Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Actualitate Auto

Chinezii repun pe roți companiile auto europene

Autor: | | 0 Comentarii

În ultimii ani tot mai multe companii auto cu tradiție au pierdut lupta cu o piață în care concurența este nu doar acerbă ci și subjugată de tehnologie. Unele dintre aceste victime colaterale ale schimbărilor profunde din industria producătoare de mașini au ajuns dependente de finanțatori chinezi.

În anii ’80 - ’90, Volvo era o marcă invidiată de mulţi. Imaginea solidă a maşinilor suedeze era cel puţin la fel de intimidantă ca şi rezultatele financiare ale companiei AB Volvo. Iar siguranţa clamată de producător şi dovedită în teste din întreaga lume aducea sume impresionante în conturile firmei din Gotheborg.

Succesul nu a rămas mult timp invizibil pentru giganţii din industrie şi, în 1999, grupul Ford a cumpărat marca pentru a o include în ceea ce la vremea respectivă se dorea un puternic vector în zona premium a pieţei, PAG. Mai explicit, în Premier Automotive Group erau incluse Jaguar, Aston Martin şi Land Rover, iar Volvo venea să întregească acest careu de aşi al Ford Motor Co. Criza care a început în 2008 a prins însă gigantul american în off-side, iar prăbuşirea vânzărilor, alături de un bilanţ financiar dezastruos, a forţat Ford să vândă marca suedeză singurului investitor care şi-a arătat serios intenţia de a cumpăra: Zhejiang Geely Holding Group, grupul chinez deţinut de Li Shifu, unul dintre cei mai bogaţi oameni din marele stat de la Răsărit.

De la preluarea de către Geely, Volvo a trecut, mai întâi prin ani dificili, cu scăderi drastice ale vânzărilor generate de o gamă tot mai îmbătrânită. Apoi, odată cu apariţia SUV-ului XC90, cele 1,8 miliarde de dolari plătite de Li Shifu şi investiţia aflată în derulare de circa 10 miliarde de euro au început să-şi dovedească valoarea, iar marca suedeză a renăscut. Completarea gamei cu modelele S90 şi, recent, V90, pare să asigure un viitor sigur astfel încât Volvo să rămână un pilon al industreie auto europene. Unul controlat de chinezi, desigur. Este demn de toată atenţia faptul că Volvo Car Group a obţinut anul trecut un profit operaţional de 6,62 miliarde de coroane suedeze (707 mil. euro) ca urmare a vânzării a peste 500.000 de unităţi.

Din Suedia, în Marea Britanie

Povestea Volvo este definitorie în privinţa implicării chinezilor în industria auto europeană. Iar povestea bătrânei, deşi puţin cunoscutei, mărci britanice MG vine să susţină această afirmaţie. Intrată în vâltoarea industriei auto încă din 1920, Morris Garages (MG) a trecut prin mâinile mai multor finanţatori înainte de a sfârşi, în 2005, în mâinile Nanjing Automobile Group (NAG) pentru circa 60 de milioane de euro. La acea dată marca MG, fostă parte a defunctului grup MG Rover, oprise total producţie, iar suma foarte mică plătită de chinezi reflectă acest fapt. Din nefericire, nici după 2005, bătrâna marcă britanică nu a avut zile prea însorite, noul proprietar, Nanjing, nepărând prea dornic de a investi în reluarea producţiei. Doar că, odată cu crearea grupului SAIC, deţinut parţial de statul chinez şi în care NAG a fost înglobat, au apărut şi fondurile necesare investiţiilor.

Ca şi în cazul lui Li Shifu, a cărui avere de 2,4 miliarde de dolari permitea extravaganţa deţinerii unui producător auto european, SAIC - Shanghai Automotive Industry Corporation-, se poate mândri cu un loc în clasamentul Fortune Global şi cu aparteneţa la un Big 4 chinezesc. Odată cu reluarea producţiei, mai întâi în China, în 2007, şi, mai apoi, în Marea Britanie în vara lui 2011, vânzările MG au început să crească. Primul model MG asamblat în Marea Britanie după 16 ani, MG 6, a dat startul revenirii la viaţă a mărcii, iar cele 500 de milioane de euro investite de SAIC în MG Motor au dus la crearea unui al doilea model, MG 3. De asemenea, peste doar două luni este anunţată prezentarea unui nou model denumit MG GS şi care pare a se încadra în segmentul crossover. Ultima, dar nu cea din urmă companie auto europeană cu istorie ajunsă pe mâinile chinezilor este Borgward, aceeaşi care anul trecut a prezentat primul său SUV, BX7.

O altă cale

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro