Pfizer îşi majorează estimarea de profit pentru 2025, impulsionată de tăieri de costuri şi presiuni politice
Pfizer, unul dintre giganţii industriei farmaceutice globale, a anunţat marţi revizuirea în creştere a estimării de profit pentru 2025, pe fondul unui amplu program de reducere a costurilor şi a intensificării presiunilor politice venite direct de la fostul preşedinte Donald Trump, transmite Reuters.
Compania a raportat rezultate trimestriale peste aşteptările pieţei şi a confirmat că poartă discuţii directe cu administraţia Trump pentru găsirea unor soluţii care să răspundă cerinţei de reducere a preţurilor la medicamente. CEO-ul Albert Bourla a recunoscut presiunea fără precedent exercitată de Casa Albă: „Încercăm să găsim împreună soluţii care să facă medicamentele mai accesibile în SUA, dar care să menţină competitivitatea industriei faţă de China”.
Profit ajustat şi costuri mai mici
Acţiunile Pfizer (PFE) au urcat cu 3,7% marţi, atingând 24,37 dolari pe fondul anunţului privind noua estimare de câştig anual ajustat, între 2,90 şi 3,10 dolari pe acţiune, faţă de 2,80–3,00 dolari anterior. Estimarea cuprinde şi un cost unic de 20 de cenţi pe acţiune, generat de un acord de licenţiere cu firma chineză 3SBio pentru un tratament experimental oncologic.
Planul de reducere a cheltuielilor începe să dea rezultate: Pfizer anunţă că este în grafic pentru economii nete de 7,2 miliarde dolari până la finalul lui 2027, dintre care 4,5 miliarde vor fi atinse până la finalul anului viitor. „Pfizer se bazează pe managementul costurilor ca principal levier pentru a stimula performanţa viitoare,” punctează Daniel Barasa, manager de portofoliu la Gabelli Funds.

În paralel, dialogul cu oficialii americani, inclusiv cu Donald Trump, se intensifică. Administraţia solicită implementarea modelului „naţiunea cea mai favorizată” (MFN) pentru preţurile la medicamente şi ameninţă cu tarife de 15% la importurile din UE. Pfizer, care a primit deja o scrisoare oficială de la Trump pe 31 iulie, susţine că este pregătită să reacţioneze rapid: compania dispune de 10 unităţi de producţie în SUA şi ar putea reloca operaţiunile pentru a limita impactul tarifelor.
Rezultate solide, dar perspectivă prudentă
În trimestrul încheiat, Pfizer a raportat vânzări totale de 14,65 miliarde dolari – peste aşteptările analiştilor – şi un câştig ajustat de 78 de cenţi pe acţiune (faţă de estimările de 58 de cenţi). Cu toate acestea, managementul menţine o prognoză anuală prudentă, cu venituri estimate între 61 şi 64 miliarde dolari, subliniind incertitudinile persistente privind piaţa medicamentelor legate de COVID-19.
Chiar dacă tratamentele asociate COVID, precum Paxlovid (427 milioane dolari) şi vaccinul Comirnaty (381 milioane dolari), au depăşit previziunile, Pfizer rămâne precaută, în special pe fondul expirării viitoare a brevetelor unor produse-cheie, precum Eliquis, care a generat 2 miliarde dolari în trimestru, dar va intra sub incidenţa competiţiei generice din 2028.
Piaţa rămâne rezervată. „Nu este un semn bun când o companie taie costuri pentru că nu vede perspective de creştere,” avertizează David Wagner, manager de portofoliu la Aptus Capital Management. De la începutul anului, acţiunile Pfizer au pierdut peste 11%, comparativ cu o scădere de doar 1,7% a indicelui NYSE Arca Pharma.
În contextul marilor provocări economice, al presiunilor politice şi al schimbărilor structurale din industrie, Pfizer încearcă să-şi reconstruiască încrederea investitorilor şi să demonstreze că strategia de reducere a costurilor nu este doar un răspuns la o criză, ci o cale spre o performanţă sustenabilă.