Grupul german Volkswagen pare a deţine toate atuurile necesare pentru ca, în câţiva ani, să depăşească atât Toyota, cât şi GM în clasamentul mondial al constructorilor auto.

Bătălia dintre grupurile Toyota şi General Motors pentru fotoliul de lider al producătorilor auto mondiali a ocupat ani de-a rândul primele pagini ale publicaţiilor de specialitate. Criza economică mondială a lovit însă dramatic afacerile celor doi mari producători, făcând loc unui rival apărut parcă de nicăieri: Volkswagen. Cu 11 mărci (inclusiv Porsche) în portofoliu, un profit operaţional de 1,5 miliarde de euro  şi lichidităţi disponibile ale diviziei auto de peste 13 miliarde de euro în perioada ianuarie – septembrie 2009, adică în plină criză, grupul german este poziţionat perfect pentru a ataca, fără dificultăţi majore, poziţia de lider.

Rezultatele financiare incredibile pentru un „an dezastruos“, cum a fost caracterizat 2009 de mai-marii industriei auto, au permis celor de la Volkswagen să achiziţioneze, în numai câteva zile, 49,9% din Porsche SE şi 19,9% din Suzuki. Totul a costat „numai“ 8,3 miliarde de dolari, o sumă aproape modică prin comparaţie cu muntele de cash aflat la dispoziţia strategilor Ferdinand Piech şi Martin Wintercorn.

Odată cu intrarea brandului Porsche sub pălăria cu boruri largi a grupului Volkswagen şi cu semnarea parteneriatului cu Suzuki, grupul VW s-a plasat în poziţia din care poate emite pretenţii la supremaţia mondială. După primele şase luni din acest an, diferenţa între prima poziţie a clasamentului, ocupată de Toyota, şi locul trei, pe care se află Volkswagen, s-a diminuat la mai puţin de 300.000 de unităţi. Dacă luăm în calcul şi scăderile de circa 25% a vânzărilor grupului japonez şi de 22% a gigantului american General Motors, prin comparaţie cu un recul de numai 5% al celor de la VW, este tot mai clar că europenii se află pe un trend favorabil în cursa cu ceilalţi doi competitori. De altfel, simpla adăugare a vânzărilor Suzuki la cele ale VW poziţionează alianţa pe primul loc în topul vânzărilor mondiale, cu un total de  4,42 milioane de unităţi. Deocamdată, Suzuki nu poate fi considerat al doisprezecelea brand Volkswagen, dat fiind faptul că germanii deţin numai o cincime din compania japoneză; însă majorarea numărului de acţiuni pare a fi o evoluţie firească a afacerii, în ciuda declaraţiilor liderilor celor două grupuri. „Nu vreau să fiu greşit înţeles: Suzuki nu va deveni al doisprezecelea brand al VW. Nu vreau ca alţii să îmi spună ce să fac“, a declarat Osamu Suzuki, CEO al grupului nipon.

Analiştii prevestesc o alianţă profitabilă

191-44756-14_vwpolosedanpassenger_side_52.jpgÎn privinţa viitorului celor două mari grupuri auto, Tim Urquhart de la IHS Global Insight, este de părere că alianţa „este o veste bună. VW avea o prezenţă ceva mai slabă în India, Japonia şi Asia de Sud-Est, iar Suzuki este partenerul ideal pentru a suplini aceste pieţe. Suzuki, în schimb, nu avea suficiente fonduri pentru a susţine dezvoltarea de noi tehnologii, iar aici germanii pot da o mână de ajutor“. Potrivit lui Tim Schuldt de la Equinet „avantajul constă în faptul că cele două grupuri au portofolii complemetare de modele şi pieţe“.

Analiza celor de la IHS Global Insight se bazează pe faptul că cifrele totale de vânzări pentru 2009 vor poziţiona VW peste GM, chiar şi fără ajutorul Suzuki, iar distanţa faţă de Toyota se va reduce semnificativ. Analiştii se declară sceptici, însă, când vine vorba de fotoliul de lider al pieţei pentru următorii ani, convinşi fiind că Toyota va reacţiona rapid în statele BRIC (Brazilia, Rusia, India şi China). Raţionamentul lor are însă şi o parte slabă: nu ia în calcul asaltul VW asupra pieţei nord-americane. De asemenea, dominaţia germanilor pe piaţa europeană devine pe zi ce trece tot mai puternică. În Europa, în timp ce vânzarea mărcilor VW a crescut cu 0,6% în primele 11 luni din 2009, până la 2,8 milioane de unităţi, Toyota a pierdut 5,8%, până la puţin peste 720.000 de autoturisme vândute.

Criza poate schimba liderul pieţei auto

191-44755-14_grafic_52.jpgÎn timp ce Toyota şi GM au înregistrat scăderi ale vânzărilor cu peste 20% în prima jumătate a lui 2009, Volkswagen, fără Porsche şi Suzuki, are un recul de numai 5%, iar viitorul sună bine la Wolfsburg.

Până în 2018, vrem să facem din grupul Volkswagen cel mai puternic producător mon­dial. Dacă se va în­tâm­pla mai devreme, vom fi cu atât mai fericiţi.
Martin Winterkorn, preşedinte CA, Volkswagen

Tot mai multe alianţe transcontinentale

Renault-Nissan este una dintre cele mai importante coaliţii Vest-Est, beneficiile acesteia pentru ambii constructori fiind arhicunoscute. Fondată în 1999, Alianţa Renault-Nissan este un pionier al propulsiei electrice, iar schimbul de tehnologie a redus mult costurile de cercetare.

Hummer-Tenzhong Micuţul producător Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery a cumpărat, în această toamnă, marca Hummer, deţinută de GM, tranzacţie care urmează să fie finalizată în 2010.

PSA-Mitsubishi În decembrie, grupul PSA Peugeot-Citroën a anunţat că se află în discuţii pentru preluarea unei participaţii de 30%-50% din acţiunile producătorului auto japonez, însă lipsa lichidităţilor reduce din şansele finalizării acestei afaceri.

Fiat-Chrysler Grupul italian a obţinut o participaţie de 20% la Chrysler, în schimbul unei tehnologii mai avansate, care să permită producătorului auto american să res­pecte standardele introduse în SUA pri­vind reducerea consumului de carburanţi.