Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Actualitate

Veste ȘOC pentru cei care au mașini SECOND HAND! Au anunțat ACUM ce se întâmplă

Autor: | | 6 Comentarii | 125726 Vizualizari

Marea majoritate a acestor autoturisme nu sunt echipate cu DPF standard şi, prin urmare, emit particule fine periculoase, conform unui studiu publicat astăzi.

România a importat aproximativ 520.000 de autoturisme second hand, în 2017, din care peste 70% sunt cu motorizare diesel poluantă, în timp ce vârsta medie a acestora a crescut la 11,5 ani, de la aproximativ 9 ani, în perioada 2015 - 2016, reiese dintr-o analiză de specialitate realizată de Federaţia Europeană pentru Transport şi Mediu (T&E) şi Asociaţia 2Celsius.

"Nivelul poluării aerului în România e unul dintre cele mai grave din Europa. El cauzează anual peste 22.500 de decese premature, dintre care aproape 1.900 sunt direct imputabile emisiilor de NO210. Comisia Europeană dă în judecată România la Curtea Europeană de Justiţie pentru că nu a reuşit să atingă limitele de emisii pentru 2010 la particulele cancerigene din aglomeraţia Bucureştiului. Exportul de vehicule foarte poluante către România este inacceptabil, având în vedere că nivelul poluării aerului este deja foarte ridicat", notează realizatorii studiului.

Potrivit sursei citate, cota de peste 70% autoturisme rulate diesel importate în România depăşeşte procentul din ţări precum Bulgaria (cu o pondere de o treime în total vânzări autoturisme second hand) şi Polonia (40%).

De asemenea, mai mult de 80% dintre diesel-uri au fost produse înainte de anul 2011, adică înainte de intrarea în vigoare a standardelor Euro 5 pentru toate autoturismele şi care necesitau filtre de particule diesel (DPF).

"Asta înseamnă că marea majoritate a acestor autoturisme importate nu sunt echipate cu DPF standard şi, prin urmare, emit particule fine periculoase", care duc la cancer, se arată în studiu, iar "particulele fine sunt deja o problemă serioasă în România".

În ceea ce priveşte dioxidul de azot toxic (NO2), raportul de specialitate arată că, în plin scandal Dieselgate, maşinile dotate cu astfel de motoare şi importate în România anul trecut emit, în medie, de peste 12,5 ori actuala limită a NOx Euro 6 sau, în cifre absolute, 1.014 mg/km în loc de 80 mg/km, valoare necesară pentru autoturismele aflate în vânzare astăzi.

"Un motor diesel mediu importat în România anul trecut ar emite aproximativ 7,4 kg de NOx toxic într-un an (pe baza kilometrajului anual românesc de aproximativ 7.300 km)", se precizează în document.

 

Datele centralizate relevă faptul că majoritatea maşinilor a provenit din Germania (78%), restul fiind din Italia (10%), Austria (4%), Olanda şi Belgia (3% fiecare).

"În urma alegerilor parlamentare din 2016, taxa asupra autoturismelor (timbrul de mediu) a fost eliminată la 1 februarie 2017. Decizia a venit după ani de litigii cu Comisia Europeană privind proiectarea taxei şi comparabilitatea acesteia cu legislaţia UE. De atunci, nu s-a aplicat nicio taxă dedicată momentelor când autovehiculele sunt înregistrate sau importate. Este foarte posibil ca aceasta să fi contribuit în mod semnificativ la creşterea importurilor de autovehicule de ocazie din Europa de Vest. Într-adevăr, numărul de automobile diesel importate în România aproape s-a triplat între 2015 şi 2017, de la 137.000 la 370.000. Ponderea autoturismelor diesel a crescut de la 55% din autoturismele importate în 2015, la 71% în 2017. Majoritatea maşinilor diesel importate sunt Euro 3 (maşini produse între 2000 şi 2005), reprezentând aproximativ 40% din importurile de vehicule pe motorină din ultimii trei ani", notează sursa citată.

De asemenea, anul 2017 a înregistrat o tendinţă spre importul automobilelor diesel mai vechi, în comparaţie cu 2015 şi 2016. Vârsta medie a automobilelor diesel importate în anul 2017 a fost de 11,5 ani, în timp ce, în perioada 2015 - 2016 aceasta era de aproximativ nouă ani. În plus, importurile de diesel-uri cu Euro 3 au crescut de la 36%, în 2015, până la 42%, doi ani mai târziu, în timp ce importurile de autovehicule diesel Euro 5 au scăzut (de la 23% în 2015 la 15% în 2017, după un vârf de 28%, în 2016).

Statisticile arată că importurile de autoturisme diesel Euro 4 au rămas constante (28-30%), dar, pe de altă parte, importurile de autovehicule vechi Euro 2 cu motor diesel cresc, respectiv la 10% în 2017, după 7% în 2016.

"Aceste tendinţe sunt deranjante: România importă o cotă mare de maşini diesel murdare care, în medie, sunt chiar mai poluante şi mai vechi decât vehiculele aduse în Polonia şi Bulgaria. În acelaşi timp, este important să subliniem faptul că importul de vehicule noi diesel nu este o soluţie ca atare, deoarece emisiile de NOx în lumea reală de la autoturismele Euro 3 la Euro 5 au rămas mai mult sau mai puţin la fel (la aproximativ 1.000 mg/km)", se explică în analiză.

 

De altfel, T&E a modelat şi modul în care se aşteaptă ca emisiile NOx medii să evolueze până în 2040, ţinând seama de vârsta actuală a vehiculelor din România şi de noile reglementări Euro 6d-temp şi Euro 6d, conform cărora emisiile de NOx în viaţa reală sunt mai scăzute. Astfel, tendinţa subliniază faptul că emisiile medii de NOx ale autoturismelor diesel importate din România vor continua să emită niveluri periculoase de NOx pentru încă 15 ani şi nu ar atinge limita de reglementare pe şosea de 120 mg/km decât spre sfârşitul anilor 2030.

Reprezentanţii Federaţiei Europene pentru Transport şi Mediu (T&E) sunt de părere, citând noi analize juridice, că statele membre pot lua măsuri pentru a restrânge afluxul de autovehicule diesel.

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.