Ministerul Transporturilor și compania CFR SA au deblocat proiectele privind reabilitarea Coridorului IV feroviar, Simeria-Arad, licitații în valoare de circa 1,8 miliarde de euro. Zilele trecute, compania naţională de căi ferate CFR SA anunța semnarea contractelor pentru modernizarea tronsoanelor de cale ferată între Simeria și Arad, proiecte demarate încă din anul 2013. Mai exact, oficialii CFR SA şi asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL au semnat 2 contracte în valoare de 3,45 miliarde lei, fără TVA, pentru reabilitarea secţiunilor feroviare km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y) (2b). Aceste două secțiuni sunt situate pe Axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul IV Pan-European) Nürnberg-Praga-Viena-Budapesta-Curtici-Simeria-Braşov-Bucureşti-Constanţa. Finanţarea pentru lucrările de reabilitare și modernizare a căii ferate aflată pe Coridorul IV feroviar este asigurată din fonduri nerambursabile şi de la bugetul de stat.

„După doi ani și o zi de la depunerea ofertelor s-au semnat contractele pentru reabilitarea secţiunilor feroviare km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y) (2b). Lucrările încep imediat după ce primim ordinul, am întârziat doi ani“, ne-au declarat reprezentanții asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL.

60 de kilometri de cale ferată pe traseul nou între Simeria și Arad

Lucrările implică, în principal, reabilitarea a circa 78 km de infrastructură şi suprastructură feroviară pentru circulația trenurilor de călători cu viteza maximă de 160 km/h, lucrări de terasamente şi consolidări pe întreaga distanţă, construirea/modernizarea a 28 poduri (dintre care 2 peste râul Mureș) şi a 64 de podeţe, construirea unui tunel de 603 m lungime și lucrări civile în 11 staţii de cale ferată (inclusiv halte şi puncte de oprire). Totodată constructorii execută lucrări de electrificare şi energoalimentare, precum şi lucrări de implementare a sistemului de siguranţă a traficului ERTMS (ETCS nivel 2 + GSMR).

Directorul general al CFR SA, Marius Chiper, după semnarea contractelor, a precizat că cele două proiecte implică construcția unor poduri noi și tuneluri. „Sunt 60 de kilometri de cale ferată pe traseul nou, un proiect foarte mare care va asigura absorbţia fondurilor europene în proporţie de 50% din planul nostru pe exerciţiul 2014-2020. Urmează alte două contracte importante de aceeaşi anvergură, tronsoanele 2c şi 3 între Ilteu – Gurasada şi Gurasada – Simeria. Unele sunt la faza de contestaţie şi estimăm că până la finele anului, se va da un verdict şi vom putea semna contractele“, a declarat directorul general al CFR SA, Marius Chiper.

 

13 poduri noi și două tuneluri în lungime totală de 1.250 metri

Odată cu semnarea contractelor pentru noile tronsoane de cale ferată și eliberarea ordinelor de începere a lucrărilor, asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL are termen 36 de luni pentru finalizarea lucrărilor de modernizare a celor aproximativ 78 km de cale ferată. „Toate aceste contracte și proceduri de licitație au fost contestate, însă instanța a confirmat și a menținut soluția dată de comisiile de evaluare“, a susținut Marius Chiper. Potrivit CFR SA, subtronsonul km 614 – Cap Y Bârzava (2a), este situat pe Axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul IV Pan-European) Nürnberg-Praga-Viena-Budapesta-Curtici-Simeria-Braşov-Bucureşti-Constanţa. În cadrul acestui proiect se vor executa lucrări de terasamente şi consolidări pe 42,706 km, de construire a 13 poduri noi (dintre care 2 peste râul Mureș), modernizarea a 39 de podeţe, lucrări civile în 5 staţii de cale ferată (inclusiv halte comerciale şi puncte de oprire), lucrări de electrificare şi energoalimentare, precum şi lucrări de implementare a sistemului de siguranţă a traficului ERTMS (ETCS nivel 2 + GSMR), pe toată distanţa subtronsonului.

Subtronsonul Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y) (2b), parte integrantă a tronsonului km 614 – Gurasada, are o lungime de circa 36,3 km. În cadrul acestui proiect se vor executa lucrări de terasamente şi consolidări pe 36,123 km, construirea a 17 poduri, modernizarea a 5 podeţe, un tunel (650 m), șapte pasaje superioare/inferioare.

Trenurile ar putea circula cu peste 120 km/h între Simeria și Sighișoara

Anul 2017 înseamnă şi finalizarea lucrărilor pentru reabilitatea şi modernizarea a circa 100 km de cale ferată între Sighişoara şi Simeria. La jumătatea lunii mai, Marius Chiper, directorul general al CFR SA, a dat ultimatum constructorilor de pe cele cinci subtronsoane de cale ferată între Simeria și Sighișoara. Acesta a efectuat o vizită inopinată pe șantierele căii ferate de pe Coridorul IV. Porțiuni din secțiunea de cale ferată Simeria – Sighişoara, în lungime totală de aproximativ 174 km, sunt în construcție încă din anul 2012, stadiul lucrărilor de reabilitare fiind între 70% şi 96,7%. „Pe acest tronson avem în execuţie reabilitarea a aproximativ 174 km de cale ferată dublă, modernizarea a 15 staţii de cale ferată şi a 19 puncte de oprire, peste 240 poduri/podeţe/tuneluri feroviare, 92 de peroane şi copertine şi 4 substaţii de tracţiune. Vorbim deci despre un important şi complex program de dezvoltare a infrastructurii feroviare, iar gradul de mobilizare pe teren este nesatisfăcător. Compania a luat măsuri concrete pentru asigurarea graficului de plăţi şi pentru deblocarea acelor puncte critice, care au apărut pe parcursul execuției, iar din acest moment, constructorii au la dispoziţie 30 de zile să-şi reorganizeze activitatea şi să asigure un front normal de lucru“, preciza Marius Chiper.

 

În perioada decembrie 2011-decembrie 2013, compania CFR SA a semnat cele cinci contracte pentru reabilitarea și modenizarea subtronsoanelor aflate între Sighișoara și Simeria.
Primul contract semnat de CFR SA în 12 decembrie 2011 cu Impresa Pizzarotti, pentru modernizarea subtronsonului de cale ferată Vințu de Jos-Coșlariu, se află într-un stadiu fizic de aproximativ 80%. CFR SA a semnat al doilea contract în februarie 2012, asocierea FCC Construcction și Azvi a câștigat contractul pentru modernizarea lotului Ațel Sighișoara. În prezent, lucrările de modenizare pentru acest lot sunt finalizate în proporție de 80%.

În aprilie 2012, CFR SA a semnat contractul pentru lotul Micăsasa – Coșlariu cu asocierea Aktor-Arcada Company, lucrare finalizată în proporție de circa 96%.

În urmă cu cinci ani, CFR SA a semnat contractul pentru execuția lucrărilor de modernizare a lotului Ațel – Micăsasa cu asocierea FCC Construcction-Alpine-Straco-Azvi. În prezent, lucrările pentru modernizarea căii ferate între Ațel – Micăsasa sunt finalizate în proporție de 75%.

Contractul pentru modernizarea ultimului lot, Simeria – Vințu de Jos, a fost parafat în decembrie 2013 cu asocierea Swietelsky-Strabag-Alstom-Arcada-Euro Construct-Transferoviar Grup. Lucrările de modernizare a celor aproximativ 44 km de cale ferată, între Simeria și Vințu de Jos, sunt realizate în proporție de circa 72%.