Doua acte normative reglementeaza constituirea sistemului fiscal i Rominia, Constitutia Rominiei si Legea 72/ 1996 privind finantele publice. Art. 138(1) din Constitutie reglementeaza principiul stabilirii numai prin lege a impozitelor, taxelor si a oricaror altor venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat. Rolul de creator al sistemului fiscal romin ar trebui sa apartina Parlamentului, organ abilitat pentru a emite legi i Rominia. Ca niciodata i cei 11 ani de tranzitie Parlamentul nu si-a exercitat rolul de constructor al sistemului fiscal rominesc, rezulta din simpla analiza a naturii juridice a actelor normative prin care s-au instituit impozite directe si indirecte, taxe, tarife, fonduri extrabugetare, toate fiind venituri publice.
Guvernul ia crema legislativului
Din totalul celor 150 de obligatii de plata ale contribuabililor romini, persoane fizice si juridice, aproximativ 25% si nu cele mai importante sunt stabilite prin legi. Diferenta este instituita prin ordonante, ordonante de urgenta, hotariri ale Guvernului si chiar ordine ale conducatorilor unor organe de specialitate ale administratiei publice centrale. Daca potrivit sistemului constitutional, Parlamentul este abilitat sa emita
legi, iar guvernul sa asigure aplicarea lor, i ceea ce priveste domeniul fiscal rolurile au fost inversate. incepind din anul 1990, Guvernul a emis ordonante si ordonante de urgenta, Parlamentul asigurind aplicarea lor prin validarea acestor acte. Cit despre taxele si tarifele stabilite prin hotariri de guvern si ordine ale conducatorilor unor organe de specialitate ale administratiei publice centrale, acestea nu au mai ajuns sub lupa Parlamentului. Abundenta de acte normative, i special apartinind Guvernului, prin care sunt create noi surse de venituri publice, precum si multiplele modificari operate i reglementarile diferitelor impozite, taxe, tarife, fonduri extrabugetare, au creat un climat de insecuritate juridica i domeniul fiscal.
Fiscalitatea sugruma protectia sociala
Un alt articol constitutional pe care sistemul fiscal rominesc nu-l respecta este cel referitor la protectia sociala. Potrivit art. 43(1), statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si protectie sociala de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent. Analizind evolutia veniturilor fiscale, cit si a contributiilor la bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si la alte fonduri extrabugetare, constatam, i timp, reducerea constanta a ponderii impozitelor directe i favoarea celor indirecte (impozite de consum). Se observa, totodata, si o crestere constanta, i cota procentuala, a contributiilor la bugetele asigurarilor sociale de stat si la unele fonduri extrabugetare. Motivatia pe care guvernantii o aduc cresterii ponderii impozitelor de consum este necesitatea alinierii legislatiei nationale la cea a UE. Daca principial demersurile tuturor guvernelor postdecembriste au fost corecte, ceea ce s-a omis a se prezenta au fost masurile de protectie sociala luate de statele membre ale UE, masuri care, i varianta romineasca nu se regasesc. Este vorba despre luarea i considerare a nevoilor minime ale populatiei si stabilirea unor cote de impozitare reduse sau a unor valori compatibile cu veniturile realizate de cetatenii statelor respective. Un exemplu al modului i care guvernele de pina acum au „adaptat” legislatia comunitara, uitind componenta protectiei sociale, ar putea fi accizele. La produse echivalente au fost stabilite valori egale sau mai mari decit cele existente i tarile UE, ignorind faptul ca veniturile realizate de cetatenii Rominiei nu sunt egale.
insasi maniera de concepere a sistemului fiscal contravine principiului protectiei sociale. Ponderea mare a impozitelor indirecte (75% din veniturile fiscale sunt reprezentate de impozitele de consum, TVA si accize) reduce consumul unei populatii deja pauperizate.
Egalitate fiscala doar pe hirtie
in sfirsit, sistemul fiscal autohton nu se supune principiului constitutional al asezarii juste a sarcinilor fiscale, nici celui al egalitatii i drepturi (art. 53(2), art. 16(1)). OG nr. 73/1999 privind impozitul pe venit reglementeaza, printre altele, impunerea veniturilor realizate din activitati independente, domeniu i care stabilirea veniturilor impozabile se face i conditiile prevazute de OG nr. 70/1994 privind impozitul pe profit. L