CITEŞTE ŞI

România în 2016

2015, anul falimentelor în asigurări. 2016, anul scumpirii RCA

Autor: |

Industria de asigurări îşi caută echilibrul dintre primele brute subscrise şi daunele achitate, ceea ce înseamnă în principal scumpirea poliţelor. Din păcate, sunt afectaţi toţi şoferii, indiferent dacă au sau nu daune la activ.

Sistemul financiar autohton a avut parte de un an agitat în 2015, iar sectorul de asigurări a fost cel mai lovit de schimbări. Principalul asigurator în ceea ce priveşte poliţele obligatorii pentru autoturisme, Astra, care intrat în faliment. Lupta pentru cotă de piaţă din ultimii ani a dus la distorsiuni majore între tarifele practicate de asiguratori, iar consecinţele au apărut sub forma insolvenţelor sau falimentelor pentru anumite companii, dar şi ca scumpiri semnificative pentru clienţi. Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), instituţia de reglementare şi control a industriei a luat măsuri dure în 2015 împotriva a 4 asiguratori.

Probleme de solvabilitate

Anul trecut a debutat cu prima parte a programului de evaluare a activelor societăţilor de asigurare, la care au participat 13 companii, a căror cotă de piaţă cumulată depăşea 80% din piaţă. Patru societăţi au fost identificate cu un deficit de capital agregat, deficit care se ridica la 356 milioane euro (1,6 miliarde lei) conform cadrului prudenţial Solvabilitate I). Cele patru companii sunt Astra, Carpatica, Euroins şi EximAsig.

Evaluarea pe regimul de supraveghere Solvabilitate II, care a intrat î n vigoare în 2016, arată că sectorul de asigurări este insuficient capitalizat, cu o singură societate capabilă să îndeplinească cerinţele de capital de solvabilitate în cazul unui cutremur şi doar trei companii în cazul unor inundaţii. Remi Vrignaud, preşedintele Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) şi CEO al Allianz-Țiriac Asigurări, a precizat totuşi că testul de stres a fost realizat pe un proiect pilot, bazat pe o „severitate dusă la extrem”, adică cel mai rău caz posibil. „Capacitatea de despăgubire disponibilă membrilor INSAR, prin protecţiile de reasigurare cumpărate pentru 2015, se ridică la 1,45 miliarde euro, cu aproape 60% peste simularea unui cutremur precum cel din 1977”, spune Remi Vrignaud.

Problemele cele mai mari au fost însă la capitolul RCA, asigurarea obligatorie auto. După mai mulţi ani în care câteva companii (precum Astra, Euroins sau Carpatica) au practicat tarife foarte mici, la jumătate sau mai puţin de restul competitorilor, controalele ASF pentru gradul de solvabilitate şi problemele financiare ale unor companii au dus la majorarea masivă a primelor de asigurare. Cei mai loviţi clienţi sunt tinerii, care şi-au văzut tarifele anuale majorate de 600-700 de lei până la 2.000 de lei dar şi transportatorii. Acesta este motivul pentru care au intrat în discuţii şi oficialii Ministerului de Finanţe sau chair cei ai BNR, forţaţi şi de protestele celor loviţi de scumpiri, în principal transportatorii.

Falimentul Astra, inevitabil

Astra Asigurare, societatea deţinută de omul de afaceri Dan Adamescu, a fost principalul şoc din industrie. KPMG Advisory, administratorul special al companiei intrată în supraveghere specială în 2014, a anunţat, în primăvara anului trecut, un nou plan de majorare a capitalului social cu 425 milioane lei, prin intermediul căruia ar fi putut atinge indicatorii de prudenţialitate ceruţi de lege. Totalul sumelor necesare pentru capitalizare ajungea astfel la 891 milioane lei, conform calculelor KPMG.

În august, Astra a intrat în faliment, după un an şi jumătate de administrare specială şi după discuţii cu cinci companii de asigurări din străinătate interesate de preluarea Astra. Conform şefului ASF, Mihai Negriţoiu, vina pentru eşecul negocierilor aparţine exclusiv acţionarilor companiei, respectiv lui Dan Adamescu, care „au fost prea lacomi” şi nu au acceptat ofertele investitorilor. La momentul falimentului, Astra avea 1,8 milioane clienţi, care deţineau 2,5 milioane poliţe de asigurare, iar cota de piaţă a companiei se apropia de 11%. Despăgubirile pe care societatea le avea de achitat au fost preluate de Fondul de Garantare a Asiguraţilor, care va achita maximum 100.000 de euro (450.000 lei) pentru fiecare dosar. Fondul are la dispoziţie o rezervă totală de 900 milioane lei.

Problemele pieţei RCA pot fi rezumate simplu: poliţe prea scumpe pentru unii clienţi şi despăgubiri care se acordă foarte greu sau nu se acordă deloc. Astra, Euroins sau Carpatica sunt nume care îi îngrozesc pe cei care au de primit despăgubiri în urma unor accidente rutiere, însă le preferă atunci când este vorba de încheiat o asigurare. Cea mai simplă soluţie pentru a rezolva această problemă este oferirea posibilităţii asiguraţilor de a-şi repara autovehiculele la propriul asigurator, urmând ca societatea să îşi recupereze daunele de la asiguratorul şoferului vinovat. Din păcate, această soluţie, luată în calcul în urmă cu doi ani, nu mai este luată în considerare. Poate că ar fi bine să se găsească o modalitate prin care această soluţie să fie implementată; competiţia pentru clienţi nu ar mai fi dictată exclusiv de preţul poliţei de asigurare.

