Antreprenorii se nasc, nu se fac. Că această zicală este adevărată, o dovedește și Paul Richard Nicolau. Tânărul antreprenor a găsit o idee grozavă și nu s-a lăsat până nu a transformat-o într-o afacere prosperă. Cinci ani a lucrat pentru o companie de telecomunicații, unde a ajuns să coordoneze o echipă de vânzări, dar a realizat că se plafonează și s-a hotârât că este momentul să intre în învolburatele ape ale businessului. „Chiar trebuia să încep să fac ceva, alt­fel îmi iroseam tinerețea. Am început cu un simplu search pe Google în care am scris idei de afaceri și mi s-au afișat tot felul de rezultate pe temă agricolă. Dintre toate, cel mai mult mi-a plăcut ideea cu racii“, recunoaște Nicolau. Tânărul nu a stat mult pe gânduri și s-a apucat de treabă. Pentru că nu avea resurse să înceapă afacerea, a împrumutat de la un prieten 8.000 de lei. Cu acești bani s-a apucat de prospectarea pieței și a cumpărat două bilete de avion. „Am fost în Anglia și Belgia la niște proprietari de ferme de raci. Am insistat să mă primească acolo ca să pot fura meserie pentru că în țară nu aveam de la cine să învăț. Nu existau asemenea ferme“, explică antreprenorul. După ce a învățat cum cresc și cum se pescuiesc racii, s-a întors acasă și a lansat prima crescătorie din țară, într-un lac din localitatea Izvoarele din Giurgiu. Apoi a urmat partea la care el se pricepea foarte bine: vânzarea. „Am rugat o prietenă să lucreze pentru mine – să sune la tot ceea ce înseamnă restaurant în București și să spună că avem raci de vânzare. Din prima a venit o comandă de trei kilograme, iar asta m-a convins că există cerere“, spune Nicolau. Prima impresie s-a dovedit corectă, iar în scurt timp tânărul s-a văzut în plăcuta situație de a aproviziona cu raci cele mai apreciate restaurante din Capitală. Cum racul își făcea loc în meniul  tot mai multor români, s-a hotărât că este momentul să-și deschidă un restaurant. Așa a luat naștere Taverna Racilor. „Avem două restaurante în București, iar vara aceasta am mai deschis și un local în Mamaia. Afacerea este completată de o suprafață de 17 hectare de luciu de apă, unde avem baza, ferma și, în plus, mai avem contracte încheiate cu alți proprietari de bălți unde pescuim“, spune Nicolau. Din aceste lacuri, omul de afaceri strânge zilnic între 50 și 100 de kilograme de raci. 75% din producție merge în restaurantele proprii, iar ceea ce rămâne ajunge în hipermarketuri. Ar putea și să exporte, dar recunoaște că nu are de unde să livreze cantitățile care i se cer. Asta cu atât mai mult cu cât planurile lui de dezvoltare abia acum încep.

„Intenționez să mai deschid încă o tavernă în București, sper într-o lună. Valoarea totală a investiției este de doar 50.000 euro, pentru că eu știu să-mi administrez bine banii“, e convins tânărul. Până acum, tot profitul obținut, undeva între 250.000 și 300.000 de euro, l-a reinvestit în fermă, în lanțul de restaurante Taverna Racilor, dar și în alte afaceri tot de nișă.

Investiția care sare din farfurie   

La începutul acestui an, Paul Richard Nicolau a investit o sumă importantă și în Bistro Le Oac Oac, un restaurant în care vedeta meniului este puiul de baltă. Specificul acestui restaurant a fost inspirat din cultura gastronomică franceză, unde, spune antreprenorul, „se mănâncă broscuțe pe pâine“.

O altă afacere inedită demarată de Nicolau este Eggxcelent, care are ca obiect de activitate închirierea de găini. „Este un proiect educativ pentru copii. Am făcut un coteț mai de oraș pentru două găini – Sara și Melina – și facem circuitul Bucureștiului la grădinițele care vor să se înscrie în program, iar copiii pot astfel să vadă ce face o găină“, explică Nicolau. Pentru închirierea unei găini, părinții îi plătesc antreprenorului între 10 și 15 lei pe lună. Paul Richard Nicolau se așteaptă ca toate aceste businessuri să-i aducă în 2015 o cifră de afaceri de 500.000 euro, o sumă impresionantă cât timp marja profitului, recunoaște tânărul, este undeva pe la 30-35%. „Am 28 de ani și mi-am propus ca, până schimb prefixul, să fac primul milion de euro din raci“, încheie, plin de optimism, antreprenorul.