Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Romania 4 You

Braşov, judeţul în care industria și turismul au renăscut

Autor: | | 0 Comentarii

Este un judeţ înfloritor având în vedere că multinaţionalele care au venit în locul marilor fabrici din perioada comunistă au făcut investiţii importante în ultimii ani. Anunţarea finalizării aeroportului din Ghimbav ar duce la o dublare a numărului de turişti.

Pe vremea comunismului, Braşovul „trăia“ prin întreprinderi precum uzina de autocamioane (fostă Steagul Roşu, ulterior Roman), Tractorul, Hidromecanica, Rulmentul. Acestea au devenit amintiri ale companiilor care generau zeci de mii de locuri de muncă. Preluată de omul de afaceri Ioan Neculaie, uzina de autocamioane a încercat să se menţină pe linia de plutire, dar nu a mai reuşit să revină la „gloria de altădată“. Asta şi pe fondul conflictelor referitoare la situaţia acţionarială, Neculaie întâmpinând, timp de mai mulţi ani, opoziţie din partea Asociaţiei Pro Braşov. În această vară, Fiscul a scos la licitaţie mai multe bunuri aparţinând producătorului de autocamioane. Sfârşitul lui Roman Braşov pare inevitabil.

Nici Tractorul Braşov nu a avut o soartă mai bună. Compania a fost privatizată, apoi în urma unor operaţiuni controversate a trecut prin mâinile mai multor acţionari. Pe locul fostului producător de maşini agricole va fi construit un mall.

Atât uzina de camioane, cât şi Tractorul, au fost construite înainte de venirea comuniştilor la putere. La fel şi producătorul de motoare şi turbine Hidromecanica, societate ce îşi are originile în 1880, când au fost puse bazele atelierelor de turnătorie fontă şi prelucrări mecanice.

Hidromecanica a fost scoasă la privatizare la începutul anilor 2000 şi a urmat un traseu la fel de sinuos ca şi suratele sale braşovene. În 2010 a intrat în insolvenţă, iar anul acesta a fost declarată falimentară.

Rulmentul Braşov a avut o soartă similară. După mai multe tentative eşuate de privatizare, producătorul de rulmenţi şi-a închis porţile. În 2009, bunurile companiei au fost vândute unui consorţiu de lichidatori, pentru suma de 2,5 milioane de euro.

Vechile fabrici, înlocuite de multinaţionale

Între 1990 şi 2004, producţia industrială din judeţul Braşov a scăzut cu 70%, în această perioadă fabricile din timpul comunismului ajungând să se închidă sau să-şi reducă activitatea. Printre primele multinaţionale care au luat în considerare relocarea în partea centrală a României au fost: HIB Rolem (în 1994), ceea ce a însemnat crearea a 1.200 de locuri de muncă, şi Autoliv (în 1997), companie ce a ajuns acum la 5.800 de salariaţi.

De ce au ajuns aceste companii să-şi îndrepte atenţia către România? Pentru forţa de muncă disponibilă. Obişnuiţi cu sectoarele industriale, braşovenii erau calificaţi pentru a lucra în astfel de domenii.

În ultimul timp, s-a observat o creştere a cererii pentru angajarea muncitorilor calificaţi, dar şi necalificaţi, de aceea multe companii precum Autoliv, Ina Schaeffler, Continental sau Powetrain şi-au deschis departamente speciale pentru căutarea şi recrutarea personalului.

Cel mai bogat om din Germania, investiţii masive

O companie importantă care a ajuns în Braşov este Schaeffler. Societatea este deţinută de Georg Schaeffler, cel mai bogat om din Germania, conform revistei americane Forbes. El controlează, împreună cu mama sa, Maria-Elisabeth, Schaeffler Group, unul dintre cei mai mari producători de rulmenţi şi componente auto. Averea familiei se ridică la 26,1 miliarde de dolari. Schaeffler România este una dintre cele mai mari investiţii în capacităţi de producţie ale grupului şi produce în Braşov componente pentru industria automobilistică şi constructoare de maşini şi pentru industria eoliană. Înfiinţată în anul 2002, compania avea în plan realizarea unei fabrici cu 3 hale de producţie cu o suprafaţă totală de 55.000 mp.

Astăzi, după o investiţie ce depăşeşte 500 milioane euro, fabrica ocupă o suprafaţă de 42,5 hectare, din care aproximativ 100.000 de metri pătraţi construiţi şi îşi desfăşoară activitatea în 6 hale de producţie la locaţia de la Cristian, de unde îşi desfăşoară producţia din 8 octombrie 2004 – ziua oficială a Schaeffler România. Înregistrată iniţial sub numele de INA Schaeffler Braşov ca filială a Grupului Schaeffler, întreprinderea a fost redenumită în anul 2006 primind numele de Schaeffler România.

Un alt exemplu este Airbus, care intenţionează să construiască o fabrică de elicoptere în zona Ghimbav, lângă unitatea de mentenanţă Eurocopter România, la care compania franceză este acţionar alături de statul român. Într-o prima fază, investiţiile ar urma să se ridice la 10 milioane de euro. Unitatea ar urma să funcţioneze într-o hală de 8.500 metri pătraţi, pe un teren de 15.000 mp, deţinut de compania de stat IAR Braşov (prin care statul român deţine acţiuni la Eurocopter România). Terenul va fi pus la dispoziţia companiei Vadstena, înregistrată de Airbus în România. În această fabrică ar urma să fie construite elicoptere Super Puma.

Eurocopter România şi Forţele Aeriene Regale Britanice au încheiat recent un parteneriat pentru modernizarea a 20 de elicoptere Puma. Compania de la Ghimbav a realizat o actualizare prin care au fost îmbunătăţite performanţele elicopterelor Puma, în cadrul programului RAF (Royal Air Force) Puma Life Extension Programme.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

Romania 4 You

04 aprilie 2016

Olt și Vâlcea, două județe neprofitabile

Romania 4 You

01 februarie 2016

Galaţi, judeţul tare ca oţelul

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro