CITEŞTE ŞI

Taxe si impozite

Transportatorii, susţinuţi cu facilităţi de marile reţele de benzinării, alimentează tot mai mult în afara ţării, ocolind preţurile româneşti umflate de taxe

Autor: |

Capital prezintă o metodă uzuală prin care ambele businessuri ies în câştig, singurul păgubit fiind bugetul

Lipsa de ingeniozitate a politicilor fiscale şi lăcomia statului au avut ca rezultat o creştere exagerată a accizelor pentru carburanţi. Efectul nu a fost cel anticipat de Ministerul Finanţelor: bugetul nu a încasat mai mult, ci mai puţin.

Datele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) arată că încasările, după aplicarea supraacizei, au scăzut, în al doilea trimestru faţă de primul trimestru din 2014, cu 387 milioane de lei. Reducerea încasărilor are o singură explicaţie: consumul de carburanţi s-a diminuat, fapt confirmat şi de Institutul Naţional de Statistică. Marii transportatori au declarat că s-au reorientat către state în care preţurile sunt mai mici decât în România. Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a estimat că aproximativ 70% din necesarul de carburanţi al companiilor poate fi cumpărat din alte ţări ale Uniunii Europene. Tendinţa este justificată, de vreme ce preţul benzinei şi al motorinei a ajuns pe primele locuri în UE, după ce, anul trecut, era la sfârşitul clasamentului. În plus, facilităţile fiscale de rambursare a TVA şi a unei părţi din accize funcţionează incomparabil mai uşor în alte state membre.

Soluţiile mediului de afaceri

În aceste condiţii, mediul de busi­ness a recurs la soluţii prin care să evite erodarea profiturilor. „În baza unor contracte, marile companii petroliere pun la dispoziţia operatorilor de transport carduri fără decontare cu numerar, pentru care se emit facturi lunar sau bilunar. Spre deosebire de practica din România, în alte state europene, există şi opţiunea facturării fără TVA. Astfel, transportatorii îşi îmbunătăţesc cash-flow-ul şi îşi rambursează TVA prin intermediul companiilor petroliere, fără să mai fie nevoiţi să deruleze ei procedurile legale de rambursare din alte ţări sau din România şi să aştepte virarea banilor, care pentru unele state poate fi un proces de durată. La rândul lor, companiile petroliere îşi menţin, la nivel de grup, volumul vânzărilor – pentru că ceea ce pierd în România compensează din alte ţări. Singurul păgubit e bugetul de stat care pierde încasări atât din TVA şi a accizelor de la transportatorii care nu mai alimentează local, cât şi din impozitul pe profit şi dividendele de la societăţile petroliere care îşi reduc cifrele de afaceri în România“, explică Andreea Steinhart, partener Contexpert.

Facturarea fără TVA

Prin urmare, operatorii de transport plătesc pentru carburanţi mai puţin decât în România, atât datorită diferenţei de preţuri la pompă, cât şi datorită nefacturării TVA de 24%, care este a treia cea mai mare cotă din Uniunea Europeană.

În plus, au posibilitatea să ceară recuperarea parţială a accizelor din statele respective.

După introducerea supraacizei, Ministerul de Finanţe a emis reglementări pentru rambursarea a patru din cei şapte eurocenţi suplimentari la acciză, însă procedura a fost elaborată târziu şi a nemulţumit companiile de profil. În Ungaria, de exemplu, există o procedură de rambursare a 5,5 eurocenţi pe litru din accize, iar plata către firme are loc lunar, în timp ce în România este de 4 eurocenţi şi se realizează trimestrial. La solicitarea Capital, ANAF nu a putut face publice datele privind numărul firmelor şi suma totală cerută spre rambursare. De asemenea, în principiu, transportatorii îşi pot recupera TVA în România. Practica a dovedit, însă, că procedurile sunt foarte greoaie, iar intervalul până la recuperarea efectivă a banilor este foarte lung şi blochează cash-flow-ul societăţilor.

Din acest motiv, metoda de facturare pusă la dispoziţia transportatorilor de marile benzinării internaţionale care operează atât în România, cât şi în alte state europene este o facilitate care reduce pe de o parte costurile firmelor, iar pe de altă parte le scapă de birocraţia recuperării TVA şi a accizelor din România. În plus, cardurile pot fi folosite şi pentru achitarea taxelor de drum sau a altor servicii/produse prevăzute în contract pentru care, de asemenea, se poate cere rambursarea TVA.

Pagina 1 din 3
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

Agrointeligenta

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro