Peste 500 km de piste pentru biciclete în București până în 2035

Toate bulevardele din București care vor fi refăcute vor avea și piste pentru biciclete. Așa a decis primăria, care vrea ca în următorii zece ani să construiască peste 500 de kilometri de piste pentru bicicliști. Acum există doar 56 de kilometri, iar majoritatea nu sunt omologate. Unele sunt chiar periculoase, pentru că nu oferă siguranță.

Un nou plan pentru București spune că până în 2035 vor fi făcuți 150 de kilometri de piste pe bulevardele mari și peste 400 de kilometri pe străduțele din oraș. Pistele vor fi peste tot, ca să lege zonele importante.

Unul dintre traseele propuse se numește „Drumul Taberei – Elisabeta” și va lega vestul orașului de centru. Va trece pe lângă Primăria Capitalei, Parcul Cișmigiu și Cotroceni și va străbate cartierul Drumul Taberei. Acest traseu va costa 3,5 milioane de euro.

Alt traseu, lung de peste 6 kilometri, va merge pe Splaiul Unirii și va lega Biblioteca Națională de Delta Văcărești. Acesta va costa 2,8 milioane de euro.

În total, toate pistele de biciclete vor costa peste 240 de milioane de euro, bani care vor veni din bugetele locale și fonduri europene.

Pistele de biciclete nu vor mai fi amenajate pe trotuare

Stelian Bujduveanu, primarul interimar al Capitalei, a spus că, de acum înainte, orice lucrare făcută pe bulevardele care au prevăzute piste de biciclete în masterplan nu va mai putea fi realizată fără aceste piste. El a adăugat că pistele nu vor mai putea fi amenajate pe trotuare, pentru că acolo pot fi periculoase atât pentru pietoni, cât și pentru bicicliști.

„De azi, Bucureștiul are pentru prima dată o strategie dedicată pistelor pentru biciclete! Consiliul General a aprobat astăzi Masterplanul Velo, documentul care pune bazele unei rețele moderne de infrastructură pentru bicicliști. Pistele vor asigura legătura între zonele rezidențiale și zonele principale de interes, precum locuri de muncă, de educație, zone comerciale sau instituții.

Până în 2035, vom avea: 150 km trasee principale, 415 km trasee secundare. Facilități esențiale: rastele, parcări, reglementări clare, trasee sigure și bine structurate.

Am introdus și o modificare importantă: toate investițiile vor trebui să țină cont obligatoriu de Masterplanul Velo, altfel nu vor primi autorizație.

Începând de astăzi nicio investiție pe bulevardele care au prinse în masterplanul velo piste pentru biciclete nu va mai putea fi realizată fără acele piste. Nu mai este voie să se realizeze aceste piste pe trotuare. Gândiți-vă că o pistă pe trotuar pune în pericol atât traficul pietonal cât și biciclistul”, a afirmat Bujduveanu.

Stelian Bujduveanu
Stelian Bujduveanu / SURSA FOTO: Inquam Photos, George Călin

Câteva detalii tehnice

Masterplanul Velo pentru București este primul document strategic de dezvoltare coerentă a unei rețele de piste pentru biciclete în toate cartierele Capitalei, până la limita cu județul Ilfov. Documentul a fost elaborat de o echipă de specialiști în mobilitate urbană, în colaborare cu Primăria Capitalei, în urma unei consultări ample desfășurate pe parcursul a peste 2 ani. Procesul a inclus sondaje de opinie, consultări publice și dialog cu primăriile de sector și comunitățile de bicicliști.

Masterplanul prevede o rețea principală de 150 km de piste velo, care traversează orașul pe bulevarde mari și leagă sectoare diferite, gândită ca infrastructură de transport, nu doar agrement. Acestor trasee li se adaugă o rețea secundară de peste 400 km, formată din piste în cartiere și zonele rezidențiale. Scopul este ca bicicleta să devină o opțiune reală și sigură de transport urban.

Pistele vor fi amenajate pe carosabil, nu pe trotuare, cu dimensiuni standardizate (1,25–1,50 m pentru sens unic; 2,50–3,00 m pentru bidirecționale) și spații de siguranță față de traficul auto. În zonele mai înguste, se vor regândi parcările, se pot elimina benzi auto sau se va restrânge profilul rutier pentru a face loc pistelor. Reconfigurările se vor face în funcție de lățimea drumului și fluxul de trafic, fără compromisuri în privința siguranței.

Proiectul va include puncte intermodale, cu parcări de biciclete în apropierea stațiilor de metrou, gări sau zone de birouri. Se are în vedere și un parteneriat cu Metrorex pentru acces cu bicicleta în subteran și posibilitatea parcării acesteia în incinta stațiilor.