Studiul își propune să treacă în revistă importanța actuală a dezvoltării durabile în afaceri și atitudinile managerilor față de acest concept. Acesta cuprinde de asemenea o analiză a impactului dezvoltării durabile asupra practicilor și proceselor de business, a factorilor din spatele sustenabilității, a modului în care companiile fac publice actiunile din această categorie și a actiunilor pe care mediul de afaceri le dorește din partea guvernelor.

Conform rezultatelor studiului, strategiile pentru dezvoltarea durabilă au urcat semnificativ pe agenda de business în ultimii trei ani. 62% dintre companiile cercetate au o strategie de sustenabilitate de business, mai mult decât puțin peste 50%, cât era în februarie 2008. Alte 11% dezvoltă una în prezent și doar 5% nu își planifică să creeze una. Puțin mai mult de jumătate (56%) dintre aceste strategii au fost elaborate în ultimii trei ani și doar 11% dintre companii au avut un astfel de plan timp de cel puțin de un deceniu.
Realizatorii studiului au ajuns la concluzia că reducerea costurilor devine un motiv important pentru a alege practicile sustenabile, dar cerinţele de reglementare, creșterea valorii brandului și managementul de risc se numără printre principalii factori care determină asumarea unei astfel de strategii. În plus, cea mai mare barieră din fața sustenabilității s-a stabilit că este mediul economic.

În ceea ce privește capitolul mediu față în față cu inovarea, cercetătorii au descoperit că grijile față de protecția mediului sunt pe primul loc pe agenda sustenabilității și vor rămâne cea mai mare prioritate în anii următori. 44% dintre manageri consideră că dezvoltarea durabilă este o sursă de inovare, 39%, că e o sursă de oportunităţi de business, părere contrazise de un procent mult mai mic.

Realizări sau PR?

Un alt rezultat al cercetării vizează diseminarea informațiilor cu privire la campaniile durabile. Aproximativ una din trei companii (36%) au lansat cel puțin un comunicat cu privire la performanțele sustenabile, alte 19% o vor face în curând, dar 38% nu au nici un plan să o facă. Principalele provocări cărora trebuie să le facă față companiile când prezintă aceste acțiuni sunt găsirea unor date bune și referințe/resurse relevante. În ciuda performanțelor sustenabile semnificative ale unor companii, aproape fiecare astfel de inițiativă a unei corporații este privită cu suspiciune de către respondenți, drept o simplă acțiune de relații publice.

Referitor la protocolul de la Kyoto, două treimi dintre manageri consideră că un nou acord este „foarte important”, spre deosebire de doar 8%, care au o părere opusă. În absența unui acord global privind schimbările climatice, competitiția pentru industriile cu „creștere verde” se intensifică.

Studiul a fost realizat, în octombrie 2010, prin chestionarea unui eșantion de 378 de manageri executivi din mai multe industrii, împărțiți geografic și în mod egal între Europa, America de Nord și Asia Pacific, cu o reprezentare mai mică din partea Orientului Mijlociu, Africa și America Latină.

Află mai multe despre dezvoltarea durabilă, aşa cum este ea aplicată în lume şi la noi în ţară, accesând site-ul primei comunităţi de practică pentru dezvoltare durabilă din România. Comunitatea este un rezultat al proiectului „Parteneriat pentru dezvoltare durabila” co-finanţat de Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 ”Investeşte în oameni!” iniţiat de Asociaţia Salvaţi Dunărea şi Delta în parteneriat cu ActiveWatch şi implementat cu sprijinul Centrului pentru Politici Durabile Ecopolis.