Cutite, bureti, creme de pantofi, produse cosmetice, articole de imbracaminte, CD-uri, iti sunt bagate sub nas, acasa sau la serviciu, de catre comercianti voiajori. Contra unui comision, acestia plaseaza marfa diversilor producatori, unii chiar nume cunoscute in sistemul vanzarilor directe (Oriflame, Avon, Amway, Zepter). Reprezentantii firmelor de profil sustin ca distribuitori ai produselor lor nu pot fi decat persoane juridice sau liber-profesionisti cu autorizatie. Restul nu sunt decat clienti, care au privilegiul de a cumpara obiecte de la distribuitori sau de la firma producatoare, contra unei taxe (variabila – 50.000 lei la Oriflame, circa 800.000 lei la Amway), dar numai pentru consumul propriu. „Daca acestia incep, la randul lor, sa vanda produse altor persoane, contra unui comision, e treaba Fiscului, nu a noastra”, precizeaza Simona Goncea-Botorog, director la Amway Romania.
Evazionistii ocolesc
cu abilitate fiscul
Fiscul nu are nici o sansa sa ii sanctioneze pe evazionisti, intrucat le e aproape imposibil sa ii prinda in flagrant. Politica vanzarilor directe se bazeaza pe relatia vanzator-client, acesta din urma fiind de obicei coleg, prieten, ruda sau macar cunostinta cu primul. In cazul marcilor cunoscute, vanzarea ilicita se face sub masca consumului personal.
Iulica Dragusin, director de retea la Oriflame, sustine ca au drept de comercializare numai distribuitorii, nu si cei care cumpara pentru consum personal (asa-numitii clienti). Intrebat ce acte trebuie sa prezinti pentru a deveni distribuitor, dl Dragusin enumera: „certificatul de nastere, buletinul de identitate si, eventual, certificatul de casatorie”. Nimic despre actul de inregistrare al firmei, avize de functionare sau alte documente specifice persoanei juridice. La fel se procedeaza la Avon Cosmetics. Pana acum cateva luni, nu se verificau datele din buletin. Dorind sa racoleze cat mai multi distribuitori, compania accepta persoane pe baza unui nume si a unui numar de telefon. Acestia faceau comenzi de milioane de lei, dar nu le mai plateau. „A trebuit sa apelam la o firma specializata, pentru a recupera macar o parte din cele cateva sute de milioane pierdute”, explica Oana Deleanu, coordonator de zona la Avon Cosmetics.
La pomul laudat
sa nu te duci cu sacul
Produsele distribuite in afara spatiilor comerciale scapa si de sub controlul Oficiului pentru Protectia Consumatorului (OPC), marfa nefiind expusa la vanzare. Chiar firme cunoscute in vanzari directe gafeaza. Desi legislatia romana impune ca etichetele sa fie in limba romana, se respecta acest lucru doar pentru produsele existente la sediul firmei producatoare, pentru a avea astfel justificare in fata inspectorilor veniti in control. In ciuda multor reclamatii cu privire la lipsa etichetelor in limba romana, OPC a gasit la sediul firmei Oriflame numai produse corect etichetate. Luati la intrebari de catre inspectori, reprezentantii firmei au recunoscut ca exista multi falsi distribuitori, care vand produse la negru. Fotografiile alaturate sunt un argument in plus ca s-a pierdut controlul asupra marfurilor care au invadat piata. Unii distribuitori recunosc ca produsele nu au eticheta in limba romana. „Exista catalogul Oriflame, care prezinta produsul”, se eschiveaza ei. Dar catalogul nu este tot una cu eticheta, pentru ca nu contine nici un fel de informatii despre ingredientele produsului si nici nu specifica termenul de garantie, astfel incat justificarea nu sta in picioare. De altfel, realizarea de etichete noi, pe langa cele cu care pleaca marfa de la producator, ar presupune costuri suplimentare pentru firma, care, fireste, nu sunt dorite.
Sub presiunea consumatorilor, OPC si Ministerul Sanatatii au promovat un proiect de lege a produselor cosmetice, recent adoptat de Senat. Distribuitorii nu vor mai putea vinde nici un produs fara termen de garantie, fara eticheta in limba romana si fara aviz de la Ministerul Sanatatii, decat asumandu-si riscul unei amenzi intre 5 si 30 de milioane lei. Pe eticheta trebuie mentionate, cu caractere care nu se sterg usor, adresa producatorului, tara de origine, continutul nominal, termenul de valabilitate, instructiuni de conservare, utilizare si indepartare, numarul lotului de fabricatie, categoria de produs cosmetic, lista de ingrediente, se mai arata in proiectul de lege.
Consumatorii vor fi pacaliti si de acum incolo
Recent aparuta, Ordonanta nr. 106/1999 privind contractele incheiate in afara spatiilor comerciale da consumatorilor drepturi in plus, dar numai in baza unui contract in valoare de peste 500.000 lei, incheiat cu furnizorul produsului. Consumatorul poate rezilia unilateral contractul, in termen de sapte zile, fara invocarea unui motiv anume. Singura obligatie pe care o are consumatorul este de a restitui produsul. La randul sau, vanzatorul este obligat sa-i returneze banii. Daca nu respecta aceasta prevedere, acesta din urma poate fi amendat cu sume cuprinse intre 2 si 10 milioane lei. „Nu s-a intamplat ca un client sa fie nemultumit de ceea ce a cumparat, deci sa existe un motiv pentru rezilierea contractului”, precizeaza Eduard Ghindoc, reprezentant al serviciului comercial, firma Zepter. Totusi, in controalele sale, OPC a constatat altceva. „Au existat multe plangeri la adresa firmei Zepter, care obisnuia sa incheie contracte in cadrul prezentarilor facute acasa la diverse persoane. Consumatorul nu avea posibilitatea de a studia in detaliu contractul, prin care uneori se obliga sa cumpere produse de sute de marci germane sau chiar zeci de milioane de lei. Semna, uneori sub influenta atmosferei de petrecere si dupa ce bause ceva”, declara Ion Stefan-cel-Mare, inspector OPC.
Un contract ar putea demasca falsii distribuitori. Totusi, Ordonanta nr. 106/1999 nu are putere asupra vanzarilor de 100.000-200.000 lei, care fac grosul castigurilor vanzatorilor neautorizati. Acestia continua sa fenteze Fiscul, cel putin pana la intrarea in vigoare a impozitului pe venitul global. Dar dificultatile prefigurate inca de pe acum cu privire la aplicarea impozitarii globale dau miilor de evazionisti un motiv in plus de liniste; micile lor afaceri au toate sansele sa prospere.