Consultanții Accace, unul dintre jucătorii din zona serviciilor de outsourcing și consultanță, spun că multe carnete nu sunt în prezent la Casa de Pensii pentru scanare, ci au fost returnate Inspectoratelor de Muncă din lipsa resurselor pentru a finaliza prelucrarea și scanarea datelor, așa cum prevede legea. Deși în prezent nu ar mai trebui să existe discuții privind prelucrarea, scanarea sau termenul de predare a carnetelor de muncă, iată că, la doi ani după desființarea oficială a acestora, consultanții atrag atenția că discuțiile continuă.
Povestea începe în 2005, când hotărârea nr. 1768 stabilește obligația preluării din carnetele de muncă a datelor referitoare la perioadele de stagiu de cotizare realizat în sistemul public de pensii anterior datei de 01.04.2001 și predarea lor către casele de pensii în vederea prelucrării. S-a estimat atunci o perioadă de doi ani necesară prelucrării datelor, timp în care Casele de Pensii urmau să colaboreze cu Institutul Național de Cercetare Științifică în Domeniul Muncii și Protecției Sociale. În 2008, când ar fi trebuit ca procesul de prelucrare să se apropie de final, autoritățile revin asupra hotărârii din 2005 printr-un nou act: hotărârea nr. 1.413 care prelungește termenul de prelucrare a datelor și adaugă procesul de scanare.
Un an mai târziu, se extinde din nou termenul final de  prelucrare a carnetelor cu încă un an, până la 30 septembrie 2010.
Această ultimă prelungire a fost însă de așteptat având în vedere că prin Ordonanța de urgență nr. 148/2008 care modifică legea nr. 53/2003 – Codul Muncii,  s-au stabilit următoarele:
·    Vechimea în muncă se dovedește cu înscrierile din carnetul de muncă doar pentru perioada de până la 31.12.2010.
·    Inspectoratele de muncă trebuie să predea angajatorilor carnetele de muncă, urmând ca aceștia să le returneze angajaților până la data de 30.06.2011.
La sfârșitul lui iunie se vor împlini deci doi ani de la termenul limită la care angajații ar fi trebuit să intre în posesia carnetelor de muncă. „În prezent, foarte multe carnete au fost returnate Inspectoratelor de Muncă deoarece nu au existat resurse suficiente pentru finalizarea celor două procese, multe carnete fiind doar prelucrate, însă nu și scanate”, spune Angelica Ene, Payroll Accountant în cadrul Accace.
Carnetele de muncă urmează să fie scanate, însă nu s-au mai făcut precizări clare cu privire la termenul exact. Consultantul Accace avertizează că angajații își pot ridica respectivele carnete de la Inspectoratele de Muncă sau de la Casele de Pensii, în funcție de situație, doar pe propria răspundere și doar dacă reprezentantul instituției respective acceptă, în funcție de justificare, motivul invocat de angajat – de pildă în caz de pensionare.
Multe persoane se tem că aceste carnete au fost pierdute și solicită angajatorilor dovada existenței lor. „Deoarece nu pot oferi un răspuns clar privind termenul de predare, angajatorii se văd nevoiți să găsească o modalitate eficientă de a evita orice conflicte pe această temă cu angajatul, ultima soluție fiind îndrumarea acestora către Inspectoratele Teritoriale sau către Casa de Pensii pentru a primi o confirmare de la reprezentanții acestora”, explică Angelica Ene. Consultantul este însă de părere că îngrijorarea angajaților este justificată „deoarece cărțile ce trebuie scanate sunt cele cu vechime înaintea datei de 01.04.2001 ale căror înscrieri sunt foarte greu de recuperat sau de reconstituit”.