Transportatorii, cei mai loviţi

Până când se va ajunge la o rezolvare de acest gen, trebuie găsită o soluţie pentru cei care s-au trezit cu scumpiri extreme ale poliţelor. În cazul majorităţii şoferilor de autoturisme personale, majorarea este de 20-30%; vorbim aici de şoferi incluşi în clase de risc foarte scăzut. Creşterea nu este imposibil de acoperit, iar companii precum Euroins, Carpatica sau City Insurance rămân în continuare cele mai ieftine, dar cu tarife apropiate de cele ale companiilor mai scumpe.

„Diferenţa nu este chiar aşa de mare şi nu se poate spune că piaţa a fost distorsionată în mod semnificativ în 2015”, spune Marius N., broker de asigurare în franciză, care adaugă că sistemul bonus-malus funcţionează de multe ori în favoarea clienţilor deoarece incidentele rutiere nu sunt înregistrate imediat. Situaţia este mai gravă în cazul transportatorilor, unde scumpirile sunt mai mari şi pot ajunge la 100% sau chiar mai mult în cazul celor cu incidente anterioare.

Transportatorii sunt, de fapt, cei mai importanţi actori ai pieţei asigurărilor. La nivel naţional, consumul de cumbustibili este realizat în proporţie de peste două treimi de către aceştia. De altfel, o grevă a transportatorilor înseamnă blocarea comerţului din orice oraş, lucru pe care l-ar simţi orice consumator. Din păcate, tot de la aceştia vine şi volumul principal de daune. Conform statisticilor Uniqa Asigurări transportatorii rutieri generează cele mai multe pierderi din RCA, cu incidente pentru 37 din 100 de vehicule asigurate, în timp ce la persoanele fizice daunele vin de la şase din 100 de autovehicule. Evident, vehiculele care au daune în istoric s-au trezit acum cu prime de asigurare mult mărite, de unde şi protestele transportatorilor.

„Profitul pentru o afacere de transport este foarte mic, de aceea sunt probleme atât de mari odată cu scumpirea asigurărilor”, spune Octavian Sandu, director geneal la AUE Mobil Natura. „Din fericire, majorările din asigurări au fost acoperite până acum de ieftinirea combustibililor, fără de care mulţi transportatori nu ar fi rezistat”, adaugă acesta, care arată şi că ar fi bine să se ajungă la o echilibrare a poliţelor astfel încât să nu fie distorsionată piaţa din cauza asigurărilor.

Echilibrul este necesar şi pentru asigurările persoanelor fizice. Pe de o parte, companiile trebuie să plătească daunele la care  s-au angajat atunci când au încheiat poliţele, iar pe de altă parte asiguratorii au nevoie de încasări suficiente cât să acopere respectivele daune. Ceea ce înseamnă că şi clienţii vor fi nevoiţi să plătească mai mult, mai ales dacă au incidente rutiere la activ. Situaţia nu este mult diferită de cea din restul statelor europene, unde diferenţa dintre RCA pentru un şofer cu vechime şi unul tânăr este tot de trei sau patru ori, însă este un lucru relativ nou la pentru noi. Însă ar trebui să existe diferenţe între cei care au daune în istoric şi cei care nu au deoarece, indiferent de vârstă, nu toţi şoferii sunt la fel.

Românii, asiguraţi de 6,3 mld. lei

Industria asigurărilor a atins, după primele trei trimestre ale anului trecut, valoarea de 6,33 miliarde lei, în creştere cu 7,4% faţă de aceeaşi perioadă din 2014, conform datelor ASF. Din total, 5 miliarde de lei este valoarea asigurărilor generale, iar 1,3 miliarde este cea a asigurărilor de viaţă. Valoarea totală a asigurărilor ne arată cel mai bine gradul redus de utilizare a acestor instrumente financiare, vizibil dacă îl comparăm cu valoarea depozitelor şi a conturilor curente din bănci, care depăşeşte 220 miliarde lei. Pe piaţă activează 35 de societăţi de asigurare, dintre care 20 oferă doar asigurări generale, opt doar de viaţă, iar şapte au activitate compozită.

În sectorul asigurărilor generale, clasa celor pentru mijloace de transport terestru, cele de incendiu şi calamităţi naturale şi cele de răspundere civilă auto reprezintă 86,3%. Asigurările de răspundere civilă pentru vehicule au avut un volum al primelor brute subscrise de 2,33 miliarde lei, adică 46,6% din totalul asigurărilor generale, creşterea din primele nouă luni 2015 fiind de 15,2%. Asigurările de transport terestru (CASCO) au însumat 1,25 miliarde lei, ceea ce reprezintă 25% din total, însă această clasă a consemnat o scădere de 1,27% faţă de primele trei trimestre din 2014.

În ponderea asigurărilor de viaţă cele mai importante sunt cele de „viaţă, anuităţi şi asigurări de viaţă suplimentare”, cu o valoare de 805 milioane lei, în creştere cu 8,8%, urmate de asigurările legate de fonduri de investiţii, cu o valoare de 438,8 milioane lei, în urcare cu 10,7%. Cele două clase au o pondere cu 94,4% din totalul asigurărilor de viaţă şi, ca şi în cazul asigurărilor generale, ne aratî cât de importante sunt asigurările obligatorii (în aceste cazuri fiind legate de instrumente financiare, precum creditele bancare).

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii