Meseriile care îţi pot aduce într-un an casă şi maşină îi tentează pe mulţi români. Aceştia trebuie să înţeleagă, însă, că veniturile depind foarte mult de clienţi.

Un broker bursier poate încasa de la client, pentru tranzacţiile standard, un comision de intermediere între 0,5% şi 2%, în funcţie de suma investită iniţial şi de rulaj. Pentru conturile de tip discreţionar, brokerul poate încasa, în plus faţă de comisionul pe tranzacţie, şi un comision de succes (de regulă, 25% din profit). Câştigul său net este de 75% din sumele încasate de la client, după scăderea cheltuielilor firmei de brokeraj. „Pe bursă, câştigul lunar poate fi, teoretic, nelimitat. Un agent poate câştiga de la câteva sute de lei, dacă este începător, până la câteva mii sau zeci de mii de lei, dacă are experienţă şi, mai ales, o clientelă numeroasă şi stabilă în timp“, spune Radu Popescu-Buzeu, şeful departamentului de analiză al KD Capital Management.

În asigurări, comisioanele variază în funcţie de tipul poliţelor vândute, dar şi de companii. În asigurările de viaţă, comisioanele agenţilor se situează între 10% şi chiar 50% din prima încasată în cel dintâi an de asigurare, cele mai multe fiind în jurul a 35%. „Acest nivel scade mai apoi la 2% din primă, după trei-patru ani scurşi din contractul de asigurare“, spune Dorel Lăcătuş, director de vânzări în asigurări. La poliţele non-viaţă, comisionul este între 10% şi 20%. În afară de comisioane, companiile le mai pot plăti agenţilor de încredere, pe o anumită perioadă, şi o sumă lunară fixă, între 100 şi 400 de euro. Totul depinde de volumul de vânzări, constanţa şi abilităţile agentului. Brokerii de asigurări lucrează în slujba clientului, în timp ce agenţii lucrează pentru asigurător. Un broker poate rămâne cu 5% din prima încasată, în cazul intermedierii unei poliţe CASCO, de exemplu. „Un om bun la vânzări nu dă randament la adevărata lui valoare decât dacă retribuţia sa este direct legată de volumul vânzărilor. Sistemul de comision este optim pentru aceştia“, spune Gheorghe Grad, directorul companiei de brokeraj SRBA.

Comisionul este principala sursă de venit şi în cazul agenţilor imobiliari. „Salariul fix variază între 150 şi 500 de euro pe lună, iar comisioanele între 12,5% şi 50% din suma netă încasată de agenţie, în funcţie de realizările fiecărui agent. În plus, toţi agenţii beneficiază de maşină de firmă, pe care o pot folosi şi în interes personal, şi li se decontează cheltuielile cu benzina şi factura de telefon“, explică Tănţica Lascu, director Rond Real Estate. Însă, nu oricine poate lucra în cadrul acestei firme, cerinţele minime la angajare fiind existenţa studiilor superioare, cunoaşterea a cel puţin unei limbi străine şi existenţa unor abilităţi de comunicare. Urmează un curs iniţial de o lună în interiorul companiei, apoi, după trei-patru luni de activitate, participarea la cursuri imobiliare, atestate de Ministerul Educaţiei.

O categorie aparte de agenţi imobiliari o reprezintă freelancerii. Aceştia muncesc pe cont propriu, oarecum la marginea legii, iar câştigurile sunt, de obicei, pe măsura riscurilor asumate. „Cea mai mare sumă obţinută a depăşit 100.000 de euro. Mi-am cumpărat un apartament cu acei bani“, povesteşte bucureşteanul Vlad B.

Dezavantajele suntpe măsura câştigului

Agenţii de vânzări sunt însă cea mai numeroasă şi cea mai variată categorie de salariaţi care se bazează pe comision. Există destule companii care preferă să nu încheie niciun contract de muncă cu agenţii de vânzări, astfel încât, în această situaţie, veniturile acestora se bazează pe propriile lor abilităţi, calitatea produselor sau a serviciilor oferite şi, nu în ultimul rând, pe noroc. De cealaltă parte se situează firmele importante, care oferă salarii fixe atractive, uneori de 500-1.000 de euro şi unde comisioanele îţi pot dubla câştigurile. Angajaţii specializaţi în vânzări de la Vodafone, de exemplu, primesc, la sfârşitul anului, în cazul în care şi-au atins targetul, şi un bonus ce poate ajunge până la 20% din salariul net anual.
Dezavantajele joburilor bazate pe comision sunt, în principal, incertitudinea şi, în multe cazuri, stresul, ambele generate de căştigurile variabile. Se adaugă şi dependenţa directă de clienţi. De altfel, creditele bancare pot fi accesate mai greu în cazul celor ce câştigă din comision. 

Norocul atârnă greu

Agenţii de vânzari. Majoritatea au salarii mici (400-700 RON) sau chiar nu primesc niciun fel de leafă fixă. În cazul lor, comisioanele sunt cele mai importante, iar acestea depind, până la urmă, de norocul fiecăruia. Avantajul meseriei – oricine poate fi angajat pe loc.

Banul la ban trage

Brokeri bursieri. Câştigul net al unui broker poate fi de 75% din comisionul încasat de la client, după scăderea costurilor societăţii de brokeraj. Comisionul încasat de la client poate fi între 0,8% şi 1,5% pe tranzacţie sau 25% din profit, în cazul conturilor discreţionare, în functie de rulaj şi suma investită.

Experţi în case şi terenuri

Agenţii imobiliari. Salariile fixe sunt ceva mai mari decât în cazul agenţilor de vânzări obişnuiţi, având în vedere că rata de succes este mai mică şi că o tranzacţie se poate întinde pe mai multe luni. În plus, o bună parte din activitate se desfăşoară la birou.

Plasamente pentru zile negre 

Brokeri şi agenţi de asigurări. Nivelul comisionului plătit de societăţile de brokeraj colaboratorilor persoane fizice este situat, de regulă, la circa 50% din totalul comisionului primit de către broker de la asigurător. Agenţii de asigurări pot primi 35% din prima încasată în primul an, în cazul asigurărilor de viaţă.