Pune la punct ultimele detalii cu un client mai vechi și împărtășește câteva aspecte din activitatea sa zilnică. De la birou, evident. Pentru că nu trece zi care să nu îl găsească printre proprii angajați, negociind, calculând și oferind bonusuri pentru vacanțele cumpărate.

Sorin Stoica, președinte și coproprietar al agenției de turism Eturia, și-a făcut planuri mari pentru următorii cinci ani: vrea să ducă businessul la 10 milioane de euro, aproape dublu față de anul trecut. Și nu este o țintă aleasă la întâmplare: omul de afaceri a făcut calcule exacte, a analizat piața, a trecut-o prin filtrul unor „ochi exigenți“ și a tras linie.

Face acest lucru de opt ani și se poate spune că știe toate „suișurile și coborâșurile“ unei industrii care nu a ajuns încă la maturitate – cea a vacanțelor exotice. Și nici nu ar fi avut cum: puterea de cumpărare a românilor este mult sub media Europei de Vest. Chiar și așa, cei care vând vacanțe exotice s-au adaptat, și-au schimbat strategiile și au adus în piață oferte accesibile românilor cu venituri medii. „De ceva timp, dezvoltăm un concept «oferta zilei» bazat pe «deal-uri». Poate fi un deal (n.red. – înțelegere) la o companie aeriană combinat cu un deal la un hotel. De exemplu, putem oferi un weekend în Europa la 300 – 400 de euro de cuplu. Sau putem avea un deal pentru Brazilia cu 900 de euro. La acest tarif chiar vindem destul de des China“, detaliază Sorin Stoica.

Bineînțeles, trecând de la o extremă la alta, președintele Eturia spune că anul acesta a vândut Maldive cu 25.000 de euro unui cuplu, fiind, poate, una dintre cele mai scumpe vacanțe din 2015. Sau, continuă el, spre comparație, un circuit în Statele Unite ale Americii, care a combinat Coasta de Vest şi Coasta de Est, a fost vândut anul trecut unei familii cu doi copii pentru 31.000 euro. În acest preț au fost incluse zboruri de linie la clasa business, cu toate taxele și cazare la hoteluri de 5 stele. Și, pentru ca „extremul să devină și mai extrem“, Stoica își amintește de anii trecuți, când a vândut vacanțe de 70.000 – 80.000 de euro, cele mai multe unor români stabiliți în Marea Britanie. Cu o scurtă precizare: pentru că există cerere acolo, acesta ia în calcul să deschidă un birou în Londra, „poate chiar anul viitor“. La fel cum se întâmplă cu orice alt segment din turism, și publicul vacanțelor exotice este împărțit în funcție de veniturile clienților, așa cum a conturat tarifele președintele Eturia: de la câteva sute până la zeci de mii de euro.

 Între aceste tarife, există o medie de câteva mii de euro, grosul în vânzările oricărei agenții care vinde vacanțe exotice. „Media noastră este de 3.400 euro de persoană. Avem multe solicitări pentru Republica Dominicană, Maldive, Thailanda, dar și pentru India sau Maroc. Pentru India chiar promovăm un pachet care depășește puțin 1.000 de euro de persoană“, mai spune Sorin Stoica. Grosso modo, circuitele accesibile pentru români reprezintă 50% din businessul Eturia, în timp ce vacanțele de 10.000 de euro (pentru două persoane), înseamnă 25%.

Cerere în creștere pentru croaziere

Trecând de la particular la general, o parte importantă din categoria „vacanțe care depășesc 1.000 de euro“ este reprezentată de croaziere, despre care s-a crezut, ani de-a rândul, că sunt inaccesibile. Datele agențiilor de turism arată că, la ora actuală, costul mediu individual este de 1.200 – 1.500 de euro de persoană, iar cel al unei croaziere cu grup organizat ajunge și la 599 de euro de persoană.

„Interesul turiștilor pentru croaziere este din ce în ce mai mare datorită faptului că sunt vacanţe complexe, turiştii văd mai multe destinaţii în timpul sejurului, iar opţiunile pentru petrecerea timpului liber pe vas sunt nelimitate. La noi, numărul clienţilor care au optat pentru o vacanţă pe mare a crescut cu aproximativ 61% în prima parte a acestui an faţă de 2014“, spune și Cristina Basarab, brand manager Eximtur. Oricum ar fi, este clar că turiștii români sunt din ce în ce mai interesați de destinațiile exotice și, în unele cazuri, sunt dispuși să plătească zecii de mii de euro.