Andrei Zidaroiu, director de productie la AGB Data Research, companie care masoara electronic audienta TV (peoplemeter), spune ca „in principiu, clientul trebuie sa aiba acces la absolut toate procedurile pe care le utilizeaza compania de masurare. Numai atunci clientul are incredere in datele de audienta pe care le cumpara.”
Datele de audienta sunt rezultatul masurarii pe un esantion. Cifrele depind, in primul rand, de reprezentativitatea esantionului. Reprezentativitatea e data atat de dimensiunea esantionului, dar mai cu seama de felul cum este construit. Practic, esantionul este ca o „fotografie” a populatiei pe care se face masuratoare. Esantionul trebuie sa respecte toate structurile populatiei: varsta, nivel de educatie, venit etc. Un esantion proiectat ca la carte se bazeaza pe analiza unor sondaje anterioare (sondaje de configurare), pentru a extrage caracteristicile relevante ale populatiei. „Ca sa ai un esantion bun trebuie sa tii cont de caracteristicile populatiei din tara respectiva, afirma Zidaroiu. Spre exemplu, consumul TV din Romania nu difera foarte mult in orasele foarte mici, fata de mediul rural. Dar acest consum TV e diferit, insa, intre populatia Dobrogei si cea a Banatuluii.” Schema de esantionare a AGB tine seama de regiunile istorice si culturale ale tarii.
In esenta, variabilele de esantionare ce pot influenta audienta TV sunt dimensiunea gospodariei (1-2, 3-4 si peste cinci membri), gradul de cablare al gospodariilor (cablata /necablata) si subaria geografica (11 orase si sase sectoare ale Bucurestiului). Un alt criteriu al calitatii datelor de audienta este operarea esantionului. Alegerea gospodariilor se face aleatoriu. Cu alte cuvinte, nu exista nici o legatura intre operator si familia care e recrutata. Toate activitatile operatorului se fac conform unor proceduri standard.
„Clientul nu poate sa-si dea seama daca cifrele care ii vin sunt bune sau proaste, decat daca foloseste un serviciu de audit”, declara Andrei Zidaroiu. Asta inseamna ca persoane independente, care nu au nici o legatura cu institutul care a efectuat masuratoarea, „iau la puricat” toata activitatea de masurare, incepand cu sondajul de configurare si pana la datele finale. Pe baza verificarii se certifica valabilitatea datelor. „Doar in momentul cand ai un audit care sa-ti certifice calitatea muncii si cand il faci public intr-un raport, de-abia atunci clientii tai pot sa aiba certitudinea ca da, aceste date sunt bune! AGB a trecut printr-un audit foarte serios”, conchide Andrei Zidaroiu.