În ultimii ani, am remarcat, cu toții, o schimbare în piața locală de aerobic și fitness: românii au devenit mult mai deschiși către sport și, în același timp, conștienți de importanța unei alimentații echilibrate. Strategic, cei care dezvoltă un business pe acest segment s-au reinventat, au adus în fiecare an programe noi și au investit foarte mult în modernizarea sălilor.

Cred că anul acesta piața va continua să ne surprindă și vom asista la apariția unor noi centre de sport în orașele mari. În același timp, este posibil să se mențină  orientarea înspre săli cu aparate, care pierd din vedere nevoia de socializare, de apartenență la o comunitate, nevoie care este cel mai bine acoperită de programele cu exerciții de grup. În context, managerii marilor companii au început să fie din ce în ce mai preocupați de creearea unui cadru sănătos pentru proprii angajați, manifestând astfel o deschidere către parteneriate cu diverse săli sau cu un instructor independent, în încercarea de a oferi o soluție eficientă pentru relaxare. Chiar și așa, Eurobarometrul publicat anul trecut arată că, la nivel european, a crescut procentul persoanelor care nu sunt înscrise într-un club de sport cu 7% față de 2009. De asemenea, în  România doar 1% din populație este înscrisă într-un club care are legătură cu sportul. Însă, partea bună este că există potențial ridicat de creștere în piață, media celor înscriși într-un club sportiv fiind, în Europa, de 15%. Dacă zona de fitness (n.red. – săli cu aparate) este destul de bine acoperită, în zona studiourilor de „group fit­ness“ și a celor de Pilates este, încă, un mare gol în piață. Acesta este și un indicator al imaturității pieței. Clientul român este muncitor, dar cu pretenții modeste: sunt multe săli care nu au programe pentru începători, nu au o opțiune de antrenament pentru clienții seniori sau nu au ore de antrenament în grup. O altă mișcare în această zonă este dezvoltarea de proiecte pentru o alimentație sănătoasă. Sigur că numărul celor care se implică activ în menţinerea unui stil de viaţă sănătos este mai mare în mediile stabile atât din punct de vedere social, cât şi economic, însă, la modul general,este o tendinţă evidentă. Totodată, faţă de acum cinci ani, de exemplu, am observat că există o preocupare spre a obţine informaţii de calitate despre menţinerea unui stil cât mai echilibrat, nu doar un „plan-minune“ pentru o slăbire rapidă. În acest sens, există şi o oportunitate reală în piaţă pentru cei care doresc să înceapă afaceri în zona de nutriție, suplimente nutritive sau cursuri pentru implementarea unui stil de viaţă sănătos. De exemplu, personal, am avut ocazia să văd cum, pe durata a 18 luni, crește numărul participanților, de la o serie la alta, pentru un curs acreditat de formare ca tehnician nutriționist, pe care îl predau în colaborare cu o instituție acreditată. Așa că, există în mod cert un potențial de creștere în acest domeniu. Soluţia de eficientizare economică vine dinspre oraşele mai mici, acolo unde nu există prea multe opţiuni de informare şi clienţii sunt avizi de cunoaştere şi îndrumare eficientă.

CORI GRĂMESCU este proprietarul LadyFIT Gym, nutriționist și Master Trainer Ultimate Pilates