s-a demarat proiectul magistralei 5, consideră că liberalii Ovidiu Silaghi şi Relu Fenechiu au blocat contrucţia liniei de metrou. „Fostul ministru Relu Fenechiu a avut grijă să taie banii pentru metrou. În 2013 s-au plătit datoriile din 2012, lucrările au stagnat din lipsă de finanţare. Abia în vara anului 2014 s-au reluat lucrările de construcţia a liniei de metrou Eroilor-Drumul Taberei. În prezent, se lucrează la proiectul de dotare a staţiilor montaj cale de rulare, instalaţii electrice, de comandă şi ventilaţie. Finalizarea lucrărilor la sfârşitul anului viitor este un termen realist, dacă Metrorex ţine constructorii în frâu şi alocă sumele necesare în acest an şi pentru anul viitor“, a menţionat Udrişte.

Magistrala 5 de metrou, Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv Valea Ialomiţei, este formată din zece staţii de metrou şi un depou. Proiectul, eveluat la peste un miliard de euro, are o lungime de 6,871 km şi va fi utilizat de peste 19 milioane de pasageri pe an. Traseul proiectat este pentru o viteză maximă de 80km/h şi o viteză comercială de 36km/h, distanţa medie între staţii fiind de aproximativ 700 m.