Statistica înmatriculărilor de autoturisme din primele șase luni ale acestui an arată clar, dacă mai era nevoie, că europenii sunt îndrăgostiți de SUV-uri și de rudele lor mai puțin apte de a ieși de pe șosele, crossoverele. Segmentul SUV al pieței europene, cu cele cinci subsegmente ale sale – SUV mic/crossover, SUV compact, SUV mare, SUV compact premium și SUV mare premium – crește de ani buni, însă acum tendința este mai clară decât oricând. Oricine mai avea dubii în legătură cu atracția cumpărătorilor pentru astfel de mașini trebuie să se recunoască învins de realitate. Conform JATO Dynamics, din totalul de 7,3 milioane de automobile înmatriculate în Europa, în primele șase luni ale lui 2015, nu mai puțin de 1,6 milioane au făcut parte din segmentul SUV. Asta înseamnă că mai mult de 21% dintre europenii care au cumpărat o mașină nouă au preferat ca aceasta să fie SUV. Asta după ce în prima jumătate a lui 2014 procentul acestora era de 20%, iar în 2013 de doar 17%.

Cine pierde?

Cum volumul total al pieței a crescut cu numai 8,2%, iar segmentul SUV cu mai bine de 21% este limpede că alte clase au crescut mai lent decât piața sau chiar au scăzut. Iar dovada poate fi găsită tot în statistici, unde este vizibilă scăderea abruptă a înmatriculărilor de monovolume. Toate cele trei subsegmente ale clasei Monovolum au înregistrat în acest an scăderi de cel puțin 11%. Nu e nevoie de multe calcule pentru a înțelege că europenii au renunțat la ideea de „people carrier“ pentru cea de „sport utility“. Și asta în ciuda faptului că, în multe cazuri, SUV-urile sau crossoverele achiziționate nu diferă de monovolume decât prin design și gardă la sol. Peste 60% dintre SUV-urile cumpărate în acest an au tracțiune doar pe puntea față, nefiind prin urmare potrivite pentru parcurgerea unor drumuri neamenajate demne de titulatura „sport utility“. De altfel, acesta este unul dintre motivele pentru care a apărut în industria auto termenul de „crossover“.

Revenind la statistică, este limpede că, în viitorul nu foarte îndepărat, producătorii vor lansa tot mai puține monovolume și tot mai multe SUV-uri. Iar modele care cândva erau considerate indispensabile pentru călătoriile lungi cu familia, din perioada concediilor, precum Opel Zafira sau Meriva, Renault Scenic și Espace, Ford C-Max, S-Max și Galaxy, sau Volkswagen Touran și Sharan vor fi tot mai rare. Asta dacă producătorul lor nu va prefera să le transforme în cvasiSUV-uri așa cum a procedat deja Renault cu Espace sau Dacia cu variantele Stepway ale monovolumelor sale Dokker și Lodgy.

(Articol apărut în revista Capital din 21 septembrie 2015)