Există anumite sincope în aplicarea PNRR, susține eurodeputatul PSD Victor Negrescu pentru RFI. El a aminitit despre restanțele României legate de a doua tranșă din Planul Național de Redresare și Reziliență.

Riscul este să încasăm sau să nu încasăm banii mai devreme sau mai târziu

„Există o întârziere în ceea ce înseamnă cererea de plată doi. Practic, această cerere de plată trebuia să fie depusă undeva în luna septembrie a anului trecut. Ulterior, a fost decalată această perioadă de depunere până în luna decembrie, însă în continuare există anumite lucruri care trebuie să fie corectate în măsurile adoptate de către Guvernul României și în această logică, ministerul coordonator, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, trebuie să depună eforturi suplimentare, pentru a completa practic toate acele elemente subliniate de Comisia Europeană. Vorbim de o tranșă în valoare de aproximativ trei miliarde de euro.”, a relevat eurodeputatul social-democrat.

Acesta explică, în continuare, că fără acordul CE, nu putem încasa respectiva sumă de bani, însă trebuie să spun că acele solicitări venite din partea CE, cel puțin pentru tranșa a doua, pot fi îndeplinite, înțeleg că instituțiile de resort deja au trimis completările solicitate de către Comisia Europeană și urmează ca în cel mai scurt timp cu putință, să primim un aviz, sperăm noi, pozitiv.

„Practic, riscul este să încasăm sau să nu încasăm banii mai devreme sau mai târziu. Astăzi avem o întârziere, însă cel puțin privind această tranșă, cred că la finalul zilei, elementele vor fi realizate așa cum a cerut Executivul european.”, susține eurodeputatul PSD Victor Negrescu.

Eurodeputatul susține că există anumite sincope

De asemenea, europarlamentarul a declarat că „sunt mai multe lucruri care trebuiesc corectate, pentru a ameliora procesul de implementare a PNRR”.

„Pe de o parte, vorbim aici de coordonare, modul în care instituțiile de resort lucrează împreună cu ministerul coordonator, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și cât de mult se implică MIPE în acest proces de dialog cu Comisia Europeană, pentru că doar o instituție în România, conform legislației în vigoare, se ocupă de acest dialog cu Executivul european. Ministerele de resort elaborează legislația, îndeplinesc reformele, implementează proiectele, le comunică MIPE și MIPE mai departe are un dialog direct cu CE.

Aici par să existe anumite sincope, pentru că iată, avem legi care au fost adoptate și care ulterior sunt scoase în evidență, CE vine cu amendamente la respectivele legi, ceea ce de principiu, nu ar trebui să se întâmple, în mod normal ar trebui să fie o consultare prealabilă, însă trebuie să recunoaștem că volumul reformelor și jaloanelor este unul foarte mare.

PNRR-ul României are mult mai multe ținte, obiective, reforme, decât alte planuri adoptate de alte state membre, în unele cazuri vorbim de trei sau chiar patru ori mai multe reforme decât alte planuri, pentru că în momentul în care acest plan a fost elaborat, Guvernul respectiv s-a angajat la multe obiective, unele nefiind solicitate de CE, dar așa s-a dorit la momentul respectiv.”, susține Victor Negrescu.