CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Semnal de alarmă pe calea ferată

Autor: Ştefan Etveş | luni, 21 martie 2016 | 1 Comentarii

Cu o viteză medie de doar 45 km/h pentru trenurile de călători şi una de sub 20 de km/h pentru cele de marfă, infrastructura feroviară s-a întors cu vreo 70 de ani în urmă. Proiectele de reabilitare sunt blocate, încă din faşă, de contestaţii.

Directorul general al CFR SA, Marius Chiper a tras semnalul de alarmă privind subfinanţarea sistemului feroviar şi a anunţat că în prezent sunt 750 restricţii de viteză pe cei aproximativ 11.000 km de cale ferată din România. „Restricţiile de viteză înseamnă că pe anumite porţiuni de câţiva zeci de metri unde trenul trebuie să circule cu o viteză cuprinsă între 15 şi 30 km/h. În ultimii ani, au fost situaţii unde restricţia de viteză a fost impusă pe cel puţin un kilometru de cale ferată“, ne-au explicat oficialii CFR SA.

Din 750 de puncte negre pe calea ferată, unde se circulă cu 15-30 km/h, compania CFR SA şi-a propus să elimine 150 până la sfârşitul acestui an. „Avem programate, din bugetul de reparaţii curente, eliminarea a 150 de restricţii, unde se circulă cu 15-30 km/h. Noi reabilităm o cale ferată convenţională deschisă atât traficului de marfă cât şi de călători. De la Bucureşti la Constanţa, trenurile de călători pot circula cu 160 km pe oră. Trenurile de marfă nu pot ţine pasul cu această viteză. Referitor la viteză, trenurile de călători circulă în medie cu 45 km/h, iar trenurile de marfă cu aproximativ 20 km/h. Pentru acest an am stabilit ca obiective prioritare finalizarea lucrărilor de modernizate a căii ferate pentru proiectele începute privind tronsonul Micăsasa-Coşlariu. În 2016 putem vorbi de o finalizare a procedurilor de achiziţie a licitaţiilor de modernizare a căii ferate pentru tronsonul Gurasada-Simeria şi finalizăm Cluj-Oradea-Episcopia Bihor“, a declarat, în cadrul conferinţei Infrastructură şi Construcţii 2016, organizată de revista Capital, Marius Chiper, directorul general al CFR SA.

Investiţiile promise de CFR

Oficialul CFR SA a precizat că are un buget de aproximativ 300 milioane de lei pentru reparaţii şi întreţinere. „Am primit 2,3 miliarde de lei, bani de la bugetul de stat, din care 475 milioane de lei sunt pentru închiderea unor proiecte de invesţii, 150 milioane de lei sunt alocaţi reparaţiilor capitale. Pentru închiderea lucrărilor ISPA avem aproximativ 150 milioane de lei“, a explicat Marius Chiper. În acest an, principalele proiecte gestionate de oficialii CFR SA sunt cele cinci şantiere pentru lucrările de reabilitare şi modenizare a căii ferate între Simeria şi Sighişoara şi proiectul de reabilitare a podurilor dunărene. „Anul acesta finalizăm staţiile Târgu Mureş, Vâlcea, Piteşti, Constanţa. Vom demara procedurile pentru licitaţiile privind modernizarea căii ferate între Braşov-Apaţa şi Caţa-sighişoa. De asemnea, avem în derulare studiu de fezabilitate pentru realbilitarea şi modernizarea căii ferate între Predeal şi Braşov. Vom demara procedurile şi pentru un studiu de fezabilitate în vederea modenizării liniei Roman-Paşcani-Iaşi.

Licitaţiile de 1,8 miliarde de euro contestate de un an

Marea problemă a oficialilor CFR SA rămâne evaluarea ofertelor pentru lucrările finanţate din bani europeni. „Arad-Simeria este un proiect complex cu o valoare mare de aproximativ 1,8 miliarde euro. Pentru a-l putea executa în condiţii optime şi pentru a găsi un constructor s-a împărţit în patru. Sunt două proceduri de licitaţie distincte, tronsonul 614-Bârzava; Bârzava-Ilteu şi Ilteu-Gurasada, Gurasada-Simeria“, a mai declarat Marius Chiper. Potrivit acestuia, procedurile au fost anulate în urma unor contestaţii, apoi s-au reluat. „Am continuat mereu cu evaluarea, din noiembrie 2015 şi până în decembrie 2015. În urma unei decizii a Curţii de Apel, am reluat o procedură de deschidere pentru că aşa a fost decizia, unuia dintre ofertanţi. I s-a redeschis oferta şi a intrat pe cursul normal de evaluare. Acum, din informaţiile mele, pot să spun că suntem în faza finală a procedurii. Două loturi se află în contestaţie la CNSC, celelalte două loturi sunt în procedură de evaluare, din ce ştiu eu s-a trecut de faza de calificare, de verificare. Sunte în faza finală, sper ca până la finele lunii să avem rapoartele emise de comisii“, a mai spus Chiper. 

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.