Conform datelor prezentate în cadrul Consiliului General al Municipiului București, Compania Municipală Parking nu a reușit să încaseze contravaloarea a aproape 3,9 milioane de note de constatare, totalizând peste 150 de milioane de euro.

Primăria pierde peste 150 de milioane de euro din amenzi neplătite

Lipsa acestor fonduri nu doar că reflectă un management defectuos, dar subminează și încrederea cetățenilor care plătesc corect parcarea. Mulți consilieri generali consideră că Primăria Capitalei și instituțiile asociate nu au făcut suficient pentru a opri acest fenomen.

„Contravenţia e ceva intuitu personae – trebuie să fie dată unei persoane. În cazul de faţă, ai o maşină. Mai mult, MAI refuză de 3 ani semnarea unui protocol cu PMB pentru comunicarea de informaţii, zicând că asta contravine unor legi. Aşadar, bucureştenii sunt văduviţi de 50 de milioane de euro.

An de an. Concurs de nesimţire din partea unui număr de 25-50 mii nesimţiţi care ştiu că nu ai ce să le faci, aşa că parchează fără să plătească, în mod repetat, combinat cu delăsarea autorităţilor, atât cele din administraţia PMB, cât şi de la MAI, care nu găsesc o soluţie. Aici suntem. Faliment plăcut!”, a scris consilierul general REPER Cătălin Teniţă pe Facebook.

Una dintre cele mai mari probleme este identificarea proprietarilor vehiculelor parcate neregulamentar. Reprezentanții Companiei Parking au declarat că nu au acces la baza de date a Ministerului Afacerilor Interne (MAI), din cauza refuzului instituției de a semna un protocol cu Primăria Capitalei.

Refuzul este justificat prin existența unor legi care împiedică partajarea acestor informații

În lipsa identificării utilizatorilor, notele de constatare nu pot fi transformate în titluri executorii și, astfel, nu pot fi urmate de măsuri legale pentru recuperarea banilor.

Primarul general interimar, Stelian Bujduveanu, a recunoscut existența problemelor și a inițiat discuții cu primarii de sector pentru a elabora o politică unitară de parcaj la nivelul întregului oraș. Acesta consideră că este nevoie de o abordare coerentă și calitativă a serviciului de parcare, care să elimine improvizațiile și lipsa de coordonare dintre sectoare.

„Mai puţin contează cine dă amendă sau cine încasează banii, ci ca acest serviciu să fie livrat calitativ. Să nu avem locuri de parcare amenajate pe străzi unde nu au voie să fie amenajate. Să nu avem un heirupism şi să punem ordine în parcările din Bucureşti.

Vă propun ca în perioada următoare să dezbatem real strategia de parcaj a Municipiului Bucureşti. Deja am înaintat discuţii cu primarii de sector. Ne vom întâlni cu toţii, să avem un grup de lucru format, cu câte un reprezentant de la fiecare sector”, a spus Stelian Bujduveanu.

Pe de altă parte, consilierii generali au atras atenția asupra riscului ca aceste creanțe să se prescrie în lipsa unui mecanism eficient de recuperare. Notele de constatare emise de Compania Parking nu sunt amenzi în sens legal, ci creanțe certe, lichide și exigibile. Totuși, ele nu au valoare de titlu executoriu decât dacă sunt obținute în instanță.

Pentru a opri cursul prescripției, este necesar ca debitorului să i se trimită o notificare, însă acest lucru este imposibil dacă nu se cunoaște identitatea acestuia.

parcare masini
SURSA FOTO: Inquam Photos, George Călin

Compania Parking a reușit să identifice utilizatorii și a obținut decizii favorabile în instanță

În unele cazuri, Compania Parking a reușit să identifice utilizatorii și a obținut decizii favorabile în instanță. Totuși, aceste acțiuni rămân punctuale și insuficiente în contextul unui fenomen extins și repetitiv.

Directorul companiei a propus modificarea contractului de mandat sau adoptarea unei hotărâri a Consiliului General pentru a permite transformarea notelor de constatare în sancțiuni cu valoare executorie.

Contabilul-șef al companiei a precizat că, din cauza incertitudinii privind proprietarii autoturismelor, notele de constatare nu pot fi considerate creanțe certe în toate cazurile. De aceea, compania a încercat în mai multe rânduri să obțină în instanță informații despre utilizatori, cu scopul de a trimite notificări legale pentru încasarea sumelor.

„Noi ne-am îndreptat în instanţă acolo unde cunoşteam utilizatorul maşinii. Ne-am îndreptat în repetate rânduri în instanţă, încercând să obţinem prin intermediul instanţei proprietarii autoturismelor, astfel încât aceste note să le putem trimite direct către dânşii.

Sunt variante pe care le-am încercat. Avem în instanţă câştigate procese cu privire la notele de constatare”, a explicat Gianina Damian, contabil şef al Companiei Parking.