SE INTAMPLA ACUM!

Consultanță

Campaniile promoționale şi practicile comerciale înşelătoare

Autor: Valeriu Mina | vineri, 12 decembrie 2014 | 2 Comentarii

Teoretic, de două ori pe an, vânzările de soldare (vânzările cu reduceri de preţ) reprezintă cel mai important eveniment atât în viaţa consumatorilor, cât şi din perspectiva comercianţilor care sunt implicaţi în vânzările de retail.

Volumul de marfă vândută de unii comercianţi în cele două perioade anuale de astfel de vânzări reprezintă chiar mai mult de 50% din volumul total de vânzări anuale.

Vânzările de soldare sunt acele vânzări însoţite sau precedate de campanii publicitare prin care comercianţii anunţă reducerile de preţuri. Cadrul juridic aplicabil acestui tip de vânzări este reprezentat de OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă.

Ca regulă generală, legislaţia în vigoare interzice oricărui comerciant să ofere sau să vândă produse în pierdere, adică la un preţ egal sau inferior costului de achiziţie, cu câteva excepţii reglementate expres, printre care şi vânzarea produselor în pachete de servicii.

Excepţiile sunt reglementate în mod limitativ de art. 16 din OG nr. 99/2000 şi privesc, printre altele, vânzările de soldare şi cele de lichidare.

În schimb, vânzările promoţionale nu sunt considerate de legiuitor un caz de excepţie de la regula enunţată mai sus, astfel că în cazul acestui tip de vânzări niciun comerciant nu va putea să vândă produsele sale la un preţ mai mic sau egal decât cel de achiziţie, cu excepţia pachetelor de servicii.

Reguli pentru vânzările de soldare

Câteva reguli au fost impuse prin lege vânzărilor de soldare: ele nu pot fi efectuate decât în cursul a două perioade pe an, perioade de timp ce nu pot depăşi un număr de 45 de zile fiecare. Rămâne la latitudinea comerciantului să îşi stabilească întinderea perioadei în care efectuează vânzările de soldare, dar o va face doar în perioada de 15.01 -15.04 pentru produsele de toamnă-iarnă şi în perioada 01.08-31.10 pentru produsele de primăvară-vară.

Mai mult, produsele ce urmează a fi vândute în cadrul acestor vânzări trebuie să fi fost achitate furnizorului de către comerciant cu cel puţin 30 de zile înaintea primei zile a perioadei de vânzări de soldare şi să fi fost oferite spre comercializare în această perioadă.

Altfel spus, comercianţii nu pot oferi produse noi spre vânzare direct în cadrul campaniilor de vânzare de soldare, obiectul acestora din urmă fiind reprezentat doar de produse vândute anterior în condiţii de preţ normal.

Orice formă de publicitate referitoare la vânzările de soldare va trebui să menţioneze în mod obligatoriu data de debut şi durata în care acestea vor avea loc şi să indice cu exactitate care sunt produsele ce vor fi vândute în cazul în care vânzarea nu se referă la totalitatea produselor oferite spre vânzare de către comerciant.

Realizarea vânzărilor de soldare în alte perioade decât cele menţionate constituie contravenţie, sancţiunea aplicabilă comerciantului contravenient constă în amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei şi sistarea vânzărilor. În general, nerespectarea regulilor enumerate anterior constituie contravenţii, comercianţii riscând amendarea lor cu sume semnificative.

În afara vânzărilor de soldare, comercianţii români participă anual în perioada 15 noiembrie - 30 noiembrie la mega promoţia intitulată generic Black Friday.

Întrecerea de Black Friday

Black Friday sau Vinerea Neagră este ziua care urmează Zilei Recunoştinţei în Statele Unite, şi care deschide sezonul de cumpărături de Crăciun. Ea a fost asimilată şi de comercianţii mari de retail din România. Cu acest prilej marile magazine se întrec în a oferi preţuri şi reduceri cât mai avantajoase, astfel încât să atragă clienţi cât mai mulţi şi, implicit, să obţină profituri considerabile prin amploarea volumul de vânzări.

Vânzările practicate cu ocazia Black Friday se încadrează în categoria denumită de legiuitor vânzare promoţională. O astfel de vânzare poate avea loc în orice perioadă a anului, fără să facă obiectul vreunei notificări (precum în cazul vânzărilor de lichidare), şi se referă la produsele disponibile. Produsele promovate trebuie să existe la vânzare pe durata întregii perioade anunţate sau comerciantul va informa consumatorii că oferta este valabilă numai în limita stocului disponibil. Astfel de vânzări pot avea loc cu respectarea condiţiei legale de a nu fi efectuate în pierdere. Deşi am fi înclinaţi să considerăm contrariul, nu constituie vânzări promoţionale, în înţelegerea legiuitorului român, acţiunile de promovare efectuate de producători şi acţiunile de lansare de produse/servicii noi pe piaţă.

Atât vânzările de soldare, cât şi vânzările promoţionale sunt supuse unor reguli prevăzute de lege privind fixarea şi publicitatea preţurilor, dintre care cea mai importantă este următoarea: preţul redus trebuie să fie mai mic decât preţul de referinţă, adică acel preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse şi servicii identice în perioada ultimelor 30 de zile înaintea de data aplicării preţului redus.Îngrijorătoare este practica comună a diverşi comercianţi care măresc preţurile produselor cu 30 de zile  înainte de data de debut a vânzărilor de soldare/promoţionale şi reduc acest preţ, deja mărit, ajungându-se de fapt în perioada acestor vânzări la o reducere nesemnificativă sau practic inexistentă.

Cu toate acestea nu există în OG nr. 99/2000 o sancţiune contravenţională în sensul celei aplicabile în cazul organizării vânzărilor de soldare în afara perioadelor permise de lege. În schimb, încălcarea regulii privind fixarea şi publicitatea preţului constituie o practică comercială înşelătoare potrivit art. 6 alin. 1 lit. d din Legea nr. 363/21.12.2007 (privind combaterea practicilor neloiale) ar utilizarea de către comercianţi a unei astfel de practici constituie contravenţie şi se sancţionează cu o amendă mult mai usturătoare de la 5.000 lei la 50.000 lei. Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor în acest domeniu este apanajul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, care îşi face simţită prezenţa din ce în ce mai eficient în ultima vreme.

Valeriu Mina, avocat senior, NNDKP

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.