Plățile contactless la POS sunt un succes, rata de adopție este mare, consumatorii au îmbrățișat, intuitiv, valoarea soluției: ușor de folosit, rapid, comod. Piața este pregătită pentru pasul următor adică utilizarea mobilului ca instrument de plată contactless la POS deoarece combină două elemente familiare: mobilul și plata contactless. Aceasta este părerea unanimă a responsabililor de digital banking din băncile româneşti, dar şi a lui Cosmin Vladimirescu, general manager, Mastercard România.

Capital: Există soluții de plată cu telefonul mobil în România?
Cosmin Vladimirescu: Românii sunt lideri regionali în ceea ce privește numărul de persoane care dețin mai mult de un smartphone și îl utilizează timp de minimum 4 ore pe zi, potrivit studiului Mastercard „Impactul inovației“. Mai mult, 7 din 10 români au indicat smartphone-ul drept instrument de plată preferat, după cardul bancar. Concret, dintre cele 23 de țări analizate în cadrul studiului, România, alături de Bulgaria, au arătat cel mai mare potențial de dezvoltare al segmentului de plăți mobile. 

Capital: Ce soluții de plată oferă Mastercard?
C.V
: Unul dintre obiectivele constante ale Mastercard în România este să susțină dezvoltarea pieței cardurilor pe mai multe paliere, iar soluțiile de plată prin intermediul telefonului mobil este unul dintre ele. Am lansat o serie de soluții de plată cu ajutorul smartphone-ului, printre care Pago, o premieră pe piața din România, în condițiile în care este singura aplicație prin care poate fi efectuată plata tuturor facturilor lunare, cu orice tip de card bancar, dintr-un singur cont, și Volt,prima aplicație de transfer de bani în sistem Peer-2-Peer din România, care, pentru cardurile Mastercard, permite transferul instant. Soluția pentru plăți digitale, Masterpass, este deja acceptată în peste 35 de piețe la nivel global. Pe plan local, am înregistrat o dezvoltare accelerată, în special în construirea rețelei de acceptare. Avem parteneri precum eMAG, Orange sau RCS & RDS, cât și procesatori precum PayU, EuPlătesc sau Romcard. Tot în 2018, vom lansa un portofel digital, Masterpass Wallet, care să îi poată ajuta pe consumatori să controleze modul în care își utilizează cardul, să își seteze alerte pentru tranzacționare, să deschidă sau să închidă anumite categorii de comercianți sau să blocheze anumite țări de la tranzacționare, să poată transfera bani sau să poată plăti facturi programate. Suntem deja în stadiul de implementare cu Masterpass Wallet.

 

Capital: Există soluţii de plată pe care nu le-aţi lansat încă în România ?
C.V:
Există două soluții introduse în piață, dar care nu sunt implementate încă: Mobeewave și Mastercard QR. Mobeewave este o aplicație care transformă telefonul mobil într-un terminal de plată contactless. Orice smartphone cu un sistem de operare Android (în cazul Apple, NFC-ul este blocat pe Apple Pay) pe care este instalat Mobeewave poate deveni un terminal de plată, dacă are funcția NFC pornită și dacă are încorporat în sistemul de operare un soft numit Secure Element.Telefonul trebuie să fie și certificat, adică înregistrat la o bancă. Masterpass QR înseamnă, în esență, eradicarea infrastructurii de acceptare clasică: nu mai ai nevoie de la comerciant decât de un sticker cu un cod QR și de o aplicație pe telefonul mobil, un fel de wallet pe care ai instalat un card. 

Capital: Cum vedeţi evoluţia plăţilor în viitor?
C.V:
Tehnologia va continua să ne schimbe radical viața, mai ales în contextul Internet of Thing.  Până în anul 2021,  15 miliarde de dispozitive electronice vor fi conectate, potrivit World Payments Report. Tot până în 2021, consumatorii vor interacționa în principal prin intermediul asistenților vocali. Potrivit unui studiu realizat de  Mastercard în colaborare cu Universitatea Oxford, marea majoritate a consumatorilor la nivel global, 93%, preferă autentificarea biometrică în locul celei printr-o parolă atunci când accesează servicii financiare de pe dispozitive mobile. Începând cu luna aprilie a anului 2019, utilizatorii de carduri Mastercard vor putea folosi tehnologia biometrică, precum amprenta digitală sau recunoașterea facială, ca metodă de identificare atunci când fac cumpărături. 

Capital: Când credeți că vor fi la ordinea zilei plățile cu smartphone-ul în țara noastră?
C.V:
Analizând piața și pre­fe­rin­țele utilizatorilor de smartphone-uri din România, premisele sunt unele foarte bune. Românii au cel mai mare potențial de dezvoltare a segmentului de plăți mobile. Am afirmat adesea că potențialul pieței locale este unul deosebit, astfel că nu suntem surprinși să descoperim că România este lidera detașată a regiunii. Concluzionând, nu cred că este foarte departe acea zi în care plata cu telefonul mobil în România se va transforma într-un gest normal, la ordinea zilei.

 

Capital: Câți deținători de carduri sunt în țara noastră şi câte sunt contactless?
C.V
: România a ajuns, în prezent, la peste 16,3 milioane de carduri, potrivit ultimelor date publicate de BNR, cele pe trimestrul al treilea din 2017. Numai că, așa cum știm deja, Banca Centrală nu ia în calcul și tichetele de masă electronice, astfel că numărul total al cardurilor și, implicit, al celor active, tichetele de masă electronice pot fi folosite doar pentru plăți la comercianți, este mult mai mare decât cel raportat de BNR.  Revenind la cardurile contactless, Mastercard numără cele mai multe carduri contactless. Ponderea acestora în numărul total carduri este de 60%. Practic, 6 din 10 carduri Mastercard sunt contactless. Numărul cardurilor contactless a crescut în trimestrul 3 din 2017 față de aceeași perioadă a anului trecut cu 72%. Cum băncile din România sunt într-un proces de migrare, de înlocuire a cardurilor standard, non-contactless, cu cele contactless ne așteptăm ca ponderea lor să crească substanțial și în acest an.

Acest articol a fost publicat în numărul 7 al revistei Capital, diponibil la chioşcuri în săptămâna 19-25 februarie 2018