Vânzările de autoturisme noi în România înregistrează un ritm de creştere mult mai mare decât cel din Europa. Dacă în perioada ianuarie – noiembrie în UE s-au vândut cu 0,8% mai multe autoturisme decât în 2005, în ţara noastră piaţa a crescut cu 17,8%.

Această evoluţie plasează România pe locul întâi între statele Europei Centrale şi de Est, devansând chiar şi Polonia, ţară cu o populaţie de aproape două ori mai numeroasă. Cu cele peste 233.000 de automobile noi vândute în primele 11 luni ale acestui an, România are o piaţă mai mare decât volumul cumulat în Norvegia, Islanda, Estonia, Letonia, Lituania şi Slovacia. Această dezvoltare rapidă are însă şi efecte negative. Creşterea cu 33,3% a importurilor de autoturisme din acest an adânceşte şi mai mult deficitul comercial al ţării noastre. Iar preferinţa românilor pare să fie clar în favoarea mărcilor din import. Potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România, anul acesta, pentru prima dată, s-au vândut mai multe automobile din import (123.395) decât din producţia autohtonă (109.792). În 2005 raportul era invers: automobile autohtone – 105.422 şi din import – 92.545.

În perioada amintită, cele mai bine vândute modele din import au fost Renault Clio (11.921 unităţi), Skoda Fabia (6.774) şi Renault Megane (6.088). Pe piaţa totală, însă, liderul rămâne Dacia, cu o cotă de piaţă, calculată în funcţie de numărul de maşini vândute, de 37,8% (88.178 unităţi). Poziţiile următoare sunt deţinute de Daewoo cu o cotă de piaţă pe de 9,3%, Renault (8,2%), Skoda (7,9%) şi Volkswagen (5,9%). În UE, lider incontestabil este grupul VW, care prin cele patru mărci ale sale, VW, Audi, Seat şi Skoda, deţine o cotă de piaţă de 20,2% din cele 14,3 milioane automobile vândute în primele 11 luni ale anului, conform Asociaţiei Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA). Pe locul secund este grupul Peugeot, care a vândut 1,9 milioane maşini marca Peugeot şi Citroën. Următoarele locuri sunt deţinute de Ford, cu o cotă de piaţă de 10,6%, GM (10,3%) şi Renault Group (8,7%). Cele mai importante schimbări de pe piaţa europeană faţă de anul trecut sunt scăderea vânzărilor grupului Renault cu 10,3% şi a mărcii Nissan cu 14,9%, arată studiul ACEA. Cele mai bune creşteri ale vânzărilor le-au avut Fiat (17,5%), Toyota (10,2%) şi grupul VW (5,9%).
Dintre toate mărcile vândute în Europa, pe primele 11 luni ale acestui an cele mai spectaculoase creşteri le-au avut Dacia (cu 96%), care a vândut peste 38.000 de automobile, şi Lexus (84%) care a vândut 37.200 de unităţi.

O trăsătură importantă a pieţei auto europene este diferenţa mare la preţul fără taxe practicat de producători în diferite ţări. Astfel, într-un studiu realizat de Comisia Europeană privitor la primul semestru al anului curent, multe modele de maşini înregistrau diferenţe de preţ de peste 20% în diferite ţări. Astfel, preţul unui Renault Megan fără taxe pornea în Ungaria de la 10.683 euro, în timp ce în Franţa era de 14.967 euro. Aceste diferenţe se datorează politicii de preţuri a producătorilor şi nivelului taxelor din diferite ţări. Producătorul stabileşte preţul în funcţie de cererea unui model într-o ţară şi de nivelul taxelor. În România, pentru multe modele preţul de pornire fără taxe este ţinut de producători la un nivel mai mic decât în alte state europene, pentru a încuraja creşterea vânzărilor. Rezultatele acestei strategii sunt foarte bune pentru mărcile din import. 
16-722-21auto52.jpg