CITEŞTE ŞI

Actualitate Auto

Chinezii repun pe roți companiile auto europene

Autor: |

În ultimii ani tot mai multe companii auto cu tradiţie au pierdut lupta cu o piaţă în care concurenţa este nu doar acerbă ci şi subjugată de tehnologie. Unele dintre aceste victime colaterale ale schimbărilor profunde din industria producătoare de maşini au ajuns dependente de finanţatori chinezi.

În anii ’80 - ’90, Volvo era o marcă invidiată de mulţi. Imaginea solidă a maşinilor suedeze era cel puţin la fel de intimidantă ca şi rezultatele financiare ale companiei AB Volvo. Iar siguranţa clamată de producător şi dovedită în teste din întreaga lume aducea sume impresionante în conturile firmei din Gotheborg.

Succesul nu a rămas mult timp invizibil pentru giganţii din industrie şi, în 1999, grupul Ford a cumpărat marca pentru a o include în ceea ce la vremea respectivă se dorea un puternic vector în zona premium a pieţei, PAG. Mai explicit, în Premier Automotive Group erau incluse Jaguar, Aston Martin şi Land Rover, iar Volvo venea să întregească acest careu de aşi al Ford Motor Co. Criza care a început în 2008 a prins însă gigantul american în off-side, iar prăbuşirea vânzărilor, alături de un bilanţ financiar dezastruos, a forţat Ford să vândă marca suedeză singurului investitor care şi-a arătat serios intenţia de a cumpăra: Zhejiang Geely Holding Group, grupul chinez deţinut de Li Shifu, unul dintre cei mai bogaţi oameni din marele stat de la Răsărit.

De la preluarea de către Geely, Volvo a trecut, mai întâi prin ani dificili, cu scăderi drastice ale vânzărilor generate de o gamă tot mai îmbătrânită. Apoi, odată cu apariţia SUV-ului XC90, cele 1,8 miliarde de dolari plătite de Li Shifu şi investiţia aflată în derulare de circa 10 miliarde de euro au început să-şi dovedească valoarea, iar marca suedeză a renăscut. Completarea gamei cu modelele S90 şi, recent, V90, pare să asigure un viitor sigur astfel încât Volvo să rămână un pilon al industreie auto europene. Unul controlat de chinezi, desigur. Este demn de toată atenţia faptul că Volvo Car Group a obţinut anul trecut un profit operaţional de 6,62 miliarde de coroane suedeze (707 mil. euro) ca urmare a vânzării a peste 500.000 de unităţi.

Din Suedia, în Marea Britanie

Povestea Volvo este definitorie în privinţa implicării chinezilor în industria auto europeană. Iar povestea bătrânei, deşi puţin cunoscutei, mărci britanice MG vine să susţină această afirmaţie. Intrată în vâltoarea industriei auto încă din 1920, Morris Garages (MG) a trecut prin mâinile mai multor finanţatori înainte de a sfârşi, în 2005, în mâinile Nanjing Automobile Group (NAG) pentru circa 60 de milioane de euro. La acea dată marca MG, fostă parte a defunctului grup MG Rover, oprise total producţie, iar suma foarte mică plătită de chinezi reflectă acest fapt. Din nefericire, nici după 2005, bătrâna marcă britanică nu a avut zile prea însorite, noul proprietar, Nanjing, nepărând prea dornic de a investi în reluarea producţiei. Doar că, odată cu crearea grupului SAIC, deţinut parţial de statul chinez şi în care NAG a fost înglobat, au apărut şi fondurile necesare investiţiilor.

Ca şi în cazul lui Li Shifu, a cărui avere de 2,4 miliarde de dolari permitea extravaganţa deţinerii unui producător auto european, SAIC - Shanghai Automotive Industry Corporation-, se poate mândri cu un loc în clasamentul Fortune Global şi cu aparteneţa la un Big 4 chinezesc. Odată cu reluarea producţiei, mai întâi în China, în 2007, şi, mai apoi, în Marea Britanie în vara lui 2011, vânzările MG au început să crească. Primul model MG asamblat în Marea Britanie după 16 ani, MG 6, a dat startul revenirii la viaţă a mărcii, iar cele 500 de milioane de euro investite de SAIC în MG Motor au dus la crearea unui al doilea model, MG 3. De asemenea, peste doar două luni este anunţată prezentarea unui nou model denumit MG GS şi care pare a se încadra în segmentul crossover. Ultima, dar nu cea din urmă companie auto europeană cu istorie ajunsă pe mâinile chinezilor este Borgward, aceeaşi care anul trecut a prezentat primul său SUV, BX7.

O altă cale

Preluarea completă a unui producător auto european nu este deloc o sarcină uşoară în ciuda buzunarelor adânci şi pline ale investitorilor chinezi. Chiar dacă reculul drastic al vânzărilor le-a cauzat grave probleme financiare, europenii au încercat să îşi protejeze independenţa acceptând doar participaţii minore în acţionariat. Astfel, chinezii de la Dongfeng Motor Group – în fapt tot o companie deţinută de stat – au cumpărat în primăvara anului 2014 o participaţie de 14% în acţionariatul grupului francez PSA Peugeot Citroen. Valoarea tranzacţiei a fost de 3 miliarde de euro. Efectul acestei infuzii de capital a fost vizibil aproape instantaneu, PSA anunţând dezvoltarea unei platforme derivată din EMP şi denumită Common Modular Platform, pe care o va utiliza împreună cu Dongfeng.

De asemenea, partenerul chinez va ajuta PSA să se dezvolte pe piaţa marelui stat asiatic. Ca şi PSA, care şi-a acoperit o parte dintre pierderile cauzate de criză prin acceptarea banilor din China asigurându-şi în acelaşi timp o poartă deschisă către piaţa din acest stat, marele grup Daimler are o legătură tot mai strânsă cu BAIC, o altă companie deţinută de statul chinez. Beijing Automotive Industry Holding Co. Ltd. (BAIC) poate deveni astfel un acţionar important al Daimler AG alături de fondul de investiţii arab Abu Dhabi‘s Aabar Investments care deţine 9,1% din companie. E drept că germanii au menţionat clar că orice investiţie va fi acceptată doar dacă nu va afecta interesele celorlalţi acţionari şi că Daimler deţine deja circa 10% din acţiunile BAIC.

Pe lângă companiile chineze care au ales să cumpere total sau parţial firme europene, o a treia cale aleasă pentru acederea în competitiva piaţă auto de pe Bătrânul Continent este deschiderea unor uzine pe teritoriul UE. Este cazul grupului Great Wall care a început în 2012 producţia unor modele proprii la o nouă uzină deschisă în Bulgaria împreună cu partenerul Litex Motor. Nu trebuie uitat nici modelul de business al celor de la Qoros, companie cu sediul în Shanghai deţinută în parteneriat de Zhejiang Geely Holding Group şi de Kenon Holdings din Honk Kong. Aceştia au ales să importe din China vehiculele lor şi să le comercializeze pe piaţa europeană. Desigur, pentru a reuşi au folosit know-how-ul unor foşti angajaţi ai companiilor europene pe care i-au angajat în urmă cu doar câţiva ani.

Nimic nu este gratuit

Mulţi se întreabă însă care este logica încăpăţânării chinezilor de a intra pe piaţa europeană. Miliardele de euro pe care le presupune această schimbare majoră de direcţie nu sunt, fără îndoială, cheltuite în van. Principala ţintă a asiaticilor este recuperarea decalajului tehnologic. Iar achiziţionarea unor companii întregi a unor pachete de acţiuni în altele este doar primul pas. După ce au copiat la indigo zeci de modele, companiile chineze au înţeles că o creştere sustenabilă este posibilă doar prin investiţii importante în cercetare şi dezvoltare. Doar că dezvoltarea tehnologiilor de top durează. Iar clienţii, fie ei autohtoni sau din alte colţuri ale lumii, nu aşteaptă. Prin urmare, autorităţile chineze au pus mai întâi marilor grupuri auto care au investit în China condiţia de a dezvolta afacerile doar cu parteneri locali pentru ca apoi – prin companii private sau de stat – să ţintească mai departe prin achiziţii. Deşi recunosc că, pe termen lung, dezvăluirea unor secrete de fabricaţie nu este benefică, în prezent, multe companii sunt gata să se arunce în braţele chinezilor pentru a beneficia de sumele necesare menţinerii pe piaţă.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii